Foreldre!

Ett kåseri om foreldre generelt, og spesielt mine foreldre.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.03.30
Tema
Familie

Foreldrene mine har vært gift i mange år! De har vært gift lengre enn de fleste!

De fleste skiller seg, men ikke mamma og pappa, nei, de holder sammen i tykt og i tynt. Naboen min har skilt seg. De krangla så veldig at vi hørte det etter at vi hadde lagt oss om natta. Det var slitsomt, når vi; naboene, ikke fikk sove på grunn av kranglinga deres. Men mamma og pappa er fortsatt gift.

Mamma er så kristen at hun lever opp til setningen ”Til døden skiller dere ad…”

 

Pappa derimot er ikke så kristen, han kan til og med finne på å ta seg en øl på lørdagskvelden. Det er en annen jeg kjenner, han liker også øl. Men han liker det litt for ofte. Han liker MYE øl, hele tiden! Det gjør ikke pappa. Pappa drikker bare en.

 

Foreldre er liksom ikke helt som alle andre. Ikke mine i hvert fall! En setning jeg trur alle må ha hørt er ”Om alle andre hoppet utfor et stup, ville du gjort det samme??”

Det mamma mener når hun sier det, er ikke at alle andre hopper utfor et stup, men at jeg må være meg selv, og ha mine egne meninger. Men jeg gjør jo det, det er bare det at det er mange andre som har akkurat de samme meningene som meg!

 

Foreldre har alltid sine egne meninger, men de stemmer aldri med de barna har, og barna har ingenting å si. Og selv om de har noe å si, får de ikke si det! Da kan de få kjeft, og bli sendt på rommet! ”Om alle de andre hoppet utfor et stup, ville du gjort det samme?”

Ha egne meninger! Si det du mener! Si i fra om noe er urettferdig! Ikke sladre! Ta egne standpunkter! –Men ikke si imot foreldrene! Foreldrene vet alltid hva som er best for barnet. Selv om barnet mener noe annet, og selv om barnet ikke vil, så vet foreldrene best!

 

Foreldre er ganske smarte! De vet alt! Foreldre vet akkurat når barna er trøtte, og når barna er sultne, og hva slags klær barnet vil gå i, og hva foreldrene til bestekameraten mener! Og om du kommer hjem med kjæresten din, og han har tatovering, og han sagger, da vet foreldrene dine at han røyker, drikker og holder på med narkotika! Han har sikkert noen andre kjærester andre steder også!

 

Kommer du hjem med en gutt som går med vanlig olabukse og har briller derimot, så blir foreldrene dine glade! Han er jo smart! Han kommer til å bli noe! Han er akkurat sånn som barnet har drømt om! Det er bedre å være sammen med en som liker pc’en sin litt mer enn han liker deg, og som er mer på gathering enn han er sammen med deg, enn å være sammen med en som bryr seg om deg, en som elsker deg, men som sagger og har tatovering! og skjegg!

 

Mange foreldre har delte meninger om hvordan barnet har det, og hvordan barnet er! Selv har ikke barnet noe å si! Foreldrene vet alltid best! Foreldrene mine vet åssen jeg har det, så jeg trenger ikke si noe! De vet det alt!

De foreldrene som er uenige er ofte skilte, men foreldrene mine, de er lykkelige de! De er gift! Og de har vært gift lenger enn de fleste!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst