Dagens ungdom

Kåseri om dagens ungdom.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.05.18
Tema
Alder

”Dagens ungdom”. Hver gang noen starter en setning med dagens ungdom, så lukter jeg en salve komme fortere enn jeg klarer å løpe. De som står for disse salvene er godt voksne mennesker som har kommet forbi tenårene, eller brytningstiden, som de liker å kalle det. De rister alvorlig på hodet og sukker over dagens ungdom. Disse voksne menneskene er nemlig mor og far og bestemor. Mor er ikke så ung som hun en gang var. Far er ikke så produktiv som han egentlig var. Og bestemor har endelig fått en anelse om hvordan en datamaskin fungerer. Jeg som er ung, produktiv og vet alt om datamaskiner vil tro at de faktisk misunner meg som ungdom.

 

Det jeg hører mest klaging på, er klesmoten i disse dager. Mødre reagerer på gutter med store bukser hengende under rumpa. Buksa må være XXL, mens gutten er størrelse S. ”Dette er sløseri med stoff. Tenk på dem som ikke har klær å gå med”, sier mamma. Jeg brenner ikke etter å se en annen gutt sin bakdel stikke ut av de store buksene, så jeg er enig med mammas argument.

 

Jenter er modige og kler seg dristigere enn noensinne. Miniskjørt og utringninger er vanlig. Trenden er å vise mest mulig hud. Jo mer hud, deseto bedre: 1. Mer hud, mer D- vitaminer fra solen. 2. Å vise hud er naturligt. Vi er født nakne, Adam og Eva var nakne. Mer sier jeg ikke.

 

Men enhver sak har flere sider. Og med nye trenden ”vis så mye hud som mulig”, spår jeg en negativ utvikling. Utviklingen vil være som følger: Mer hud, flere kåte menn. Flere kåte menn fører til mer formering. Mer formering, flere mennesker. Flere mennesker, enda mer forurensning. Mer forurensning, flere tilfeller hudkreft. Flere med hudkreft, muligens flere dødsfall. Enda flere dødsfall fører til mindre befolkning og jorden er klar for en ny istid.

 

Under det fjerde budet i Bibelen, finner vi: ”Du ska ære din far og din mor.” Barn går inn i en fase før de blir ungdom. (akkurat slik som voksne går inn i en fase når de fyller 50 år, nemlig overgangsfasen). I denne fasen gjør de stikk motsatt av hva foreldrene befaler. Mamma snakker om hvor selvstendig hun var i sin tid som barn, og far som snakker om seg selv som en av de kule, omsvermet av de fine damene. Er det da ikke rart at jeg, en av hundretusener av ungdom bryter det fjerde bud til fordel for et selvstendig liv? Jeg vil også ha mange damer og være bedre enn min far. Han sier jo at du må være best for å overleve. Jeg vil også være selvstendig, det vil si å ikke høre på hva mamma sier. Hvis jeg gjør som mamma sier, da går jo hele prinsippet med selvstendighet i vasken.

 

Siden vi snakker om De Ti Bud så må jeg også nevne en ”populær” person, nemlig Gud. Uansett hvor populær jeg vil bli, så vil jeg ikke være Gud. Tenk deg alle bønnene som kommer inn daglig. Seks milliarder mennesker. Hvis en regner med at fire milliarder ber til en hvilken som helst gud, så gjenstår to milliarder som ber til selve Gud. Hvordan kan han da skille mellom disse ønskene for eksempel? ”Kjære Gud, kan du gjøre slik at jeg vinner V75 Jackpoten? Jeg har så lyst på en Ferrari. Kjære Gud, please gi meg større pupper. Kjære Gud, kan du gjøre slutt på problemene i den 3. verden?

 

Bestemor mener at dagens ungdom bryter det første budet, nemlig ” Du ska ikke ha andre guder enn meg”. Og hun mener at Internett og alt elektronisk er alle slags former for avgudsdyrking. (min teori er at hun ikke vet hvordan de enkelte tingene fungerer. Derfor sier hun at jeg dyrker andre guder.).

 

Hun vil at jeg, sammen med alle andre ungdommer skal leve etter De Ti Bud. Er ikke dette litt mye å kreve da, Besta? Hvem vet hva du fant på da tyggegummien og CocaColaen kom til Norge. Jeg har lest at det var litt av et et tiår for ungdommen.

 

Jeg skal ikke klage for mye på sin egen tilværelse. Jeg skal høre på mine foreldre, men ikke alt for mye. I hvilken grad skal jeg høre på foreldrene mine da? Hva er fornuftig å høre på? Hva er ikke fornuftig å høre på? Jeg vet ikke, kanskje jeg bør spørre Gud, bestemor sier han vet alt...

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst