Dette er bare en enkel filmanalyse av filmen Yatzy.
Tema

Yatzy er en filmen som er basert på romanen til Harald Rosenløw Eeg skrevet i 2004 og bearbeidet sin bok til en film i 2008 sammen med manuset han skrev

Regissør: Katja Eyde Jacobsen

Skuespiller: Kastroit Kastrati, Hannah Maria Khalid, Fredrik Thorjussen

Sjanger: Drama, spenning og ungdom

Film referat

Den 15år gamle Dag Vidar, eller Daggi som er hans kalle navn, må flytte ut fra Oslo til en fosterfamilie utpå landsbygda, på grunn av et resultat av flere dramatiske hendelser av storebroren sin Dennis. Bort fra byens mange mennesker og en rekke fritids aktiviteter flytter han til et fredelig folketom tettsted der den største attraksjonen er en den lille slitte Esso stasjonen der landsbygda rånere henger rundt. Daggi finner seg ikke til rette med det første i bygda, men lengere inni handlingen forelsker han seg i en pike i klassen med navnet Gloria. Alt blir derimot ikke rosabriller, for Daggi sliter fortsatt med fosterbarn tempret, og fysiske plager etter hendelsen med broren sin i Oslo, styrer fortsatt hverdagen hans. Gloria er et av lyspunktene i den nye delen av livet hans som holder han oppe i det nye livet oppe.

Film og bokens tematikk

Vi finner det samme miljøet i filmen og i boken, begge er i starten av 2000-tallet med ungdom og drama sjanger, verden var 10 år yngre den det var i dag og det var kult med litt «baggy» klær som gjør filmen mere interessant hvordan ungdommene så før ut. Selve miljøet er likt sammen med bevirkende personer, men hovedrollen i boken reflekterer mer på livet enn hovedrollen i filmen.

Gutten i filmen filmet livet sitt gjennom kameralinsen hva han opplevde og vi kunne se gjennom LCD skjermen, han filmet ikke så mye av livet sitt, men når han gjorde det var fordi han skulle fange inn de spesielle momentene i livet. Det vi kunne se hele tiden var følelsene hans, følelsen av filmens estetiske bakgrunn og miljø gjorde det lett å forstå hva som foregikk eventuelt heletiden.

Film estetisk

Film estetiske i filmen vil jeg kvalifisere som høy, det er veldig bra filmet, bevirkende personer har svak dialog, men med kamera vinklene, riktig lys, musikk, forkledning og ikke minst det lille miljøet han skal vokse opp i. Kameraene er filmet i 1 person og 3 person, også kjent som fugl perspektiv og forske perspektiv. Dette gjorde filmen litt interessant, hvert fall når deler av filmen ble spilt av klippene fra Dag Vidar sitt kamera.

Livet er et Yatzy spill, mente Harald Rosenløw Eeg dette?

Gjennom boken og filmen snakker de mye med folk, men gjennom boken fikk de mer tid til å reflektere fremtiden til Dag Vidar, som med lille Gustav som er ste-broren til Dag Vidar. Begge brødrene hadde positive og negative blikk gjennom handlingen, men følelsen gjennom filmen var at Dag Vidar var stort sett negativ med broren sin gjennom hele filmen.

Det avgjørende som jeg synes at det blir en terningkast 4, var tittelen. Yatzy er et enkelt populært terning spill, men gjennom filmen spilte de Yatzy engang, og dette endte med katastrofe siden Dag Vidar synes det var urettferdig, men Gustav trøstet det med en replikk som er blir hele handlingen gjennom hele filmen sånn at terningkastet blir lett en firer.

«I det spille kan alle vinne, uansett hvor flink du er i det, det er noe du ikke kan trene til å bli flink til som i et videospill»

Med det mener Harald Rosenløw Eeg at du kan ikke bestemme hva som vil skje med livet, det er bare skjebnen som kan.

Min Mening om Filmen

Hovedpersonen i filmen gjorde en god jobb med innspilling, men når utseende messing ville det passe bedre en Norsk innfødt gutt, Dag Vidar eller Kastriot Kastrai som han heter i virkeligheten er født i tidligere Jugoslavia og da blir handlingen litt komplisert synes jeg. Kastriot Kastrai var 3 år da Jugoslavia krigen startet og de søkte asyl i Norge, men spørsmålet er hvorfor ble han plassert i den første familien med den voldelige stebroren. Gjennom livet hans da han var 15 i 2004 har han fått sitt tredje nye familie og da begynner Yatzy filmen. Og hvorfor han ble adoptert vekk fra sine tidligere Jugoslaviske foreldre lurer jeg veldig på, og selvfølgelig når?

Når man ser et menneske uten å vite dens historie begynner vi å stille spørsmål eller eventuelt lage en scenario inni i hodet vårt.

Terningkast: 4

Kilder: