Hans Nielsen Hauge

Om den "ulovlige" misjonæren Hans Nielsen Hauge. Karakter: 5

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.08.30

Hans Nielsen Hauge var en vekkelses predikant! Han gikk rundt til folk og fortalte dem om kristendommen og at de måtte vie sitt liv til Gud. Han var ingen utdannet prest men en bonde gutt fra gården hauge i Østfold.

 

Kirken likte ikke at folk som hauge gikk rundt og hadde møter. Etter norsk lov var det forbudt i den tiden. Hauge ville ut og forkynne Guds ord fordi han mente at han hadde fått et kall fra Gud. Det var den 5.april 1776 som hauge fikk dette kallet. Han pløyde åkeren og begynte å få en rar følelse. Den eneste måten han kunne forklare denne hendelsen fra, var at gud hadde kalt på ham. Senere gikk han sin egen vei og begynte smått og ha disse møtene .

 

Som sagt likte ikke kirken og lovene at han gikk rundt og holdt disse møtene. I Fredrikstad i 1796 ble han arrestert for første gang for brudd på konventikkelplakaten. Konventikkelplakaten var en lov som sa at religiøse møter hjemme måtte bli godkjennet av en prest og siden Norge hadde, og har så milde straffer, ble han bare sittende i noen dager. Han ble arrestert flere ganger og satt til sammen 10 år i fengsel.

 

Prestene likte svært dårlig at hauge gikk og misjonerte, og de prøvde flere ganger å stoppe han ved å bestikke ham med penger. Han tok aldri imot disse tilbudene men fortsatte og arrangere møter for han var besatt av trangen til å snakke om Gud.

 

Han levde fra 1771 til 1824, det vill si at han ble 53 år gammel. Han ble en stor forlegger og kjøpte et trykkeri i Kristiansand. Der fikk han sørget for at han og andres bøker ble utgitt. Han fikk noen venner til å drive dette trykkeriet og siden han ikke vart så rik lærte han selv å binde bøkene. Til sammen skrev han 35 bøker og hefter før han døde. Bøkene hans ble trykket i 500.000 eksemplarer som var da halvparten av Norges befolknings innbyggertall. Bøkene hans ble også trykket i Danmark.

 

Som bonde gutt var han veldig glad i poteter, så på vært møte han holdt hadde han med seg en kjele med poteter. Ingen fikk poteter av ham før han var ferdig! Takket være dette har han fått kalle navnet ”potet presten”.

 

Han levde av sitt trykkeri i Kristiansand, og kjøpte et hus i Kristiania. Der hadde han tjenere og husholderske. Han ble forelsket i Andrea nyhus som hadde vært hans husholderske i 3 år. Bryllupet var den 27.januar 1815.Andrea fikk en sønn 12.desember som de kalte Andreas. Han døde senere i barselsengen. Andrea tålte ikke tapet og døde trolig av hjertesorg. Hans kjøpte så bredtveit gård på aker, hvor han da samme år giftet seg med Marie Olsdotter. Marie og hans fikk 3 barn men ingen av dem vokste opp.

 

Han gikk ofte turer i skogen, og en dag gikk han forbi en maurtue som begynte å få ham til å tenke litt. Etter all tenkingen sa han: ”Følg mauren og bli vis” som var et av hans store uttrykk.

 

Hans levde et godt liv med sin Marie og sin tro på gud. Han døde i sengeleie i 1824 og hans siste ord til Marie og verden var: ”Følg Jesus."

 

- Foredrag av tine 8b4 (24.11.03)

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst