Roald Amundsen (1872-1928)

Biografi av den norske polarforskeren Roald Amundsen.
Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.12.15

Roald Amundsen ble født 16. juli 1872 på Tomta i Borge, det som nå er Fredrikstad. Familien kom fra Hvaler, de gjorde det godt som skippere og redere. Gjennom dem kom han tidlig i kontakt med sjømannslivet.

 

Etter artium begynte han på medisinstudier. Dette var mer av plikt overfor familien, enn hva han ville selv, men etter at begge foreldrene døde avsluttet han dette. I 1889, når han var 17 år opplevde han at Nansen kom tilbake fra skiferd over Grønnland. Nå var målet hans klart: Han ville bli polarforsker.

I 1894 dro han på selfangst, noe som gav ham god læring før senere reiser. Året etter, tok han styrmannseksamen.

 

Fra 1897 – 1899, var han styrmann på ”Belgica” på ferden til Antarktis. Der ble båten sittende fast i isen i 13 måneder før de kom seg løs. Dette kunne endt katastrofalt. Dette var den første overvintringen på Antarktis. En av de som var om bord var Albert Cook, han ble Amundsens læremester. På denne tiden drev Amundsen også jordmagnetisk forskning.

 

Hans neste store prosjekt var Gjøa- ferden: Den varte fra 1903-1905 og gikk gjennom Nordvest passasjen. Gjøa var den første skuta som seilte hele leden. De greide seg uten store problemer underveis.

                  

 7. juni 1910 listet han seg ut av landet med Fram, hans mål var nå blitt å legge veien til Nordpolen om Sydpolen. Sammen med Olav Bjaaland, Sverre Hassel, Helmer Hansen og Oscar Wisting nådde han Sydpolen 14. desember 1911. Nå skulle de seile opp langs Amerikas vestkyst. Men Fram trengte vedlikehold og ble beordret hjem, så kom 1.verdenskrig og flere forsinkelser ventet. En ny skute ble bygd, Maud, men denne kom heller aldri til Nordpolen.

 

Amundsen fikk tidlig interesser for flyging, og 11. juni 1914 tok han som første nordmann sivilt flysertifikat.

 

Amundsen døde like dramatisk som han levde. 18. juni 1928 havarerte Nobiles luftskip Italia, da var Amundsen klar til å hjelpe. I en flybåt havarerte også han, dette i et forsøk på å redde en konkurrerende fiende.

 

Seier venter den, som har alt i orden -
held kalder man det.
Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de

nødvendige forholdsregler i tide -
uheld kaldes det.

 

Roald Amundsen

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst