Vietnamkrigen (ca. fra 1960-1975)

Opptakten til og virkningen av Vietnam-krigen.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2010.09.09

Opptakt

  • Fra 1893 var Vietnam, Laos og Kambodsja styrt av Frankrike, og ble samlet til Det franske Indokina.
  • Under 2 VK ble Indokina okkupert av Japan, men de kapitulerte ved krigens slutt. Da ble Vietnam samlet til et uavhengig rike av den vietnamesiske lederen Ho Chi Minh og hans motstandsgruppe Viet Minh. Men i 1946 ville Frankrike ha tilbake koloniene sine i Sør-Asia, så det brøt ut kamper mellom Frankrike og Viet Minh. Dette kalles den første Indokinesiske krig.
  • Frankrikes tap var stort, og mange ville at krigen skulle stoppe. I 1954 trakk de seg ut av landet, og Vietnam ble deretter delt i to. Ho Chi Minh ledet en kommunistisk regjering i Nord-Vietnam og Bao Dai ledet en ikke-kommunistisk regjering i Sør-Vietnam.
  • Krigen startet på 1960-tallet med at Viet Minh invaderte Sør-Vietnam for å spre kommunismen. De fikk støtte av FNL. Mål om å spre kommunismen var den utløsende årsaken. USA fryktet at kommunismen skulle spre se til hele Sørøst-Asia. Denne teorien kaltes dominoteorien. De mente at landene i Sør-Asia var så svake at hvis et land falt for kommunismen, ville resten følge.
    Støttet Sør-Vietnam Støttet Nord-Vietnam
    USA
    • Det landet som gav mest støtte til Sør-Vietnam.
    FNL (Front National de Liberte)
    • Var en av de fremste opprørsbevegelsene for frigjøringen av det sørlige Vietnam.
    Sør-Korea Laos
    Thailand Kambodsja
    Australia Kina
    New Zealand Nord-Korea
    Filippinene Sovjetunionen

Ideologier

  • I Nord-Vietnam var ideologien kommunisme.
  • I Sør-Vietnam var ideologien demokrati.

Virkninger av krigen

  • Det var kommunisme lenge etter krigen, men de siste 10-15 årene har kommunismen blitt mindre tydelig i det vietnamesiske samfunnet, og landet har åpnet seg mer.
  • Mange dør hvert år fordi deler av Vietnam er dekket av landminer etter krigen.
  • Under krigen slapp USA over kjemiske midler som ødela 15 % av den vietnamesiske jungelen. Dette førte også til masse kreftproblemer i etterkant av krigen.

Ant. døde soldater på Sør-Vietnamesisk side Ant. døde soldater på Nord-Vietnamesisk side
Sør-Vietnam: 230 000 Nord-Vietnam og FNL: ca 600 000 tilsammen
USA: 58 209
Sør-Korea: 5 000
Australia: 520

 

Referanser: wikipedia.org, daria.no, snl.no, skoleforum.com

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst