Drømmer

Hvorfor drømmer vi? Noen drømmer viser seg å bli virkelighet.
Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2007.12.04

Drømmer – ønsker – håp.

 

Drømmene mine virker så ekte, tenkte jeg en morgen. De leker liksom med meg gjennom natten og det er akkurat som om de skal bli virkelig. Den tapre tinnsoldaten i eventyret slo det meg plutselig inn, slik kan mine drømmer også gjøres levende. Jeg fikk nesten ikke i meg brødskiven den morgenen, osten smeltet i hendene som tviholdt på skiva. Ingen andre ting var i hode mitt nå, jeg var helt besatt av tanken på å prøve. Jo, det var dette jeg ville – gjøre drømmene virkelig. De siste ukene har jeg hatt drømmer om ting som er fint, men av og til så er de ikke så fine.

 

Natt etter natt har det hendt. Jeg drømmer det samme. Det er jo ikke den samme drømmen, men det er noen som går igjen i drømmene, natt etter natt..

 

Om kveldene før jeg faller i søvn gleder jeg meg. Jeg nesten vet hva som skal skje. Det blir ikke helt det jeg venter skal skje, men av og til så drømmer jeg om noe jeg synes er koselig… Jeg drømte en gang noe jeg hadde gledet meg til, noen mener det er overtroisk å tro at noe skal skje hver gang man drømmer.

 

Ofte står drømmene i kø – mye kan skje på en natt. Da pleier det å være en sammenheng mellom drømmene, det er ofte at man ser ting fra forskjellige vinkler. Hvis man tror sterkt nok så er det mange som mener det vil skje en da.

 

Fremdeles sitter jeg med brødskiva i hånda, jeg har nesten ikke fått spist av den. Jeg merker ikke at broren min har satt seg ned, jeg er helt besatt av tanken på at drømmen skal skje i virkeligheten.

 

Drømmen om HENNE – den jenta jeg er spesielt glad i. I natt så handlet drømmen om meg og henne. Det er sommer, og solen skinner fra en himmel helt uten skyer. På en strand helt for oss selv befinner vi oss. Vi bare ligger der og bare koser oss. Drømmen er heftig, men så helt uten at jeg merker det kommer en gjeng litt kjekkere gutter forbi. De ser fort på oss og hvisker ett eller annet.  De bare står der og ler. Mens de andre gutta blir stående noen meter unna, kommer den ene av dem bort til oss. Han smiler ekkelt til hun som ligger ved siden av meg. Hun kikker, først på gjengen som står litt unna, så opp på han og smiler. Øynene hennes studerer han litt for godt synes jeg, og kjenner en klump i halsen.   Plutselig bøyer han seg og starter med å klå på dama mi. Hun reagerer lynraskt, spretter opp og klapper til gutten så capsen fyker av hode på han og lander i vannet. Jeg gliser av synet.  Hun roper til de andre at de kan dra hjem dit de kommer fra. –”Der fikk de” sa jeg høyt inni meg. Hun legger seg ned igjen og klemmer meg, hun spør frodig. ”Trodde du virkelig jeg skulle dra med de stygge guttene der?”

 

Det var ikke den eneste drømmen den natten, møte med henne på den varme stranden hadde nesten ikke opphørt før ”neste” drøm starter opp. Litt dårlig gjort for jeg skulle hatt med meg slutten der på stranda……

 

Nå er sanden og stranda byttet ut med kino’n. Det er enda over en halv time til filmen starter, men jeg er på plass. Jeg finner ut når jeg skal betale at jeg ikke har nok penger. I lomma har jeg kun en 50-lapp, og minibankkortet er helt tomt. Det ble brukt opp på Pizza forrige uke, og det er enda mange dager til lommepengene kommer inn på kontoen. Jeg får helt panikk og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvorfor sjekket jeg ikke i lomma før jeg dro hjemmefra.  Det var jo jeg som hadde bedt henne ut på kino så jeg kunne jo ikke be henne betale.

 

Noen minutter senere dukker hun opp. Jeg holder jo på å knekke sammen av dårlig samvittighet så jeg bestemmer meg for å fortelle det som det er. Jeg krysser fingrene og håper på det beste, etter å ha forklart situasjonen. En gjeng med jenter som skal på den samme filmen og har en billett til overs. De kommer bort og spør om Linda vil være med å se film. Hun tenker seg ikke om før hun svarer engang. ” ja selvfølgelig, jeg vil jo ikke sitte her å se inn i veggen fordi han ikke har penger til billetter.”  Jeg blir jo sittende alene uten å vite hva jeg skal gjøre. Jeg viste jeg ikke skulle kjøpt det spillet, da hadde jeg jo sluppet å sitte igjen her med dårlig samvittighet og uten dame……

 

Som på en videotape som er spilt over så er neste drøm i gang. Det er antagelig sent på høsten, i alle fall er det kaldt og vi er på overnattings tur med klassen. Det er jo selvfølgelig mange nye spennende gutter der, men Linda har jo meg. Jeg tror det er litt vanskelig å forholde seg til kun en når det er så mange nye gutter der, for ikke å snakke om jenter.  Jeg tror det beste hadde vært om vi ikke hadde vært sammen.  Men det får jeg jo aldri vite hvis ikke hun finner en kjekkere gutt enn meg.  Jeg har jo selvfølgelig plukket ut et par nye damer selv. Jeg går lenge og grubler på om jeg skal dumpe Linda og prøve meg på en annen.

 

Til slutt velger jeg å slå opp men Linda. Det er jo mye lettere når man er: ”Young, Free And Singel” tenker jeg der og da, men finner fort ut av at mange av jentene er sånne overlegne bærter som bare har eldre gutter på 16-17 år. Lurer på om det er noen kule gutter fra de andre skolene. Der finner jeg de kule som selvfølgelig er sammen med alle de fine jentene så hvorfor ikke bare slå seg ned med dem, jeg blir godtatt og er med i gjengen.  Kanskje jeg kan få meg noe tenker jeg kjapt. Jeg får øye på lyshåret jente som sitter litt bak de andre. Hun ligner litt – men det er jo HENNE. Det virker som hun kjenner meg igjen – selv om jeg kun har møtt henne i en tidligere drøm. Plutselig virker det som vi har kjent hverandre i evigheter. Vi sitter å prater og ler. Hele natten sitter vi bare der tett inntil og småprater. Idet jeg skal til å legge armene rundt henne hører jeg ropet fra lederen. Jeg kvekker til det er jo mamma som roper jeg ble vekket opp – men hvorfor noen sekunder for tidlig.

 

Brødskiva glir langsomt ned denne morgenen.  Drømmene sitter som limt fast i øynene mine. Det må jo være en mening med disse drømmene tenker jeg mens jeg presser resten av grovbrødet ned. Melken orker jeg ikke, egentlig oppdager jeg ikke glasset som står fremfor meg. jeg har bare en tanke i hode – drømmen må bli til virkelighet. Den må bli min.

 

Noen måneder senere ligger jeg hjemme sengen min å ser opp i taket. En av drømmene ble virkelig, jeg puster tungt og fatter det ikke helt. - Også meg tenker jeg mens jeg knuger godt rundt den – 50-lappen...

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst