Ungdom og røyk!

De fleste som røyker i voksen alder begynte å røyke som ungdommer.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.02.03
Tema
Tobakk

Veldig mange ungdommer i dagens samfunn røyker. Dette er ikke bra for helsen, men mange synes dette er ”kult” og gjør det for spenningens skyld!

 

Dette med røyking er veldig populært i dag. Røyking kan være svært farlig og ungdommer kan få helsefarlige sykdommer når de blir eldre. For eksempel lungekreft. Hvert år dør rundt 7500 mennesker av sykdommer de har fått fordi de røyker. Når man røyker får man gule fingre, dårlig ånde og kondis. Mange opplever også at konsentrasjonen blir dårlig og man får dårligere karakterer som kan ødelegge jobbmuligheter seinere i livet.

 

Hvorfor røyker ungdom? Det er mange ungdommer som har grunner til å begynne å røyke. Det kan være dårlig oppvekst, usikkerhet, gruppepress og for å være med i ”gjengen”. Røyk blir man fort avhenging av. I røyken er det et stoff som heter nikotin. Tjæren i tobakken fester seg til lungene og sjansen for å få lungesykdommer øker. Lungekapasiteten blir nedsatt og du kan bli fortere andpusten.

 

For noen år siden var det flest gutter som begynte å røyke i ung alder, selv om både gutter og jenter prøvde å røyke. Det var det flere grunner for det. Men de vanligste var at guttene røykte for å være kul og for å bli godtatt i vennegjengen. Men når de ikke synes det var så tøft lenger skulle de slutte, men da var de blitt avhengig fordi de har røykt for lenge. Men i de siste årene har dette snudd. Nå er det flest jenter som begynner i ung alder og den vanligste årsaken er at de vil være kule og pga. av press i vennegjenger. Men noen røyker også fordi de har dårlig selvtillit for å roe seg ned å prøve å tenke på noe annet.

 

Hvordan ungdommene får tak i røyk er ikke så veldig vanskelig. Dette handler om voksne mennesker som kjøper røyk til mindreårige. Ungdom står utenfor en butikk og spør de som skal inn å handle om de kan kjøpe røyk til dem. Det er ikke ofte de sier nei til å kjøpe til dem for de tror at alle andre gjør det. Mange tror det bare er ungdom fra 18-25 som gjør dette men det er også voksne og.

 

Konklusjon: Alle vet at det ikke er bra å røyke. Ikke fulgt så mange vet hvor farlig det faktisk er!

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst