Energikilder og energikjeder

Rapport fra diverse energiforsøk.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.04.23

Forsøk utført av: Henrik B, Erik R, Sebastian S og Amund M

 

Forsøk utført: 20.01.04

 

Hensikten med forsøket:

Vi skulle se nærmere på forskjellig former for energi, samt gjøre rede for de forskjellige energikjedene som oppsto da energien gikk over fra en form til en annen.

 

Info om det totale forsøket:

Alt sammen var delt opp i seks enkeltforsøk, derfor vil denne rapporten være skrevet som seks separate forsøk; kun for oversiktelighetens skyld.

 

 

Solceller:

 

Utstyrslite:

solcelle(r)

elektrisk motor med propell

overheadprojektor (lyskilde)

ledninger

 

Fremgangsmåte:

Solcellene som var koplet til den elektriske motoren ble satt oppå overheadprojektoren, sånn at solcellene ble truffet av det sterke lyset.

 

Observasjoner:

Propellen begynte å dreie med en gang lyset fra overheaden traff solcellene, farten på propellen var relativt lav.

 

Drøftinger:

Lysenergien blir omgjort til elektrisk energi i solcellene, fotoner blir omgjort til elektroner. Denne prosessen produserer lite energi i forhold til hvor mye lys som skal til, mye av lyset som overheaden gir går over til varmetap.

 

Energikjede:

Lysenergi/varmeenergi – elektrisk energi – bevegelsesenergi/lydenergi

 

 

Vannturbin:

 

Utstyrsliste:  

energiproduserende vannturbin (dynamo)

rennende vann (vannkran)

dverglampe (2,5 v)

                      

Fremgangsmåte:

Turbinen ble plassert under vannkranen slik at hjulet ville begynne å dreie da vi skrudde på vannet. Denne energiproduserende turbinen var koplet til en dverglampe.

 

Observasjoner:

Da hjulet på turbinen begynte å rotere pga. det rennende vannet, så vi at pæren begynte å gløde da hjulet hadde oppnådd en viss hastighet. Jo raskere det rennende vannet var, desto fortere gikk turbinen rundt, og desto mer lyste pæren.

 

Drøfting:

Styrken på vannstrålen fra kranen og mengden lys som kommer fra pæren er proporsjonal, altså vil det si at pæren vil lyse mer om turbinen dreier raskere.

 

Dette er selve prinsippet ved å utnytte vannkraft. Den potensielle energien som vannet har fått etter fordamping kan utnyttes ved å la vannet dreie turbinen ved hjelp av tyngdekraften. Akkurat i dette forsøket var det ikke bare tyngdekraften som spilte inn, vanntrykket i kranene på skolen spilte en desto større rolle her.

 

Energikjede:

Potensiell energi – bevegelsesenergi – friksjon/lyd/bevegelsesenergi – elektrisk energi – termisk energi/lysenergi

 

 

Fjærkanon:

 

Utstyrliste: 

fjærkanon

liten ball egnet for fjærkanonen

 

Fremgangmåte:

Først spente vi fjæren med håndmakt og satte senere på en ball som lå på den spente fjæren.

 

Observasjoner:

Da vi utløste fjøren så ble ballen skutt opp i lufta. Logisk nok falt også ballen ned igjen - for så å gi fra seg litt lyd da den traff bakken og hoppet opp og ned noen ganger.

 

Drøfting:

Selve fjæren fikk elastisk energi (undergruppe av potensiell energi) da den ble spent. Når fjæren ble utløst ble bevegelsesenergien overført som både potensiell energi og bevegelses energi i ballen. Ballen vil få mer og mer potensiell energi jo høyere opp i luften den kommer, men mindre og mindre bevegelsesenergi. Den potensielle energien er maksimal når bevegelsesenergien er minimal (når ballen har nådd maksimal høyde). Den potensielle energien vil bli være minimal når bevegelsesenergien er maksimal. I det ballen treffer bakken omformes bevegelsesenergien til varme og lydenergi som gis til omgivelsene.

 

Energikjede:

Potensiell energi – bevegelsesenergi – potensiell energi – bevegelses energi – lydenergi/elastisk energi (får ballen til å sprette opp igjen) – bevegelses energi – potensiell energi – bevegelsesenergi – varme - lydenergi

 

 

Varmt og kaldt vann:

 

Utstyrsliste:  

kar med varmt vann

kar med kaldt vann

 

Fremgangsmåte:

Det eneste vi skulle gjøre her var å putte en hånd ned i det kalde vannet og en hånd ned i det varmet vannet samtidig. Jeg byttet også hender rett etter at den første delen var utført, dette var egentlig ikke en del av forsøket.

 

Observasjoner:

Hånden i det kalde vannet ble bare kaldere, mens hånden i det varme vannet bare ble varmere. Da jeg byttet hender ble den kalde hånden nesten brent (ut fra hva jeg følte), og den varme hånden utrolig kald.

 

Drøftinger:

Hånden i det kalde karet føles kaldere ettersom det bli et varmetap, men hånden i det varme vannet får tilført mer energi enn det den hadde i utgangspunktet. Det å bytte hender resulterte i akkurat det samme, bare at effekten av både varmetap og varmetilførsel ville være mye større.

 

Energikjede:

Varmt vann: varme energi i vannet – varme energi i min hånd

Kaldt vann: varmeenergi i hånden – varme energi i vannet

 

 

Elektronmotor:

 

Utstyrsliste:

spenningskilde (6 V)

elektronmotor

lodd

snor

 

Fremgangsmåte:

Vi skulle bruke en elektronmotor til å heise opp et lodd, hvor hjulet til elektronmotoren og loddet var bundet sammen med en tråd. Når loddet var heist opp tilstrekkelig så skulle vi kutte strømkretsen.

 

Observasjoner:

Loddet ble heist opp da vi skrudde på strømmen, og falt ned igjen da strømmen ble kuttet.

 

Drøftinger:

Det som skjer med loddet er at det får mer stillingsenergi jo høyere opp det kommer. Denne stillingsenergien avtar og går over til bevegelsesenergi når strømkretsen blir kuttet og loddet faller mot bakken.

 

Energikjede:

elektrisk energi (strømkilden) – bevegelsesenergi (elektronmotor) – potensiell energi (lodd) – bevegelses energi (lodd)

 

 

Stemmegaffel og pingpongball:

 

Utstyrsliste:  

pingpongball med snor

stemmegaffel

 

Fremgangsmåte:

Vi slo stemmegaffelen på låret og berørt pingpongballen med den rett etterpå.

 

Observasjoner:

Når pingpongballen berørte den ”dirrende” stemmegaffelen så den skutt i vei.

Jeg må også nevne at stemmegaffelen ga en utrolig fin lyd, det fasinerte oss alle! J

 

Drøftinger:

Stemmegaffelen fikk en kombinasjon av elastisk energi og bevegelsesenergi da vi slo den mot låret. Dette gikk over i pingpongballen da den berørte stemmegaffelen. Om jeg ikke tar helt feil så er lyden kun et resultat av bevegelsen i metallet (bølgeenergi).

 

Energikjede:

Bevegelsesenergi (min egen muskelkraft) – /bevegelses/lyd energi (stemmegaffel) – bevegelsesenergi (pingpongball)

 

 

Konklusjon til alle forsøkene:

Energi kan oppstå i mange forskjellige former. Ingenting av energien blir egentlig borte, men siden høyverdig energi kan gå over til mange lavverdige energiformer er det lett for oss å tolke det som om all energien har forsvunnet. Jeg har gjennom disse forsøkene realisert at alt egentlig kan ha/få energi.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst