"Tom Sawyer" (M. Twain)

Bokrapport av "Tom Sawyer" av Mark Twain.
2002.05.03

Kort info om boken:

Boken er skrevet av Mark Twain og utgitt for første gang i 1876 på engelsk. På norsk kom den for første gang ut i 1922.

Kort om forfatteren:

Mark Twain vokste opp i Mississippi. Faren døde da han var 12 år og Mark gikk i lære hos en typograf. Etter 10 år som omflakkende trykker gikk han over til journalistiske virksomheter. I 1867 ga han ut en samling med humoristiske skisser. Den gjorde han berømt og han skrev om reisene sine. Han giftet seg i 1870 og slo seg ned i Connecticut. Mark Twain ble verdensberømt med ”The Adventure Of Tom Sawyer”, som den da het. 8 år senere ga han ut ”The Adventures Of Huckleburry Finn”.

Mark Twain døde i 1910 i en alder av 75år.

Et kort resymé av boka:

Boken handler om Tom Sawyer og mye av det han opplever som barn. Han bor hos sin tante Polly og broren Sid. Bestevennen til Tom er Joe Harper, og sammen med Huck Finn, finner de på mye sprell. I begynnelsen av boka er Tom og Huck vitne til et drap, og morderen , Indianer Joe, lurer sin ”venn” til å tro at han gjorde det. Men at han var så full at han ikke kan huske det. Hvordan dette utvikler seg får du vite hvis du leser boka.

Tom liker å dra på oppdagelsesferd og å leke sjørøver. Det er det han får Joe og Huck med på. De drar til en øy rett utenfor bye og der blir de en uka. Inne i byen er det stor sorg. 3 gutter har druknet, tror de. Men den dagen det skal holdes minnestund for guttene møter de opp i kirken, og du kan tro det blir oppstyr.

Beskrivelse av en av personene i boka:

Siden Tom er hovedpersonen han jeg valgt å beskrive han. Tom er en eventyrlysten gutt og en livlig person. Han klarer som regel å sno seg ut av vanskeligheter. Som for eksempel den gangen han klarer å lure flere gutter til å male et gjerdet for han, mot betaling. Han hadde fått streng beskjed av Polly, at han ikke fikk leke før det var ferdig malt.

Det virker som han er lett til sinns, men noen ganger får vi erfare at det ikke stemmer. For eksempel, da han sniker seg hjem mens de andre er på øya. Han skal hjem og legge en lapp med beskjed om at de lever. Dette er bare et eksempel på hvor godhjertet og snill Tom er, tiltross for at han virker vimsete og likegyldig.

Hva jeg syntes om boken:

Jeg syntes denne boken var søt, rett og slett. Jeg tror mange barn vil ha stor glede av denne boken. Den er morsom, spennende, fengene og sist men ikke minst veldig sjarmerende! Jeg likte den, men vil anbefale den til alle barn i alderen 8-12/13 år. Jeg gir den terningkast 5. Jeg tror mindre barn ville satt mer pris på en så bra bok, men for meg ble den litt for ”barnevennlig”.