2002.02.16

Tittel: Harry Potter og de vises sten

Forfatter: J.K Rowling

Året den ble publisert: Boken ble publisert av Bloomsbury Publishing i Storbritannia

Hovedpersoner: Harry Potter, Ronny Wiltersen, Hermine Grang, Gygrid.

Handlingen:

Denne boken handler om en 10 år gammel gutt som bor hos sin tante og onkel. Gutten heter Harry Potter og grunnen til at han bor hos tanten og onkelen er p.g.a. at foreldrene ble drept da han bare var et spedbarn. Foreldrene til Harry var av den magiske sort. Faren var en trollmann mens moren var en heks. Dette vet ikke Harry noe om fordi onkelen og tanten har holdt det skjult for ham i mangfoldige år. Harry liker seeg ikke hos onkelen og tanten. De behandler han som om han ikke betyr noe. Dette er fordi søsteren til tanten hans, altså moren til Harry, var en heks, og det likte ikke tanten til Harry i det hele tatt. En dag så kommer det et brev til Harry som onkelen tar og skjuler for ham. Siden han ikke fikk det første brevet så kommer det flere brev. Det kommer massevis av brev. Til slutt blir onkelen til Harry helt sprø. Han tar med seg hele familien ut på et lite fyr langt ute på havet. Men den natten kommer det noen for og hente Harry. Det begynner og dundre og smelle og til slutt så ser de en stor mann som står i døra. Mannen forteller litt av hvert til Harry, bl.a at han hadde to foreldre som var magiske. Og nå skal Harry begynne på Galtvort, en trolldoms skole! Og etter dette så skjer det ganske mange forandringer i livet hans. Det er nå det begynner og skje ting...

Anbefaling:

Jeg syns denne boken er helt fantastisk. Den er både morsom og spennende. Det er en ganske bra bok.

Da jeg kom til slutten og jeg hadde 5 eller 6 kapitler igjen, så var det nesten som om jeg ikke kunne stoppe. Den var for spennende. Jeg tror jeg leste mellom 60 og 80 sider på et par timer. Jeg klarte bare ikke å legge den vekk. Hvis du har lyst til å lese en bra bok så anbefaler jeg deg til å lese denne. Den er like bra og lese for voksne som for barn. Og det er faktisk tre andre Harry Potter bøker, pluss at det kommer fler.

J.K Rowling har gjort en glimrende jobb da hun skrev denne boken. Jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å lese flere Harry Potter bøker. Jeg har lest bok nummer tre før, og nå leste jeg bok nummer en. Bok nummer tre var like spennende og det er jeg sikker på at de andre er også. Hvis du leser denne boken så håper jeg at du vil like den like mye som jeg gjorde.

Jeg vil gi denne boken terningkast 6.