Det sier Norges lover!

Kåseri om barndom. Når blir man egentlig voksen?

Karakter: 5+ (9. klasse)

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.06.02
Tema
Alder

I alle verdens land, i hver minste krok, uttaler mennesker seg om når man blir voksen! Alle har de forskjellige meninger og synsvinkler, men en ting har de til feller; de mener alle at en dag blir man det…Voksen! Man blir født, vokser opp og lever en lykkelig barndom, så blir man voksen. Men nøyaktig når blir man egentlig voksen? Når slutter barndommen, og du går over til et liv i en voksen verden? Vel, la oss se..!

 

Det hele begynner med at muttern og fattern ligger sammen, noe de fleste helst vil tenke så lite som mulig på. La oss si at det går to dager, og mutteren tenker at hun kanskje burde finne ut om det lever et lite frø inne i henne. Hun setter seg på sykkelen og trør sin vei til nærmeste apotek. Etter å ha tisset på en pinne, og ventet noen minutter, som er de lengste hun noensinne har opplevd, dukker det en blå strek opp på graviditetstesten. Det som bare virket som en kjapp en i ørska, var blitt så mye mer. Et lite vesen ble lagd den helga, deg!

 

Årene snegler seg forbi, og du fyller både fire, fem, ni og tretten år. Du har vokst ut av snekkerbuksa og krybben, og sammen med sminke, venninner og mobilen domineres livet av gutter. En kveld i desember kommer du hjem med Atle på slep, en knøttliten spire av en kvithåra gutt, og fattern får hakeslepp. Muttern steller i stand med saft og boller, mens lillebror springer rundt og synger: ”Nora og Atle sitter i et tre. De kysser og kysser helt til de detter ned…”

 

Atle rusler etter hvert hjemover, sprutrød i fjeset og med skjelvende knær etter møtet med familien Storås. Du er klar til å kverke lillebror når muttern sier: ”Nora, du er blitt ei ganske voksen jente nå, og du må vite at det kan hende du havner i visse situasjoner du gjerne burde vite litt om…” Slik fortsetter kvelden med leksjon i hvordan gutter viser følelser på andre måter enn jenter og den tradisjonelle historien om når en mann og en kvinne er glad i hverandre, og de…

 

Er du virkelig ei voksen jente nå, Nora? Når du har fått ”Praten”, med stor P, dyttet inn i ørene for første gang, er du da et steg nærmere de voksnes verden? Ikke helt? Nei, så la oss hoppe litt videre..!

 

14 år. Du går i åttende klasse og føler deg ganske så voksen. Du og Atle har vert sammen snart et år, så det er på tide å ta seg en tur til ”låven”, om du forstår!? Etter en kveld med flaue fjes og stammende kommentarer, forteller du venninnene dine om den fantastiske natten! De setter i med sitt beste jente-hyl når du kommer til den delen hvor dere ”hopper i høyet”. Responsen er en smule annerledes når lillebror finner en kondom på rommet ditt, og spør muttern hva det er. For henne klikker det helt når hun fatter hva dette betyr, og hun gjør ikke annet enn å vaske. Fattern tar det enda tyngre, og mumler stadig at nå har han mistet den eneste datteren sin. ”Praten” kommer stadig snikende i en mer detaljert versjon enn før, med praktiske øvelser til deg. Så, er du voksen nå? Har fattern rett, har hans lille Nora-pus blitt voksen? Kanskje det, men la oss nå se hva som skjer videre!

 

Den seksuelle lavalderen her i landet er seksten år, og i det du når den kan du i teorien ha sex til du verker mellom låra! Men så lenge dere bruker gummi går det vel greit? Så hva om det en gang ikke går som planlagt, og du ender opp med bolle i ovnen? Voksen nå da? Far til barnet er en kvisete russ uten stort vett i den hjernen som er på toppen. Det blir ikke så mye bedre av at det heller er den omtrent fire hoder nedenfor den store, han tenker mest med. Han heter noe sånn som Anders, Andreas eller Karsten og har ikke stort i lommeboka annet enn gummi i alle regnbuens farger. Er du såpass voksen at det var ditt valg å ha samleie, eller var du bare så drita at du ikke husker stort annet enn at du ble med inn på et rom og våknet sammen med en type med et svært glis om munnen som strålte av tilfredsstillelse mellom all snusen?

 

Ifølge norske busser er du voksen nå, og må betale en tier mer for å ta bussen hjem. Men f. eks bestemor hadde sagt noe slik: ”Voksen? Ha! En er ikke voksen før man har fullført husmorsskolen og er godt gift med tre-fire barn!” Så hvem har rett, bussjåføren som krever en tier mer av deg selv om han syns du er en liten drittunge, eller Huldra fra 1885?

 

Videregående gikk som smurt og du har både hoppet i høyet og kasta innpå en del øl i tiden som russ; den beste tida i ditt liv! Du tar eksamen i allmennfag og går ut med nokså gode karakterer, gode nok til å unnslippe kassa på Rema i hvert fall. Lappen fikk du i forrige uke, og bil får du nok snart av fattern. Så, er du voksen nå?

 

Du har vært gjennom det meste barndommen har å by på, og Norges lover regner deg som en voksen innbygger i nasjonen Norge. Fattern har komt over den lille hendelsen med Atle, og ser ennå på deg som den lille jenta hans. Men er du ikke egentlig ganske voksen nå? Du trenger ikke å snike deg ut lengre, og du bestemmer ganske mye over deg selv. Du vil bli dømt som voksen i en rettssak, og det er delvis din skyld at vi fikk en Rød-grønn regjering! Så da er du vel voksen da? Verken Huldra fra 1885, eller den lubne bussjåføren hadde rett, men æren lener mer mot Norge, og de norske lovene?!

 

Man har altså da atten år på å oppleve alt barndommen har å by på, så må man bli voksen! Atten år på å leke med dukker, tisse i badekaret, leke gjemsel, lage snømenn, bade til du blir syk om sommeren, finne ut hvor teite gutter er, prøve din første BH, få mensen, finne ut hvor søte eldre gutter er, drikke din første Smirnoff og prøve din første Mocca. Bare atten år på alt dette? Og så har du de neste 60 åra på å jobbe, stifte familie og pensjonere deg… litt urettferdig kanskje? Men slik er det bare! Det sier Norges lover!

 

SLUTT!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst