Turisme. Høh!

Om turisme i Norge.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2001.03.15
Hver nordmann har opplevd turismen rett i beinmargen! Før så var snøsmeltingen det første vårtegnet, men nå er det at de første modige japanere som våger å komme opp til det kalde nord med de nye kameraene som de sikkert har lagd selv. For å ikke glemme de eldre tyskerne som med de nye bobilene sine kaprer hele veier og stopper når og hvor de sjøl måtte ønske. De følger den eksotiske norske kysten hele veien fra Oslo til Nordkapp. Så alle nordmenn har lært at man må være på vakt når man ser en bobil, hvem vet hva sjåføren kan finne på. For det finnes ikke en nordmann som ikke har fått bilen sin forderva av en svær bobil som alltid eies av et gammelt ektepar fra Hamburg. De har heller ikke råd til å bo på campingplassene som noen intelligente normenn har funnet ut at dem skal tjene penger på, nei da bor de på rasteplassene. Så rasteplassene i Norge ser ut som Pristina etter at sommeren er over.

Men det er skoleelevene i Norge som har det verst, for etter at de har studert i 10 måneder, så er de vanligvis blakke som russiske immigranter. Så da må de ta en eller annen sommerjobb som ikke en gang et stakkars somalierbarn ville hatt, med en lønn som nesten er mest lønnsomt å betale i flasker. Altså de får sommerjobb på kiosker eller dagligvarebutikker. Om sommeren er det jo bare turister i Norge så kiosken blir fylt med busslaster av tyskere, engelskmenn, japanere, amerikanere, franskmenn, finlendere, dansker og svensker. Da har vi en hel gjeng turister som ikke vil kjøpe noe, klemt inn i en liten kiosk på 14 kvadratmeter! Og hvis det endelig er en tysker som får lyst til å kjøpe noe, og greier å presse seg gjennom en tonn med turister for å komme seg til kassen, så kommer språkproblemene inn i bildet: tyskere kan bare tysk! Ikke norsk, ikke engelsk, men tysk! Så tyskerne skjønner ikke hva du sier og greier i hvertfall ikke å fortelle hva de vil ha. Plutselig vil en tysker se på noe som står bak disken. Den gamle tyskeren greier ikke å peke på det han vil ha, så han prøver å klatre over disken for å kunne se på det. Så der står man med skjegget i postkassa og med et tonn turister som ikke skjønner noe og en gammel mann som prøver å klatre over disken.


Vi i Norge liker tyskere mindre nå enn vi gjorde i 1945. Fordi vi nordmenn er sikker på at tyskerne vil bare sjekke om vi stakkars nordmenn har greid å bygge opp det de greide brenne ned under krigen. Med litt hjelp av oss nordmenn som viste at den eneste måten vi fikk tyskerne ut av landet, var å brenne ned husene våre, men nå er de tilbake igjen.

Det dummeste folkeslaget noen gang må være finlendere. Det finnes ikke en eneste finlender som ennå har skjønt hvordan man skal kjøre i en rundkjøring, Så det bruker å stå 2-3 finlendere parkert ved en rundkjøring og de diskuterer hvordan de skal komme seg forbi dette hinderet.

Etter sommeren har vi landet fullt av søppel og alle nordmenn har begynt å stemme på Carl I. Hagen. Men når den etterlengtede kalde vinteren kommer så er det vi som kjøper dyre kameraer som sikkert er lagd av de japanerne som var her i sommer.

Så reiser vi på en lang og fortjent ferie til et varmere land…

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst