Nynorsk suger

Et kåseri om nynorsk, som vi jo alle elsker. Eller ikke.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2007.02.09

Det jeg skal snakke om nå, handler om et tema som engasjerer meg, og oppmuntrer meg. Et tema som følger meg.

 

Hver dag står opp med egen vilje, og trasker de kilometrene bort til de brakkene vi kaller skole.

Dette er en ting jeg har holdt inne i meg lenge, Endelig kommer det UT!

 

Før jeg starter;
Vil gjerne takke alle de gamle, inntørkede pappskalle i Norges regjering som banker i bordet og sier ”Dei skal læra nynorsk enten dei vil det eller ikkje!”. Hadde det ikke vært for dem, hadde ikke livet vært verdt å leve. Det gjelder å være optimisktisk. Jeg er en av de 1 prosentene av Norges befolkning som forguder faget nynorsk.

Du skjønner sikkert at det jeg har sagt tidligere er sterk ironi. Hvem liker egentlig nynorsk? Lærere? Nei. Foreldre? Nei. Elever? Nei. Gamle, inntørkede og sære rosiner? Nja. Til og med noen rosiner har sterke meninger mot nynorsk.

 

Så hvordan i huleste kan noen stå her å si ”Eg elskar nynorsk! Det er livet mitt!” Fuglene vet. Vel, nå skal jeg fortelle om min teori om hvordan Ivar Aasen oppdiktet nynorsken:

”Ivar våkner av lyden av kuene som vender hjem. Klokka nærmet seg 20:30. Ivar har problemer og å åpne øynene, og kjenner ingen fuktighet i munnen. Da gikk det opp for Ivar, alt det dumme han hadde foretatt seg kvelden før. Fyllesyken tok på, men Ivar var sterk nok til å komme seg opp fra den nok så fuktige madrassen og tenke ut en plan på hvordan han kunne vinne tilbake sin respekt.

Det var vanskelig, og derfor var det tilbake til flaska igjen. I full berusning begynte Ivar Aasen sin ferd mot nabogårdene, og samlet alle de like berusede bøndene til et møte. Alle fylte på med alkohol mens de drøftet og diskuterte hvordan de skulle torturere ungdommen i framtiden. Så fikk Ivar en ide: Vi tvinger elevene til å lære et språk som er så meningsløst og kjedelig at regjeringen går med på det. Og da satte de i gang med å utvikle det språket vi i dag kaller nynorsk.”

Skulle ikke forundre meg om noe liknende egentlig skjedde. Men det er uheldigvis ikke sannheten. Om han bare hadde vært full da han skrev nynorsken, hadde det kanskje vært litt mer forståelig.

Tenk deg en verden hvor alle snakker og skriver nynorsk. En verden hvor alt som foregikk på skolen var nynorsk. Alle etiketter, bøker, nettsider, musikklåter, tv-stasjoner og radiostasjoner – på nynorsk! Dette hadde vært ”fantastisk”!

Språket nynorsk er latterlig. Istedenfor å skrive det på en enkel og logisk måte, må man enten legge til noen bokstaver, endre noen regler, eller bruke helt forskjellige ord.

Første eksempel er et av de beste:

Til dømes = For eksempel

Javel, hvordan klarte herr Aasen å forbinde til dømes til for eksempel? Det er to helt forskjellige ord! Det kunne likeså godt være tysk eller japansk! Hva er vitsen?

Ikkje = Ikke.

Oi, her har vi en godbit. Hvorfor skal man egentlig legge til en j her? Er ikke ”ikke” nok? Dette er rett og slett unødvendig, hva er vitsen egentlig? Hvorfor gjøre ting verre enn de allerede er?

Neste punkt på listen er dialekt. Alle som snakker nynorsk høres ut som de enten er fra Rogaland eller Hemsedal. Jeg har ikke hørt en eneste trønder snakke nynorsk. Trøndere kan ikke snakke nynorsk!Hvorfor? Fordi trøndere har en tendens til å utvikle en egen dialekt med forkortede ord og velbrukte meninger som:

Jeg= Æ
Sliten= Klar
Alle sammen= Røkla
Jeg vil= Tikka
Moren din= Mordi

Og da blir det rett og slett uvanlig for trøndere å forlenge ord og setninger.

Og så har vi NRK da, kanalen for de som er 50+ og ønsker å se tørre, gamle ”hallomenn” som misbruker nynorsken på sitt verste. Det verste av alt, er at de har bygget sitt eget muntlige nynorske språk med egne ord og betydninger som ikke en gang er opprinnelig i ordboken.

Bare se på programlederne. Hvorfor er 90 % av NRK ansatte helt rosin i ansiktet? Det er noe du selv bør finne ut av, men jeg skal gi deg et lite hint: Nynorsk.

Det er bare en grunnene for at folk kaller ''dialekten'' SpyNorsk!

Takk for at du leste den... xD (-(-(-_-)-)-) Take it easy teacher!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst