YFF oppgave

handler om bedrifter og KIWI.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2019.05.25
Tema

Vår bedrift bruker IKT på en veldig effektiv og ny moderne måte. For å fremme KIWI sitt prinsipp «Kjapt, trygt og billig». I KIWI har vi mange IKT systemer. Vi har også elektroniske «prislapper» for å oppdatere prisen umiddelbart dersom en konkurrent skulle sette ned prisen på en bestemt vare.

Bestillingene blir gjort automatisk via Zebra og salgstall fra uken før. Blir det f.eks solgt 4 pakker philadelfia uka før, passer systemet som registrer dette å bestille inn 4 nye pakker automatisk til neste uke. Bestillinger blir også påvirket av salgs prognoser (Hva vi tenker vi kommer til å selge mye av). F.eks om sommeren blir det bestilt ekstra mye alkohol holdige drikker og frukt. Men, dette systemet er ikke feil fritt. Sist forrige onsdag fikk vi en feil bestilling som systemet hadde regnet ut feil. Vi hadde fått 2 kasser med Aas bayer øl som systemet hadde bestilt for oss. Dette er en øl det går ekstremt lite av, derfor var dette en skikkelig bom bestilling.

KIWI har nylig lansert en egen app for KIWI ansatte som heter «Kiwi ansatt». Denne appen fungerer som ett kommuniseringsverktøy mellom ansatte og butikksjef. Her får man altså også KIWI nytt rett inn på appen. KIWI har også en egen nettside for de ansatte som de bruker som ett skoleringsverktøy. Der kan man ta f.eks kassakurs, låsekurs og «Tryggmat» (Kurs som handler om hvordan man skal håndtere mat og sørge for at varen er trygg og selge og av topp kvalitet.

I KIWI har vi også ITV. Det er sikkerhetskameraer som filmer hver eneste krik og krok av butikken. Dette er for å forebygge eventuelle uønskede hendelser mot våre kunder og ansatte.

Cashguard er også brukt i kassene for å forsikre oss om at kassa er ranssikker og for at ansatte ikke skal kunne gjøre underslag.

Våre rutiner for bestilling av varer er slik at vi har egne systemer som tar seg av dette, men hvis det er noe feilslått eller at vi har solgt mer en forventet kan vi også legge inn en manuell bestilling.

Vi har en til to ganger i uke egne varetellinger for å telle vare sortimentet. Dette foregår ikke med papir og ark, dette blir gjort at vi teller varebeholdningen og skriver det inn på en smarttelefon lignende enhet.

Varene mottar vi som regel om natten, bortsett fra diverse sjømatvarer som vi må bestille manuelt fra «fiskemannen» (Dette beviser at KIWI beholder fortsatt litt av gammel kjøpmannstradisjon og at hele butikkvirksomheten ikke er industrialisert 100% (Enda) ).

Alle varer vi bestiller utenom visse unntak som skrevet over er direkte knyttet opp mot ASKO. Ta f.eks, til og med Borg øl må innom ASKO selv om bryggeriet ligger tvers over gata for butikken.

Hele vareflyten er slik at den kommer fra individuell fabrikk, ta f.eks Grandiosa. Blir produsert i Stranda og blir i store partier fraktet til ASKO distribunaler. Herifra blir Grandiosaen lagret i fryseren før partiet blir delt opp og plassert på paller med f.eks Dr.Oeteker pizzaer og diplom is. Deretter blir disse fraktet ut i butikkene. Rutinen vi har for å passe på at frysevarene våre er trygg og spiselig mat er veldig streng. Hvis varen blir levert av ASKO med en temperatur på over -6 grader celsius, skal all denne maten returneres til ASKO. (Deretter går denne som svinn og blir kastet). KIWI har veldig strenge regler og rutiner for mottak og salg av varer). Derfor tas det alltid en temperatur sjekk med termometer ved varemottak.

Men, det skal veldig lite til for å gjøre slik at vareflyten stopper opp. Hvis vi ikke mottar en fruktpall en uke, stopper varetrykket opp i hyllene, noe som gjør at salget vil svekkes siden butikken ikke «bugner» med frukt og grønt. Det er viktig at butikken har ett godt varetrykk og matvarer i hyllene for å gjøre ett positivt inntrykk på kundene. Derfor er dette kritisk. 

Vi hadde ett tilfellet der vesterålens fiskeboller var langtidsutsolgt, produksjonen var stoppet opp. Noe igjen som påvirket våretrykket, også flere kunder for gikk i butikken for å kjøpe fiskeboller. Dette førte til flere misfornøyde kunder gikk heller til konkurrenten vår Coop rett nede i gata.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst