Vishnu

Kort beskrivelse om Vishnu.
Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2010.01.25

Jeg har om Vishnu. Vishnu er en av de viktigste gudene i hinduismen, og er godt kjent igjennom inkarnasjonene Krishna og Rama. Vishnu har fire armer som holder fire forskjellige ting. Den ene holder en konkylie, en annen en lotusblomst, en diskos og en klubbe. Han har to ridedyr, den store ørnen Garuda, og kjempeslangen Shesha. Vishnu oppfattes som en gud fylt med kjærlighet og medfølelse. Derfor blir han også kalt kjærlighetens gud. Vishnu har også en kone som heter Lakshmi eller Shri som er fruktbarhetens og lykkens gudinne. I trimurti er Vishnu skaper, opprettholder og beskytter.

 

Vishnu har hatt mange inkarnasjoner eller «avatarer» dette er de ti som er kjent:

- Fisken Matsya som reddet Manu fra flommen

- Skilpadden Kurma som stokken hvilte på da urhavet ble kjernet.

- Villsvinet Varaha som berget jorda fra flommen

- Menneskeløven Narasimha, som drepte demonen Hiranyakashipu

- Dvergen Vamana, som målte ut verden i tre steg.

- Parashurama som overvant krigerne.

- Prins Rama, som er kjent fra fortellingen Ramayanam.

- Gjeteren, elskeren og krigeren Krishna.

- Buddha, som forvirret demonene.

- Og, Kalki, som skal komme ridende på en hvit hest når den nåværende tidsalderen Kali Yuga tar slutt.

Dette var mitt om Vishnu...

 

Kilden som var brukt var Wikipedia.org (http://no.wikipedia.org/wiki/Vishnu)

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst