"Holdeplassen" (K. Ericsson)

Analyse av diktet "Holdeplassen" skrevet av Kjersti Ericsson.
Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Engelsk
Lastet opp
2003.01.22

Innledning

 

Diktet er skrevet av Kjersti Ericsson (f.1944).

Motivet/meningen med diktet er å vise at det er tøft å være jente. Spesielt ovenfor gutter og kjærlighet.

Selve tittelen "Holdeplassen" mener jeg betyr at denne spesielle tiden, kanskje når noe spiesielt skjer bare er et stadie i livet.

Kanskje at gutter er innom jenta (holdeplassen) i 10 -15 år så bytter han partner f.eks. til en yngre partner.

Et ekteskap som går i stykker er et godt eksempel her.

Selve hoved handlingen i diktet er nok om å bytte partner.

 

 

Komposisjon

 

Jeg synes dette diktet minner meg om en tale til jenter som ikke har det så bra. Kanskje til jenter som akkurat har gjort det slutt med kjæresten og er på jakt etter en ny. De må alså vise seg frem for å få kontakt med gutter. Kanskje virke litt billige for å komme frem i livet.

Det virker som det er 1 gammel dama med egen erfaring som snakker til disse uskyldige jentene som ikke har det så godt.

Hele diktet er basert på usikkerhet og en slags seksuell tankegang.

 

Gjentakelser: Ordet "Jenter" blir ofte gjentatt.

 

Kontraster: Ordene "At de har fine kropper" og "At der er kaldt ute"

 

 

Sammen heng mellom Innhold og komposisjon

 

Som sagt i komposisjonen handler diktet om jenter som må vise seg frem. Det er jo dette hele teksten handler om.

Det andre jeg har nevt som går igjen er denne talen. At noe/noen taler til disse jentene.

 

 

Andre virkemidler

 

Diktet er kanskje litt dystert, litt mørkt kanskje litt skremmende. En advarsel til jenter om noe, men hva denne advarslen går ut på er jeg ikke helt sikker på. Så jeg mener at måten diktet er skrevet på er viktig for å skjønne hva det egentlig handler om. Så dette dystre språket er ideelt for "Holdeplassen".

 

Disse språklige bildene må være disse "kaldte og fine" jentene soom står og venter på mannen i sitt liv.

Dette samlede bilde virker som en stor uklar tåkesky som ingen andre enn forfatteren klarer å tolke riktig.

 

              

Tema

 

Som jeg har nevt tidligere er dette et dikt som er egnet for jenter, men også en påminnelse til guttene om å ta bedre vare på kjærestene sine.

En slags påminnelse om at jentene har det veldig tøft etter et brudd med mann/kjæreste. Kommer vel litt an på situasjonen, men det plaier å være sånn. Hvis man er voksen da. Kanskje dårlig råd. Blir man vel ganske desperat hvis du ikke har egen jobb eller utdanning. Så da er det på jakt etter en ny partner.

Diktet refererer til punkter på kroppen man forbinder med kjærlighet og seksualitet.

Midja (smal slang sexy mage), Halsgropa (hvor mange jenter liker å bli kysset), Vesle baken (den sexy lille sprettrumpa), Smale lår (at hun er slank og elegant).

Så dette er et dikt som definitivt tar for seg "jenter", og bare jenter.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst