Illegal stat

Stilen handler om Midtøsten-konflikten mellom jøder og muslimer.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2007.09.02

Konflikten i Midtøsten som begynte i 1948 etter andre verdenskrigen og fortsetter fremdeles, har mange mektige ledere prøvd å løse opp, dessverre en etter en har mislyktes og forlatt banen.

 

Under konflikten har stor tall av uskyldige barn og sivil befolkning blir ofret. Barn blir avsatt fra skolegangen og flertallet utvandrer fra sitt hjem land til nabolandet eller til fjerntligeland.

 

I 1948 utkjempet Israelerne det de kaller” Uavhengighetskrig”. Palestinerne kaller det for ”KATASTROFEN”. Krigen førte til at 750 000 palestinerne flytett eller ble drevet ut av landet og de måtte bo i flyktningsleirene som nabolandene opprettet.

 

Israel innførte et slags Apartheid. De satt kontrollposter så palestinerne ikke kan reise fritt i landet, mens israelerne og amerikanerne WELCOME.

 

Det er galt at palestinerne ikke kan reise fritt i sitt eget land. De må spørre tillatelse fra israelske militæret.

 

Palestinerne fra vestbredden kan ikke reise til Jerusalem eller til et annet palestinske områder, de lever som et fange. I noen kontrollposter må palestinerne vente i 4-9 timer for å kjøre gjennom grensen.

De må vente for at israelerne skal kjøre først.

 

Intifadaen begynte i flyktningsleirene, opprørsheltene er palestinske ungdommer som kjempet med steiner. Under intifada ble nesten halve Palestina frigjort med steiner. Israel har gevær og atomvæpner, mens palestinerne har steiner til å forsvare seg med.

 

USAs økonomiske og politiske støtter for Israel er en direkte terrorisme mot uskyldige og uvæpnede palestinske folk. De mener begge at de har krav på en bit av landet. Men Israelerne og jødene har nesten glemt hva som skjedde under andreverdenskrigen eller kanskje de har ikke glemt det, bare lærte og gjør noe i samme retning som nazistene.

 

Det er penger som får det første og siste ordet i dag. Det er Israel som har penger å kjøpe våpen for. Har du penger, handler du hos eksperten, de som virkelig kan krig.

 

HVORFOR Jerusalem er hellig by både for muslimer og jøder?

Tempelhøyden, ”Haram Al-sharif” er hellig både for jøder og muslimer. For jøder fordi tempelet stod der for 2000 år siden. For muslimer fordi profeten Mohammad (saw) steg til himmelen.

 

HVEM har rett til landet?

Jøder tror at Gud lovet landet Israel til jøder.

 

Det arabiske folkeslaget bodde der, Islam hadde ikke oppstått. Noen år føri Kristi fødsel har romerne og tok landet, folk måtte tilbe keiserne som Gud. Jødene som hadde en monoteisme religion var strengt imot det og de forsøkte flere opprør, men de ble slått ned og jødene ble slått ned og jødene ble drevet på flukt.

Jødene var bort i 2000 år, araberne var fortsatt der og Islam oppstod.

 

Jeg mener at det er både jødenes land (jødene som kommer opprinelig fra der) og arabernes. Men jødene har ikke rett til å dreve palestinerne ut.

 

HVORDAN det kan løses?

MÅ de som skapt dette knuten løse opp og det er FN med vest-EU.

 

Når noen blir drept jeg spør meg selv HVORFOR? Det er dumt. Det kunne hindres. I en krig lider begge sider. Kanskje det finnes VINNER men hva er det??? Menneskene lider på begge sider. BEGGE SIDER TAPER.

 

Det virker som verden er blitt verre. Det er ingen fred. Det er krig og katastrofe.  

 

 

Kilder:

ALJZEERA TV

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst