Urettferdighet

Argumenterende artikkel om verdens urettferdigher.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.12.15

Hvorfor er verden så urettferdig kan man spørre seg selv.  Hvorfor er det folk i Afrika som sulter, mens vi her i Norge og for den del USA har masse mat og til og med fedme problemer. For egentlig er det nok mat i verden til alle, det er bare så utrolig ujevnt fordelt. For vi her i det rike nord velter oss i mat, vi har til og med så mye at vi må kaste det vi ikke får spist. Og Bare i USA kaster de flere tonn mat hver dag bare fordi den ikke er pene nok! Tenk hvis man skulle kastet alle de skeive gulrøttene bare fordi de var skeive. Den er jo fortsatt en gulrot selv om den er skeiv.                                                                 

 

Og i Brasil kunne de ha dyrket nok mais til 60 millioner mennesker, men de dyrker i stedet soyabønner til 40 millioner griser bare fordi det lønner seg bedre. Og en av grunnene til at noen land er fattige, mens andre er rike er den såkalte ”arbeidsdelingen”. Den går ut på at u-landene produserer billige råvarer til i-landene som ”foredler” dem og selger dem dyrt tilbake. Det er kanskje ikke så rart at u-landene er fattige når de bare produserer råvarer og ikke mat til seg selv, for da må de importere mat, som er dyrt.

 

Men kolonitiden er også en av grunnene til at landene Afrika er så fattige. For da tok europeerne det som var av gull, diamanter og olje som kanskje kunne ha været redningen for landene i Afrika i dag. For etter kolonitiden tok flere av landene i Afrika opp lån for å bygge opp landene sine, noe som ikke var så innmari vellykket. I dag ligger de fleste landene i Afrika i en gjeld de ikke kan betale tilbake og det lille landene tjener går til å betale tilbake lånene. Og hvis alle pengene går til å tilbakebetale lån blir det ikke så mye igjen til å bygge opp landet. Og uten penger får de ikke bygd noen nye skoler eller sykehus, som de virkelig trenger. Tenk at her sitter vi i nord og spist oss mette hver dag, får gå på skole, kan gå til legen hvis vi trenger det, bor i koselige, varme hus og får nesten alt vi peker på. Tenk på de som så vidt har nok mat til å overleve og som ofte går sultne til sengs. Tenk på de som bor i falleferdige kalde skur som så vidt holder vær og vind ute. Tenk på de som er ensomme og forlatt, uten noen familie eller venner å gå til. Tenk å ikke ha noen som bryr seg om deg.

 

Er det slik vi vill at verden skal være? At de rike utnytter de fattige. Hvor er Robin Hood når man virkelig trenger han?! For tenk hvordan Afrika kunne ha hvert hvis europeerne aldri hadde tatt kolonier der. Da kunne kanskje Afrika hvert et enormt rikt land hvis man tenker på rikdommene de hadde før europeerne tok dem. Da hadde det kanskje ikke vært så mye sult og nød der heller. Afrika og kanskje hele verden hadde vært et bedre sted i dag.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst