Gutter ER gutter!

Gutter sett fra jentenes ståsted.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.03.01

Feminime gutter?? Nei, takk!

Kjære gutter, rosa er og forblir en jentefarge! Greit nok, man skal ikke sette farger i grupper, men denne burde være for en ganske lukket gruppe kalt "jenter". Kombinerer du hårbånn og en rosa t-skjorte, spritbleika jeans med hull i, Tiger Of Sweden-belte, blazer og støvletter så har du store deler av Oslo-vest. Og det hjelper ikke å nekte, spesielt ikke hvis du skyver en porsjon snus opp i overleppa.

 

Gutter og fotball

Mange kvinner lurer på hva det er med fotball som gjør at mannfolk går man av huse og viser mer lidenskap enn de gjør overfor kjæresten sin. Det finnes også utrolig mange kvinner som liker fotball, noe som gjør at gutter liker dem enda bedre. Noen gutter gir jenta en "stjerne" i boka pga det, grunnen til det er at gutten får mer frihet når det gjelder fotballl/sport, og overraskene nok, de får (for første gang) gjort to ting på en gang, sett fotballkamp OG være med dama. For det er vel med gutter og fotball som det er med jenter og sminke; må ha det, bare må ha det. Gutter kan til å med komme til å si at hvis yndlingslaget scorer, så er det bedre enn sex. For å si det sånn; sexen skal være sinnsyk bra for å toppe å score i en VM-finale!

 

Fotball er samlingspunktet for mange menn. Det er spennende, gøy, engasjerende og ikke minst så er det en av de tingene man kan se på mens man drikker øl. For det er vel ikke ofte du hører om gutter som sitter hjemme med kjæresten og ser på "Titanic" og drikker pils?!

 

Gutter og kjærlighet

Så kommer det som ofte er det største problemet med gutter. "Kjærligheten". For å få sagt en ting klart, det er kùn en ting som er i største fokus hos gutter fra de er 12-26 år; SEX! Undersøkelser viser at det ordet som brukes mest hos gutta, og som det snakkes mest om er, sex. I allefall frem til den dagen de møter en jente som forandrer livet deres. Det viser også at kvinner bruker mer enn 3 timer per uke å forklare for gutter/kjæresten at det fins viktigere ting enn, sex! Gutter lider av å føle seg bundet og tanken på å ha ansvar skremmer de fleste. Det er derfor flesteparten av gutter foretrekker å være single, for da kan de gjøre det de vil til alle døgnets tider. Og det de vil er å finne den deiligste dama og ta henne med hjem, gjøre sitt, for så å skryte høyt om det til alle kameratene!

Det er klart at ikke alle gutter er like, og noen søker et stabilt forhold tidlig, men jeg vil tro at de fleste går med de samme tankene. Det som gjør dem redde er tanken på å miste friheten. Friheten til å gå ut med kompiser, se fotball når de vil, komme hjem når de vil, men ikke minst så er de redde for å miste muligheten til å pule alt som kan krype og gå. Den amerikanske standup-komikeren Andrew Dice Clay sa en gang; ”two tits, a hole and a heartbeat. That’s all it takes for me.” Han var inne på noe. Er nok ikke sånn at alle gutter ville tatt hva som helst, men muligheten til å selv kunne velge er absolutt noe en hver gutt ikke vil gi slipp på!

 

Hvis ei jente møter en gutt, uansett når og hvor, så husk at han innenfor de to første minuttene etter han har møtt deg har bestemt seg om han ville hatt sex med deg eller ikke. Dette er ikke noe de kan noe for, det er et medfødt gen, påstår Iver Mysterud. Mange gutter er faktisk ikke en gang klar over dette, i allefall ikke før heisen i underetasjen sakte men sikkert kommer seg opp noen etasjer. Det som er farlig derimot er at når en kvinne møter en gutt hun liker og som hun kanskje tror kan bli noe, så i 2 av 3 tilfeller så har den gutten en backup. En annen jente som det kan ordne seg med, men vet ikke helt hva som skjer enda. Derfor venter han og ser på hvem han helst vil ha, for så å bestemme seg. Det som burde skje, i allefall i de fleste tilfeller, er at han ikke får noen og lærer av det. Men det skjer ikke ofte. Som oftest vil aldri jenta få vite om ”hun andre” fordi han er proff nok til å fjerne alle spor.

Gutter som alle andre "dyr" vil ha nærhet og omtanke. Uansett hvor hardbarka en kar virker så vil han ha det. Uansett hvor singel en kar virker, så vil han ha et forhold. MEN, han vil ha et hvor han ikke blir kvalt. Gjør ting riktig fra begynnelsen og han vil være trofast mot deg resten av livet, viser en undersøkelse Mysterud tok på sine elever.

 

Gutter og følelser

Dette er et emnet ikke alle gutter liker å snakke om. Alle gutter har følelser, men vil sjelden snakke om de. Vel, her kommer et gratis tips, gutter; man er ikke macho før man tør å vise følelser. Alle gutter trenger å snakke om følelser, men hvem skal man stole på at vil høre og ikke synes du er en svekling? Hva med å starte med kompisene. De har også følelser som alle andre, og alt som skal til er at en begynner så følger hele gjengen med.

 

En idé til alle gutter; når dere har en kompis under fire øyne spør om følelsesrelaterte ting. Ikke spør om sexen er bra, men heller om kjærligheten er det. Husk at en kompis som bryr seg om hjertet er mer verdt enn en som bryr seg om kølla!

 

Men det som er viktig er å vise følelser ovenfor jenter. Da mener jeg ikke at man skal sitte og hylgrine og skrike ”jeg elsker deg”, men heller vise hva man føler gjennom ord og handling. Er man forelsket, la de få vite det. Synes en gutt en jente er vakker, fortell henne det. Det gjelder begge kjønn for øvrig. Man kan ikke regne med at ting vil funke om ingen av partene vet hva den andre tenker. Så slutt å hør, begynn å lytt.

Undersøkelser viser at 8 av 10 gutter sliter med å oppfatte signaler, eller rettere sagt "ikke" oppfatte. Hvem har vel ikke fått høre ”jeg er glad i deg” fra en jente og tenkt at her kan det være noe. Eller at de gir deg en klem, kaller deg vennen og smiler søtt. Dessverre gutter, dette er jenters måte å være på. Selv om noen viser deg hengivenhet så betyr ikke det at de er interessert i noe mer. Selv om de viser deg oppmerksomhet så betyr det ikke nødvendigvis at de vil være noe mer enn en venn. Men det er bare noe gutter må forstå en gang for alle, jenter er følsomme, godtroende og kjærlige.

Det er mye man kan si om gutter og deres oppførsel. Gutter oppfører seg som "kongen på haugen", lyver så det tyter ut av øra på dem, sier ting de ikke mener, hisser seg opp for småting og snur ryggen til hvis en samtale om "ansvar og følelser" ankommer bordet. Men de er også gode, innerst inne. Man må bare lete litt. Som oftest vil man kanskje finne et råttent eple, men innimellom vil man faktisk finne det eplet med den søteste smaken. Hadde det vært opp til jentene ville nok hele epletreet smakt godt, men dessverre er gutter født med to hoder, der det minste har størst makt!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst