Robert Jordan og "The Wheel of Time"

Artikkel om Robert Jordan og hans verdens berømte tidshjulserie.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.06.03

Jeg vil vise noen eksempler fra det kompliserte universet Jordan har skapt i Tidshjulet-serien (The Wheel of Time):

 

Og lysets glorie skinte på ham.
Og lysets fred gav han menneskene.
Bandt nasjoner sammen. Lager en av mange.
Selv om mange sår i hjertet laget problemer.
Og hva som var kom igjen· -i ild og i storm.
Delte alle i smerte.

For hans fred..· For hans fred... var freden...
... var freden...
... sverdets fred...
Og lysets glorie skinte faktisk rundt ham.

 

(Fritt oversatt, Profetien om den gjenfødte dragen, Lews Therrin Telamon)

 

Løvene synger og fjellene flyr

Morgenen kveldes og natten gryr

Blind kvinne, døv mann, narren så

La kaosets herre rå

 

(Barneregle hørt i store Aravalon, Den fjerde alder. Fra Kaosets herre)

 

Forfatteren:

Robert Jordan ble født i Charleston, USA, Sør Carolina den 17. oktober. Hans egentlige navn er James Oliver Rigney Jr. Han ble tidlig interessert i å lese bøker, - klassikere av Jules Verne og Mark Twain. Selv om James Rigney tidlig lærte like bøker og var overbevist om at han en dag skulle bli forfatter, brukte han ungdomstida til helt andre ting enn å skrive bøker.

 

På ungdomskolen spilte han amerikansk fotball. Han gikk inn i den amerikanske marinen når han fylte 20 år, og det var på denne tiden at han fikk sønnen Will. Under sine to tjenesteår i marinen, ble han sent til Vietnam, og mottok mange utmerkelser: Distinguished Flying Cross for heroisme i kamp, The Bronze star with V for mot, og to Vietnamese crosses of gallantry også for mot. Et perfekt idol… I årene etter Vietnamkrigen begynte Rigney på universitetet i Charleston. Han tok doktorgrad i fysikk og begynte som atomenerigiingeniør.

 

I 1978 kom James Rigney ut for en alvorlig ulykke, han ble sengeliggende i lang tid, og på grunn av komplikasjoner holdt han på å omkomme. Rigney ble til slutt lei av bare å ligge i sykehussenga så han begynte å lese bøker, han var misfornøyd med mange av de han leste, så han bestemte seg for at tiden var moden for å starte sitt eget forfatterskap. Etter et par uker var den første novellen ferdig, og når han kom seg etter ulykken sluttet han i jobben og begynte som forfatter på heltid.

 

Etter en tid som forfatter møtte han Harriet Mcdougal, en suksessrik utgiver for Ace Books. Harriet og James giftet seg i 1979. Kort tid etter denne begivenheten ble hans første bok The Fallon blood gitt ut. (Ikke oversatt til norsk)

 

I det neste århundret skrev han en trilogi med titlene: The Fallon ride, The Fallon legacy og The Cheyenne raiders. (Heller ikke kommet ut på norsk).

 

I tiden fram til 1990 holdt han seg for det meste passiv, - responsen på bøkene ble ikke så god som han håpet, men i februar 1990, gav han ut novellen verdens øye (The eye of the World), i desember 1990 kom Den Store jakten (The Great Hunt).

 

Rigney Jr hadde egentlig tenkt å avslutte serien med boka Den gjenfødte dragen (The Dragon Reborn), men serien ble en voldsom suksess, og er enda ikke avsluttet etter bok 11 (Crossroads of twilight). I alt består serien nå av nesten 7700 sider, hvis en ikke regner med trilogien med forhistorien (den første boka som foreløpig har kommet ut her heter New Spring).    

Tidshjulet (bibliografi) består av følgene titler:

  • Flukten fra Emondsmark
  • Stormens øye
  • Valeres horn
  • Tomans hode
  • Dragens flukt
  • Den gjenfødte dragen
  • Dragen steinen
  • I Ødelandet
  • Tårnet faller
  • Klanens oppbrudd
  • Over verdensryggen
  • Til Caemlyn
  • Kaosets herre
  • Amyrlins trone
  • Det svarte tårnet
  • Sverdkronen
  • Dolkenens vei
  • (Crossroads of twilight)

Under oversettelsen til norsk har forlaget (Tiden Norsk forlag) delt opp bøkene. Derfor stemmer ikke de engelske titlene med de norske.      

 

Tidshjulet dreier, aldere kommer og går, etterlater minner, minnene blir legender, legender svinner hen i myter, og selv mytene er for lengst glemt når alderen som var opphavet, igjen ruller fram.

 

Slik innledes Tidshjulet-serien, som må karakteriseres som den ubestridte ener innen moderne fantasy, og er Rigneys JRs enestående mesterverk som kan måle seg med de aller beste på området. Serien er så mesterlig at Rigney Jr. puster JRR. Tolkien i nakken.

 

I Tidshjulet bringes leseren inn i en spennende verden full av ”magi” og fantastiske skikkelser. Eventyr, myter og legender er en viktig inspirasjonskilde for tidshjulserien. Den norrøne, greske og keltiske mytologien er andre viktige forbilder.

 

Handlingen i tidshjulet utspiller seg i en fantasiverden. Verdenen inneholder mange elementer fra middelalderen, men siden verdenen er så kompleks og nyansert kan du hele tiden fange opp en utvikling i retning av et mer moderne samfunn. I den foreløpige siste boka i serien, som jeg leser nå, utvikler oppfinnere dampmaskinen, - serien har alltid en parallell til virkeligheten noe som gjør den meget realistisk. Det sentrale temaet i fantasy litteraturen er som regel kampen mellom det gode og det onde, handlingen i Tidshjulet følger det samme handlingsmønsteret.

 

I bøkene møter vi Rand Al’Thor, den gjenfødte dragen, helten som skal redde universet. Sammen med andre følgesvenner reiser han den farefulle veien til det Hvite tårnet, Tar valon, Tårnet som vokter, for å utføre plikter som ble pålagt han ved fødselen. Rand Al’Thor ble født av en Spydjomfru fra Taardad Ailenes klan, under krigen mot Våtlenderne, eldgamle profetier fastslo at Rand var den Gjenfødte dragen, - Reinkarnasjonen av Lews Therrin Telamon, en fordums helt.

 

Når menneskene er i ytterste nød, vil dragen i følge profetiene og legendene bli gjenfødt for å redde verden. Dette er ikke noe som blir sett fram til, fordi profetiene sier at Den Gjenfødte dragen vil bringe ødeleggelse over verden, og fordi Lews Therrin Frendedreper, dragen, er et navn som får mennesker til å fryse på ryggen mer enn 3000 år etter hans død.  

 

Nå må Rand Al’Thor sammen med sine reisefeller, Ailene- folket fra ødelandet og Aes Sedaiene, Det Hvite tårnets prester, samle alle land i kampen mot skyggen og oppfylle, Kaerthon-syklusen, den eldgamle profetien om Dragen, som forutsier at Den Mørkeste (gravens vokter, øyebrenneren, Ba’alzamon) igjen skal få friheten så han kan røre ved verden, og at Lews Therrin Telamon, dragen, ødeleggeren av verden, skal gjenfødes for å kjempe mot den mørkeste i Tarmon Gai’don, den siste striden mot skyggen.  

Under veis støter fellesskapet på mange problemer Skyggens tjenere, skyggeyngel og seanchenere, et folkeslag som fornekter skyggen.

 

Det er vanskelig å gi en kort og god beskrivelse av et så rikt fasettert miljø som finnes i disse bøkene, dog er kampen mot skyggen et godt nøkkelord.

 

Grunnen til at jeg er så begeistret for Rigney Jr. og tidshjulet serien er flere. Tidshjulet serien spinner over et så langt tidsrom at du får mulighet til å bli godt kjent med karakterene som er meget virkelighetstro. At du nesten kan innlede et vennskapsforhold til dem. Særlig begeistret er jeg for Mathrim Cauton en av Rands følgesvenner.

 

Mathrim er leder for den militære grupperingen Den Røde Hånd, som er en av Rands støttespillere. Etter en kamp mot Demandred, Nae’blis, den mørkestes stedfortreder på jorden fikk han overført mange merkelige evner, bl.a. et utrolig hell og uvurderlige kunnskaper om militærtaktikker.

Rigney Jr. skriver med lidenskap og innlevelse om planter, dyr, ukjente land, folkeslag, språk og kulturer ukjente for vår verden.

 

Jeg må nesten ta for meg det fantastiske språket han har laget, det er virkelig lyrisk og vakkert. Under følger noen eksempler på ”Det gamle tungemålet”:          

 

Cour'souvra= sjelefelle

Cor = natt

Corenne = hjemkomst

Algode = bomull

Allein = en mann

Allen = ås

Aman = drage

Din = bror

Ciynen = ”å kalle med hornet”

 

Språket er den fargeklatten som får bøkene til å virke det lille ekstra, mange vil kanskje tro at dette er plagiat av Tolkiens bøker, men språket ligner faktisk ikke på det alviske språket.

 

Grunnsteinen i Rigney Jrs serie er at serien bare i lettere grad er inspirert av andre forfattere, faktisk er han den fantasy forfatteren med minst pastisj i bøkene sine. Mange ganger kan det virke som om Rigney Jr. prøver å ta opp samstemmige problemer som finnes i vårt samfunn, han skjuler det godt, men en oppmerksom leser finner lett den røde tråden…  

 

”This is a work of fiction. All characters and events portrayed are eiter products of the author’s imagination or are used fictiously”

 

Helt til slutt i denne artikkelen vil jeg ønske alle nye lesere lykke til, det er litt av et prosjekt å begynne på en slik serie, så jeg håper denne artikkelen vil gi pågangsmot- Det kommer av seg selv etter vært!

 

(Merknad til bruk av amerikanske ord og utrykk: Siden forfatteren skriver på Amerikansk følte jeg meg nødt til å gjengi de originale navnene i tilegg til de norske. Der norske navn ikke har vært tilgjengelige har jeg brukt de amerikanske. Jeg har ikke brynet meg på omfattende oversetting siden det kan virke misvisende når serien fullføres på norsk)

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst