"Det gyldne kompasset" av Philip Pullman

Bokreferat av boka "Det gyldne kompasset" av Philip Pullman.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.03.20

Fakta:

Denne boken er skrevet av ingen andre enn Philip Pullman. Boka ble trykket i 1997 av Aschehoug.

 

Om Forfatteren

Philip er født 19 oktober 1946 i Norwich, men han er oppvokst i Oxford. Den dag i dag lever an i Oxford og er 60 år gammel. Han hele navn er Philip Nicholas Outram, men han skiftet navn til Philip Pullman når han ble mer kjent.

 

Oppsumering

Begynnelsen av denne boka var veldig kjedelig men ettersom jeg fortsatte videre følte jeg at dette var en av de beste bøkene jeg har lest, den drar deg på en måte inn i den fantastiske verden av oppspinn. Dette er en god bok som ”fanger” leseren.

 

Det handler om en jente, Lyra som bor på Jordan College. Men dette er på en måte ikke et Kollegiet. Hun er elleve år og hun har ikke begynt på skolen ennå. Det er på en måte en friskole hvor du lærer litt nå og da.

 

Lyra er en veldig nysgjerrig jente og akkurat dette får hun masse trøbbel for.

 

En dag sniker hun seg inn på pauserommet (der hvor kun de som jobber på skolen kan oppholde seg), og gjemmer seg i skapet. Et møte vil hvert øyeblikk starte, og der vil hun høre noen veldig interessante opplysninger om Dust og Aurora (nordlyset). Hennes onkel, som egentlig er hennes pappa, men det vet hun ikke ennå, Asriel, vet at hun er i skapet og forteller at hun må glemme det hun nettopp overhørte. Dette er ikke enkelt for Lyra som blir mer og mer involvert i saken.

 

Det som er skikkelig merkelig med denne boken er menneskene sjel, det er i hvert fall det jeg tror, er på utsiden. På et tidlig tidspunkt kan din Daemon (som er en skapning) som kan forandre seg til alt i verden. I hvert fall dyr og den er veldig kjekk og ha. Og ettersom man blir eldre får daemon mer kontroll over seg selv som kan være bra.

Men tilbake til boken.

 

Etter en tid får de høre om The Gobblers som er en forkortelse for General Oblation Board, som er en gruppe voksne forskere og lærere som stjeler barn over hele England. Så snart The Gobblers ankommer Oxford og Jordan Kollegiet. Forsvinner noen egyptiske venner av Lyra.

 

Etter mange hendelser, blir hun invitert til middag med rektoren sammen med andre. Der møter hun Mrs. Coulter, som er en lærer på et akademi i London. Etter litt diskusjon, bestemmer de seg for at Lyra må komme seg videre og blir med Mrs. Coulter tilbake til London. Under middagen ble de tryggere på hverandre og nå så Lyra fram til dette. Etter å ha bodd hos Mrs. Coulter en stund finner hun ut at hun er en Gobbler og hun rømmer. Hun kjenner ikke byen så godt som hun skulle gjort og går seg vill. Ta tar en rekke hendelser sted og turen går tilbake til Oxford gata, med god hjelp fra sine egyptiske venner. I Oxford kommer forslaget om å leie en båt og dette gjøre de, slik at de kan kommer seg nordover hvor de har blitt fortalt at barna er. På vei til Svalbard i nord, lærer Lyra mange spennende og farlige ting. Noe av det hun lærte om var et alethiometer. Det er en dings som kan lese framtiden kan du lære og håndtere dette kan du styre hele verden. Denne dingsen har hun blitt fortalt at hun skal levere til hennes onkel som egentlig er hennes pappa, men Asriel er uheldigvis fanget av The Gobblers på Svalbard, med barnene. Nå har Lyra 2 oppdrag, å redde vennene hennes og levere alethiometeret til hennes onkel. Etter flere uker har de nådd Svalbard. Hun og hennes egyptiske venner angriper The gobblers hovedkvarter og de får alle barnene ut derifra. Etter dette fortsetter hun til sin far og leverer althiometeret. Men det Lyra ikke vet er at hennes pappa Asriel og hennes mor Mrs. Coulter er et team men nå er det for seint ettersom hun allerede har avlevert alethiometeret. Men ved hjelp av utrolig lagarbeid og ordentlig kraft, angriper Lyra og hennes ”team” både Mrs. Coulter og Asriel. Begge dør og verden er reddet fra de fryktlige Gobblers.

 

Lyra: er et barn på 11 år. Et veldig modig barn med null frykt uansett hva!. Hun holder til på Jordan Kollegiet, men snart legger hun ut på en lang tur som vil sette fotspor i hennes liv for alltid.

 

Onkel Asriel: en meget smart og intelligent mann. Han eier ikke frykt akkurat som sin datter. Han er ca 50 år og er Gobbler.

 

Mrs. Coulter: Moren til Lyra. Hun hadde et hemmelig forhold til Asriel. Hun er Lederen for The Gobblers.

 

Språket:

Dette var en veldig vanskelig bok å lese… det var mange vanskelige ord, noen av dem måtte jeg faktisk slå opp i en ordbok for å finne. Jeg ville ikke kalt dette en BarneBok.

 

Min Mening om Boken:

Dette er nok en av de beste bøkene jeg noensinne har lest. Denne boken har en egen spesiell måte å fange leseren, og det skjer alltid noe i boken. På begynnelsen virker den veldig kjedelig, men ettersom du fortsetter å lese den blir du overasket over dens ”storhet”. Det er derfor Pullman har en rekke meritter for denne serien med bøker.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst