Visdomslitteraturen

En tekst skrevet i KRL om visdomslitteraturen.

Karakter: 6 (tror jeg ;)

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2007.12.13
I Det gamle testamente finnes det tre bøker som heter Job, Ordspråkene og Forkynneren. På grunn av at det er mye poetisk innhold, blir bøkene presentert i poetiske uttrykksformer. Det finnes mange kulturer som har gamle leveregler innen visdomslitteraturen. I Norge har vi noe som kalles Håvamål, det gir oss innsikt i våre forfedres livssyn og hverdagsetikk. Det betyr ”Den høyes tale”, se bilde til høyre Gamle egyptiske og mesopotamiske kilder har paralleller med visdomslitteraturen bibelen. Ordspråkene er den delen av visdomsbøkene som har de klareste likhetstrekkene med utenom - bibelsk visdomslitteratur.

 

<bilde>

Visdomslitteraturen inneholder filosofisk innsikt, livsvisdom, kunnskap om ulike yrker og religiøs forståelse. Mange sitater fra visdomslitteraturen forteller at man skal for eks høre på moren og faren sin. Andre ting er bare generelt kunnskap om Gud. Hensikten er å få innsikt i det gode liv, og kjennskap til Gud.

 

Ordspråkene

Her fortelles det mye om at visdom, gudsfrykt, rettskaffenhet, lykke og rikdom er godt for mennesket. Er man fattig eller ulydig blir man negativt påpekt.

 

Noen ordspråk:

”Den som farer med sladder, skiller venn fra venn.”

”Gå til mauren, du late, se på dens strev og bli vis!”

”Milde svar demper sinne, sårende ord vekker vrede.”

 

Ordspråkene har blitt til gjennom flere år hundrer, den kalles også Salomos ordspråk, men det er lite sannsynlig at det er han som har skrevet alt, ifølge forskere. Hvis man leser boken, skjønner man raskt at ingen kvinne kunne ha funnet på å skrive dette innholdet. Et eksempel er ”Det er bedre å bo i en krok på taket enn å være i hus med en trettekjær kvinne!” Dette står gjentatt til og med 3 ganger i Ordspråkene.

 

<bilde>

Dette bilde er malet av Pieter Bruegel den eldres, og heter "Nederlandske ordtak". På bildet ser man 80 forskjellige illustrasjoner av ordtak og talemåter fra samtida.

 

Jobs bok

Denne boka handler rett og slett om vismannen Job. Den inneholder prosa og poesi, og blir regnet som en perle i verdenslitteraturen. Han var velsignet fra Gud, noe som vil si at han var rettferdig, velsett, from og rik på barn og gods ifølge Det gamle testamente. Livet hans gikk helt strøkent, men så gikk alt galt! Han mistet kona, barna og eiendommene. I tillegg blir han også syk, og får utslett over hele kroppen. Han føler seg sviktet av Gud, og spør om vi skal ta i mot det onde fra Gud eller ikke. Det er urettferdig at en rettferdig mann som han, skal lide, ifølge han. Dette er hovedsakelig det hele boken handler om. Boka drøfter temaet i dialogform, altså samtaler mellom han og hans venner. Plutselig en dag, etter mange dager med klaging og spørsmål, så får Gud snakke med dem. Han gir ikke noe svar, men viser sin rettferdighet i skaperverket. Etter denne hendelsen trekker Job tilbake sine anklager, og situasjonen blir endret med engang. Han blir frisk, stifter ny familie og blir steinrik. Man får ikke noe særlig godt svar på hvorfor han ble rammet for slike store skader o.l., men den sier hvertfall at alle mennesker som er enten rettferdige eller urettferdige kan bli utsatt for lidelser.

 

Denne boken er Bibelens største visdomsdikt. Flertallet av forskere, mener at boken ble skrevet fra 500-400 år f.Kr.

 

Forkynneren

Kong Salomo er knyttet til innledningen i denne boken, men forskere mener at det er lite sannsynlig han er forfatteren. Selve ordet Forkynneren, stammer fra et hebraisk ord som kan oversettes til ”den som taler offentlig.” Det regnes med at boken ble skrevet noen århundrer før vår egen tidsregning starter. Vi blir oppfordret til å glede oss over det vi har, og alt som er godt. Den handler kort sagt om at mennesket burde nyte livet mens de har det, for plutselig kan man dø, når som helst. Et sitat fra boken ”Tenk på din skaper i ungdommens år”.

<bilde>

Sitat fra Forkynneren, på tysk. ”Den som graver en grav, kan selv falle i den; den som river en mur, kan bli bitt av en orm.”

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst