Den moderne kommunikasjonsteknologien

Denne teksten tar for seg ulemper og fordeler som den moderne kommunikasjonsteknologien har ført med seg.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.11.11

Kommunikasjon er et fint ord, men hva betyr dette begrepet egentlig. Det trur jeg ikke alle kan svare på. De fleste ville vel svart at kommunikasjon er å snakke, men det hadde nok samfunnslæreren ikke gitt noe mer enn 3+ på. Det er jo forsåvidt rett, men kommunikasjonsbegrepet omfatter så mange ting.

Det omfatter de ulike transportmidlene som for eksempel båt, fly og Ford Focus. Kommunikasjonsbegrepet omfatter også telekommunikasjon som er et fint ord for hvordan man kommuniserer interaktivt over avstand. I gamle dager var det jo telegraf for alle pengene, men i dag foretrekkes nok telefon og ikke minst den uvurderlige mobiltelefonen. Elsket av de fleste, men også selvfølgelig hatet av noen, men slik er det vel med alle ting. Og sist, men ikke aller minst betyr jo ordet kommunikasjon å formidle et budskap til en mottaker. Eller på et mer forståelig språk, å snakke eller bruke kroppspråk.

 

Tv, radio og flaskepost er andre eksempel på kilder som formidler et budskap til oss og påvirker oss i ulike retninger. Både i sør, vest, positiv og negativ retning. Det er dette som gjør kommunikasjon så mektig. Det har muligheten til å påvirke mennesker i den retningen som ønskes.

 

 

<bilde>

 

Telegraf

 

I gamle dager var det jo ikkje radio og tv og det var bare dristige ”runeskrifter” som kunne påvirke folk og skape konflikter. Og hvis det oppstod konflikter ”in the old days”, spredde konfliktene seg sjelden langt siden det var vanskelig for folk da å kommunisere med mennesker fra andre steder og land siden telegraf var det eneste kommunikasjonsmidlet på den tiden, og det var det ikke mange som hadde tilgjengelig. Alt dette gjorde sitt til at menneskene stort sett levde i harmoni og i uvisshet om hva som foregikk i resten av verden. Men i dagens verden er det ikke noe som ligner på harmoni engang. Det virker som om at krig er ”in” og at tida mellom krigene bare er dødtid der krigstroppene bygges opp til nye dyster. Grunnen til at verden har blitt slik er jo den enorme utviklingen innen kommunikasjon. Selvfølgelig har uenigheter og konflikter alltid vært til stede i verden, men slosskamper med knyttnever, og hest og lommekniv høres ikke like skremmende ut som dagens feider der uhyggelige maskinpistoler og forferdelige raketter brukes. Der sjansen for å ramme sivile mennesker er større enn sjansen for at Bryne Fotballklubb rykker ned til 1.divisjon, og det er jo garantert. Nå kan for eksempel apekatten Bush bare ta en telefon til hæren sin og to timer etterpå kan en hel by eller forsåvidt et helt land ligge i ruiner dersom Bush går inn for det. Dette viser jo hvor stor makt kommunikasjonsteknologien har.

 

Men hvis spørsmålet er om den moderne kommunikasjonsteknologien har ført menneskene nærmere hverandre så virker det kanskje ikke sånn slik verden er i dag. Men dersom du utelater Bush, Saddam og Valgjerd Svartstad Haugland så er det jo mye vakkert i verden også. Du ser bilder som viser mennesker fra ulike land som trives i selskap med hverandre. For eksempel nordmenn som bosetter seg i Afrika og dansker som drikker seg fulle på Kreta. Dette hadde jo vært utenkelig i gamle dager, siden det å ri på hest fra Norge til Afrika ikke akkurat hadde vært en dagstur. Nå kan me jo reise på ferie til Spania på 4 timer med en behagelig flytur. Og treffe mange ulike mennesker fra mange ulike nasjoner og kose seg i hverandres selskap. Og dersom du savner de hjemme kan du bare ta fram din Nokia 5210 og ringe hjem. Og om du blir lei av Spanias strender kan du leie en bil og kjøre opp og oppleve Spanias utallige fjellkjeder.

 

Kommunikasjonsteknologien gjør mulighetene uendelige og knytter mange bånd. Men knytter den mer bånd enn hva den ødelegger med de utallige konfliktene som oppstår mellom mennesker med ulike meninger og bakgrunn. Det er dette som er det store spørsmålet. Jeg er ingen Einstein, men jeg mener at kommunikasjonsteknologien har ført menneskene langt nærmere hverandre og gjort mulighetene for å leve et godt liv større. Men så er det så synd at mennesker med maktbehov på størrelse med håret til Per Inge Torkelsen ødelegger alle de båndene som er bygd opp av mennesker fra ulike områder og kulturer. Jeg håper at framtiden fører med seg bedre tider, og at en dag vil verden være en perfekt plass å leve der mennesker lever i harmoni med hverandre og der konfliktene løses ved et slag håndbak. Det høres fint ut!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst