"Ringenes Dårskap" (H. Beard)

Bokanmeldelse på parodi av J.R.R Tolkiens "Ringenes Herre" kalt "Ringenes Dårskap".
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.10.06

Ellevill parodi på tolkiens ”Ringenes herre”

 

Forfatter: Henry Beard

Norsk tittel: Ringenes Dårskap

Forlag: Damm

Sider: 208

Format: Heftet

Utgivelsesår: 2004

Oversetter: Lars Finsen

Orginaltittel: Bored of the rings

Vekt: 120 gram

Sjanger: Humor/ Fantasy

 

Ringenes dårskap handler om en klappjakt, en krig, en besværlig ring, en konge uten kongerike og den hårete, lille helten Floro, som får det skumle oppdraget å redde Nidgard-rike fra den onde og ufyselige herren Surjon.

 

Ringenes Dårskap er en bok jeg personlig har ventet lenge på. Forfatteren gjør narr av alle ting som verdensberømte J.R.R Tolkien har slitt med i mange år. Det er en sprudlende og energisk bok, og skrevet på en genial måte. Forfatter Henry Beard klarer å beskrive og formulere på en humoristisk og fargerik måte.

 

Mange ringenes herre fan kan kanskje reagere på denne parodien, men jeg, og sikkert mange andre, er ikke en av dem. Boka er tidløs og fortelleren ukjent. Det er ingen bilder i denne boka og det blir brukt bokmål.

 

Floro er en naiv, hårete og fredelig liten boggi, som dessverre har en eventyrlysten onkel kalt Dildo. På en av Dildos mange reiser stjal han en ring fra den ufyselige skapningen kalt Gullik. Etter seksti år med ringen trygt bevart hos Dildo, mener den trofaste vennen og trollmannen Godylf, at ringen burde gå videre. Dette mener Dildo er helt unødvendig, men ringen havner likevel i fanget til Floro.

 

Senere finner Godylf ut at dette slettes ikke er en uskyldig ring, men at den onde herren Surjon smidde den i fordums tid for å slavebinde hele Nidgard. Derfor må Floro ødelegge denne ringen, og det kan bare være der den ble smidd, nemlig midt inni riket til Surjon (populert kalt Førdor).

 

Floro legger seg ut på en farlig, men likevel komisk reise sammen med sin trofaste gartner Spam, sine idiotiske tremenninger Solo og Pepsi, den gamle og vise trollmannen Godylf, de to klønete mennene Argeorm og Boreslusk, den sossete alven Legoland og den hissige dvergen Gimpe.

 

Under reisen møter de på forføreriske alvepiker, ufyselige narker, troll med solbriller, trollmenn i kjoler, planter som sjelekysser folk til døde og drager som går på rulleskøyter.

Denne ringen er smidd av en alv som i kveld

Ville pansatt sin mor får å få’n for seg selv.

Den gir makt over lemen og folk og petreller.

Og det skal jeg si deg, det er no’ som teller.

En kraft uten like fins i denne ring,

Du kan bruke’n til alle slags mulige ting.

Blir den skadd eller knust, går alt tapt, det er klart.

Finner du’n, send til Surjon (porto betalt).

Hva skal en stakkars boggi gjøre, tenkte Floro. Verre dikt enn dette hadde han knapt nok sett på trykk, også var det denne pågående trollmannen som sto over han og maste med reiseveskene pakket og klare. Ikke noe annet å gjøre enn å legge ut på landeveien, utsette seg for alskens farer og strabaser, dårlige hamburgerbarer, stupende drapspelikaner og det som verre er.

 

Alt sammen bare for å bli kvitt en ring som ingen pantelåner med respekt for seg selv ville gitt ham fem blanke ørtuger for. Vel vel, jo før han begynte, jo før ville han bli ferdig – ja, helt bokstavelig ferdig hvis det gikk slik han fryktet..

 

Jeg valgte denne boka først og fremst fordi den var billig, men jeg fant fort ut den var veldig morsom og bra skrevet.

 

Jeg vil anbefale den til begge kjønn mellom 11 og 15 år.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst