Påsken

Hva handler påsken om? Et kåseri om skiturer, påskeharen og andre typiske kjennetegn på påsken.

Karakter: 5(+)

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.11.01
Tema
Påske

Hva er påsken? Er det skitur i det vakre fjellet med nysnø? Er det en feit person i haredrakt på et kjøpesenter, som deler ut påskeegg, stappfulle med godteri. Disse påskeeggene er dekorert med vakre mønstre og kreative dekorasjoner. Men innsiden av egget skjuler en brutal sannhet, de inneholder sukker og snop med altfor mye kalorier og farlige E-stoffer. Eller har rett og slett påsken noe med Jesus å gjøre? Som de fleste av oss ville ha sagt: ”Vi feirer påsken til ære for ferien, godteriet og påskeharen!”

 

Etter hvert som tiden har stått stille i nesten 2000 år, har de fleste siviliserte folk glemt hvorfor vi feirer påsken. Jeg tror at nesten halve Norges befolkning ikke vet hvorfor vi feirer Påsken år etter år. En tradisjon jeg tror de fleste av oss begynner å bli lei av. Det hele begynte da den PR-kåte kjendisen Jesus gikk rundt i landet og forkynte sin lære om Guds rike. Han hadde tilhengere, men også mange motstandere som tilslutt bestemte seg for å prøve å få han drept. I dag feirer vi påske for å minnes at Jesus ble brutalt mishandlet, deretter korsfestet og drept, og sto opp igjen fra de døde. Dette ble altså et trist vendepunkt for Jesus og hans veldig korte karriere som en forkynner som ville skape revolusjon.

 

Flere og flere mener at påsken burde moderniseres på bakgrunn av at vi ikke lever i det første århundre. Altså hallo! Det bør faktisk begynne å ringe en bjelle. Vi lever i det 21. århundre og jeg syntes at påsken er en eldgammel tradisjon som burde tas av moten. Jeg er en av flere millioner av ungdommer i verden som bruker påsken på noe helt annet enn å hylle Jesus og hans arbeid. Jeg tar meg god tid, slapper av, sover svært lenge og spiser mye usunn mat. Er jeg bare dum som følger strømmen? Eller bør jeg være et godt eksempel på hva påsken innebærer? Her er et veiskille hvor du må ta et av livets aller viktigste valg. Jeg føler meg ikke særlig dum, men har lyst til å vite hva påsken innebærer.

 

Påskeharen for eksempel er blitt en del av påskens faste tradisjoner. Hvorfor er det akkurat haren som har blitt nåtidens største ikon midt i påsken. En pelsdott med ører har vel ikke noe med Jesus å gjøre?! Og sist jeg sjekket la den heller ikke egg! Hvorfor ikke en piggrokk eller en gorilla? Det er jeg faen ikke sikker på! Kanskje det er fordi at haren er et koselig dyr som ikke påfører skade på enkelte. Steve Irwin måtte gjennom en pinlig og smertefull død, da han nettopp ble spiddet av en piggrokk. Hvor uheldig går det ann å bli? Han er kjent for å ha sloss mot verdens farligste som slanger og alligatorer/krokodiller. Men hva med gorillaen? Det er jo et flott dyr med flere menneskelige egenskaper. Grunnen til at gorillaen ikke er et ”påskedyr” er nok på grunn av det dårlige rykte den fikk av filmen ”King Kong” og at USAs president George W. Bush har flere likhetstrekk som gorillaene. Hva skal vi gjøre med slike hardbanka beist som Bush? Iføre dem tvangstrøye og så sendes på isolat? Nei, det er jeg heller ikke sikker på!

 

Påsken er jo en høytid hvor familien treffes, går turer i fjellet på ski, spiser Kvik Lunsj og drikker flere titalls liter med påskebrus. Det er alltid hyggelig når familien samles, men noen ganger får jeg bare nok av enkelte. Jeg takler ikke at folk svirrer rundt trynet mitt som fyllesyke fluer som du kan dra til når som helst. Påsken er en spesiell høytid hvor man skal ha det gøy. Samtidig så får hode tid til å bygge seg opp etter en strevsom begynnelse på videregående. Så lenge bare hodet mitt får hvile fra tysk grammatikk, ”hypervanskelige” mattestykker eller sjangerlære i norskfaget, er jeg 120 % fornøyd. Vi samles på en hard kirkebenk for å minnes Jesu lidelse, død og oppstandelse. Etter ca. en times prat om Jesus må man gå til fysioterapeut, fordi rompa di er ødelagt av en harmløs kirkebenk.

 

Men hva er vel påsken uten krimgåtene på melkekartongene? Jeg kan ikke tenke meg en påske uten krim, det ville vært det samme som en jul uten gaver, sommer uten sol og høst uten fallende blader. Etter hvert som du nærmer deg løsningen, øker spenningen og du ser fram til at du har funnet ut hvem som er drapsmannen. Men når den dagen kommer hvor du får vite hva løsningen er, blir du sønderknust og på randen av selvmord siden du trodde det var vaktmesteren, men så viste det seg at det var den sjalu kjæresten. I påsken holder man seg til de spennende krimseriene eller krimgåtene, man leser IKKE kjedelige tekster fra Bibelen.

 

Påsken er som sagt eg svært viktig høytid, men hvorfor er gul påskefargen? Jo, det skal jeg sannelig fortelle deg! Gult er symbolet på glede og varme, noe som Påsken taler for. I påskeferien samles slekt og venner sammen til høyfjellet, hvor man går på ski, spiser god mat og har det trivelig sammen. Hvis du ikke har en gammel, sur svigermor som svinger pisken hele tiden, venner som ikke kan stå på ski, familie som ikke kan lage mat eller brødre du er helt nødt til å krangle med, så er det bare å nyte Påsken fullt ut!

 

Et kjent ordtak er at jula varer helt til påsken, og da varer vel påskefeiringa helt til jula!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst