Kvinner i det globale samfunnet

Inneholder kvinners rolle i det globale samfunnet og litt om kvinner i verden opp gjennom årene.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.02.15

Synet på kvinner i dag drar seg over et vidt spekter av forskjellige oppfatninger. I noen kulturer står kvinnens rolle i samfunnet frem som veldig viktig, mens i andre er det ingen innflytelse av kvinnelige synspunkter eller verdier. Menneskehandel, vold og forskjellige religioner er faktorer som i dag er med på å svekke kvinners rolle i det globale samfunnet. Vestlige land og noen få asiatiske land jobber for et samfunn som er mer likestilt mellom menn og kvinner. Østlige land og u-land derimot, har en lang vei å gå når det gjelder å ta hensyn til kvinners verdier og meninger.

 

Kvinner har opp gjennom årene blitt sett på som det svakeste kjønn. Det var mannen som skulle ut å skaffe mat og penger til familien, mens kvinnenes oppgave var å være hjemme og stelle hus og unger. I litterære verk som går langt tilbake i tid står det lite om kvinner, og ut fra dette kan vi se at kvinnene var underordnet mannen. Fra det gamle Egypt har vi historier om dronning Hatsepsut, som måtte kle seg ut som en mann for å kunne fortsette å regjere etter at hennes mann døde, og hennes sønn enda bare var åtte år og for liten til å ta over makten. Vi har fortellingen om Jeanne d’Arc, den modige damen fra Frankrike som kjempet for å fri landet fra engelskmennene. Hun kom først i kvinneklær å ville være med å kjempe for landet, men fikk avslag. Da hun et år senere kom utkledd som en mann ble hun godtatt, men da de etter å ha vunnet slaget fant ut at hun var en dame ble hun brent på bålet for hekseri og for å ha brukt mannsklær.

 

Omtrent hver fjerde kvinne i verden i dag utsettes for vold i sitt eget hjem. Ektefeller, kjærester, fedre, sønner og andre slektninger bruker vold som et middel for å vise at de er det øverste hodet i huset og at de krever respekt. Regner man med vold utenfor hjemmet er det hver tredje kvinne i verden som har vært eller er utsatt for vold i form av mishandling og seksuelle overgrep. I krigsherjede land blir kvinner og andre sivile brukt som levende skuddgitter, og soldater bruker kvinne til å tilfredsstille sine seksuelle behov. Da krigen i det tideligere Jugoslavia på tidelig 90-tallet herjet som verst var det titusentalls av kvinner som ble seksuelt misbrukt. Kvinnene ble sett på som allemannseie og risikerte hver dag å bli misbrukt på det groveste seksuelt. Noen kvinner ble gravide med overfallsmannens barn, og hadde ikke noe annet valg enn å bære det frem. Dette var ikke bare en stor skam for dem, men også en byrde. De måtte nå finne seg en jobb og klare å forsørge seg selv og barnet, noe som absolutt ikke var lett. Ifølge Verdensbanken så utgjør vold mot kvinner en like stor helsetrussel for verden i dag som HIV/AIDS. Noe som forteller at det er et mer alvorlig og utbredt problem enn vi tror.

 

Palermo-protokollen fra 2000, skal bekjempe og stoppe handel med mennesker, særlig kvinner og barn. Styrking av utdanning, lovgiving og forskjellige sosiale tiltak er faktorer som skal gjøre det vanskeligere å drive ulovlig kriminalitet over landegrensene. Fattigdom og ønsket og et bedre liv er ofte noen av hovedgrunnene til at kvinner blir et uskyldig offer av menneskehandel. De blir lurt til å tro at de skal komme til et annet land, hvor de skal få jobb og husly. Virkeligheten for mange av disse jentene er at de blir fratatt passet og tvunget til å prostituere seg. Livet på gaten som prostituert blir trolig verre enn det livet de hadde. Det er nå over fire millioner mennesker kvinner som blir utsatt for ulovlig menneskehandel, og denne bransjen omsetter hvert år for mangfoldige milliarder. Kvinners verdi blir satt lik null, og de blir sett på som en var som skal selges på et marked.

 

Kvinner har forskjellige rettigheter og oppgaver etter hvilken religion de lever i. I Islam blir de pålagt å gå med en klesdrakt som dekker hele eller store deler av kroppen. Er deres ektemann, far, sønn, bror, svigerfar, onkel eller nevø tilstede er det ikke pålagt at de går med denne drakten, men ute blant andre skal ingen kroppsdeler under noen omstendigheter kunne lokke andre menn ti å bli tiltrukket av kvinnen. Mange kvinner lever i et eget fengsel inne i disse Hijabene. I moskeen må kvinnene sitte bak et gitter, de er ikke tillatt inn i selve salen, bare mennene kan komme inn dit. Kvinnen skal ikke ønske å gjøre noe annet enn å stelle hjemme og gi ektemannen mange og friske barn. I denne religionen er kvinnene sterkt undertrykket mennene og de har ingen innflytelse på samfunnet eller sitt eget hjem.

 

I jødedommen ansees kvinnen som annerledes enn mannen, men ikke underkastet ham. Kvinnen blir sett på som en husmor her også, og skal gi barna en god oppvekst og trygge omgivelser. I deres hellige bok, Toraen, er det en hel bok om en kvinne, Ester, noe som viser at kvinner har samme verdi som mannen. Mens Kristendommen er morsrollen veldig sentralt. Vi får en god kjennskap til den gjennom fortellingene om Jesus og Maria. Båndet mellom mor og barn blir satt fokus på.

 

De siste årene så har klesdrakten til muslimske kvinner, Hijaben, vær sterkt omtalt i media. Vi ser bare flere og flere kvinner på gaten som tildekker seg selv med tøystykker fra topp til tå. Debatter ha rast rundt temaet om det skal være lov til å bruke dem på skolen, men foreløpig er det ikke kommet noen regler som forbyr det. Det å konstant måtte dekke seg til for andre må være lite befriende, og det er diskriminerende mot kvinner. Det at det er kvinnens oppgave å dekke seg til slik at ikke andre menn skal føle seg tiltrukket av henne er noe som vi i det vestlige samfunnet mener at ikke er kvinnens oppgave. I områder der Islam blir praktisert veldig ekstremt må kvinnene gå med en burka, det er et hodeplagg der det kun er noen små hull foran øynene slik at kvinnen kan se.

 

Norge er i dag et av de landene som er kommet lengst innen det å ha et likestilt syn på menn og kvinner. Men vi har enda en lang vei igjen for å nå toppen, der kvinner og menns verdier og meninger blir likestilt helt. 19% av dagens toppledere er i dag kvinner, noe som de siste årene har tatt seg betraktelig opp. Men det er fortsatt menn i de øverste posisjonene i de resterende 79%. Kvinner tar i dag høyere utdanning, og på universiteter ser vi i dag en kraftig økning i antall kvinnelige søkere. På noen universiteter er til og med mer enn havparten av elevene kvinner. Norge har som sagt enda en lang vei å gå for å nå toppen, men vi går foran som et godt eksempel for resten av verden når det gjelder å bedre synet på kvinner.

 

Synet på kvinner er i dag generelt er veldig spredt, alt etter hvor du kommer fra og hvilke meninger og tradisjoner du er vokst opp med. Noen samfunn tar i bruk de verdiene en kvinne kan gi, mens noen mener at kvinnene fortsatt skal være underdannet mannen. Kvinner rundt om i verden vil kunne tilføre nye og nyttige synspunkter innenfor forskjellige samfunns- og verdensproblemene. Kvinner har til nå fått uttrykt seg alt for lite og verden må lære seg å høre etter på det de forskjellige kvinnene har å si. En husmor kan lære en politiker mangt om hva det burde fokuseres på i et land og hvor de forskjellige pengene trengs mest.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst