Spill og lotteri

Tekst om spill og spillegalskap. Innleveringsoppgave i norsk på VK1.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.03.02

Spill og lotteri med mange og høye gevinster er blitt veldig populære i Norge. Vi har mange forskjellige spill. Lotto, viking lotto, tipping, oddsen og extra er noen eksempler. Hver uke satser tusenvis av nordmenn penger på spill og lotteri i håp om å vinne store premier.

Når det gjelder spill og lotteri her i Norge er det norsk tipping som er klart størst. De har alle spillene og de fleste lotteriene som er lagt ut på markedet.

 

Spill og lotteri har vært her i Norge ganske lenge allerede. Antall spill og verdien på premiene har steget med årene siden det først kom. Her i Norge er det satt en viss grense på hvor mye det er mulig å vinne i hovedpremien. Andre land, som for eksempel USA har ingen grense på dette. Der har det skjedd at folk har vunnet hovedpremien i jackpot. En slik gevinst kan være med på å endre et menneskes livet ganske mye, om man ikke er rik fra før. Noen vil få det mye bedre, mens andre kanskje bare verre.

 

Vi har noe som kalles spillavhengighet. Det er blitt mer og mer utbredt i Norge i de siste årene, dette rammer som oftest ungdommen mest. Dette pga. at det har blitt flere spillautomater tilgjengelige, de er lett synlig og premiene kan bli store. Hvis man lurer seg selv og tror at dette kan være en mulighet til å tjene penger på, vil det fort gå galt dersom man blir avhengig. Man bruker opp alle pengene man får eller tjener på disse automatene/spillene, selv om pengene var ment til å brukes på noe helt anna. Det var med hensyn til det at det ble satt 18 års aldersgrense på spillautomater får å få ned tallene på spillavhengighet blant unge. Aldersgrensen er også satt for å skåne ungdom mot å bruke opp alle pengene sine på slike spill, noe som er en veldig negativ ting.

 

En ting som er veldig positivt med spill og lotteri er at en del av overskuddet norsk tipping får, blir gitt ut som spille midler til idretts-, og ungdomslag rundt om i landet. Da kan for eksempel et idrettslag som trenger å bygge en ny ski heis få støtte av norsk tipping som gir de en god del penger. Om idrettslaget må ta opp lån på denne nye bygningen kan dette låne forminskes ved den pengestøtten de får fra norsk tipping.

 

Spill og lotteri er blitt veldig populært, både unge og gammel satser penger på det.

Årsaker til at det er blitt så populært blant Norges befolkning er at du selv bestemmer kostnadene. Det er hvordan du gjør det til selv. Du kan få kjøpt en tippekupong til mellom alt fra 2 - 500 kroner. Selvsagt øker sjansene for å vinne desto mer du satser. Lotto og extra er veldig spennende å følge med på også, spesielt for gamle mennesker som ikke har så mye å gjøre.

Det er ofte du ikke er mange tallene unna å vinne store premier. Hvis man tenker på spilleautomater er det også veldig populære og ganske lett å sette seg inn i. Putte på en penge, og trykk på en knapp. Ettersom krav om aldersgrense på den type spill kom, ble det litt mindre populært blant de yngre, ettersom de ikke hadde lov til å spille på automatene.

 

Stort sett er spill og lotteri populært fordi det er lett tilgjengelig og gevinstene kan bli store.

 

Det blir vel ikke mindre av spill og lotteri med tiden som kommer. Folk begynner å tjene bedre, gevinstene øker, folk spiller mere, satser mere penger. Sånn kommer det mest sannsynlig til å fortsette inn i fremtiden. Dette er for såvidt greit, så lenge vi kan klare å bli kvitt avhengigheten. Å det gjør vi nok, om aldersgrensene fortsetter å bli satt opp slik at ungdom ikke får mulighet til benytte seg av disse spillene.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst