Frøspiring

Biologiforsøk om hvor frøene spirer best.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.05.01

Målsetting:

Du skal undersøke enkelte forutsetninger for å få frø til å spire, hvor hovedvekten legges på jordtypenes egenskaper og forbehandlingen av frøene.

 

Materialliste:

- 4 mini drivhus

- Substrat – forskjellige typer jord

- Frø – forskjellige typer per gruppe

- Hvete

 

Forsøksbeskrivelse:

23/8-01: Denne torsdagen startet vi med frøspiringsforsøket. Vi ble delt i grupper, gruppa jeg kom på kalte vi for "Flower Power" og består av Dennis, Hilde, Ole og meg. Vi ble sendt ut for å hente frø vi kunne så, vi fant noen frø på en høy, gulaktig blomst som vi ikke kunne navnet på. Disse frøene sådde vi inne i mini drivhusene, noen i hver. Drivhusene har forskjellige typer jord, og vi skal se hvilken som egner seg best til å så i. I dag ble det også sådd hvete, som vi også skal kontrollere.

 

28/8-01: I dag målte vi plantene vår, samt ga dem vann. Slik så de ut i de forskjellige drivhusene og jordtypene:

Leire: Plantene våre er ca 1,9cm høye, det er sparsommelig vekst. Hvetestiklingene er ca 7cm høye.

Sand: Plantene våre er ca 1,5cm høye, vi har fått få planter og de fleste ligger flatt til bakken. Hvetestiklingene er ca 7cm høye her også.

Sand/jord: Her er plantene våre blitt lengst, ca 2,1cm. De vokser fint, og det er mange som spirer. Hvetestiklingene har ikke vokst noe særlig her, de er kun 5cm høye.

Jord: Plantene våre har vokst fint her også, de er ca 2,0cm høye. De drukner nesten i jorda, men her vokser de faktisk på linje. Hvetestiklingene trives godt her i jorda, her har de blitt 8cm høye, det høyeste på denne målingen.

 

6/9-01: Også i dag tok vi oss av plantene og ga dem vann. Spørsmålet når det gjelder våre planter er om det er noe håp for dem.

Leire: Spirene våre har helt klart ikke gjort noen store fremskritt, de har faktisk ikke gjort noen fremskritt idet hele tatt. Hvetestiklingene derimot har vokst seg store, og måler nå hele 22cm.

Sand: Her er plantene våre praktisk talt døde. Det er i hvert fall ikke langt unna! Hvetestiklingene vokser bra her også, er ca 17cm høye.

Sand/jord: Spirene våre har sett bedre dager i dette drivhuset også, de er fortsatt høyest i denne jordtypen, men de har ikke vokst mer enn en 2 – 3 mm. Hvetestiklingene er blitt ca 14cm høye.

Jord: Det er i dette drivhuset plantene våre lever best nå, de har ikke vokst noe særlig, men de er idet minste litt friskere i fargen. Hvetestiklingene ser ut til å stor trives, de er hele 22cm høye.

 

12/9-01: Denne dagen avsluttet vi forsøket med en siste måling av plantene. Akkurat den jobben var ikke så vanskelig for oss.

Leire: Plantene våre har ikke vokst, de er døde.

Sand: Også her har det gått nedenom og hjem for plantene våre.

Sand/jord: Heller ikke her har plantene våre overlevd.

Jord: Her lever idet minste spirene våre, men de vokser ikke.

 

Observasjoner:

Under dette forsøket har vi observert hvordan spirene har klart seg i ulike jordtyper, vi fant fort ut at en jordtype er bra for en type planter, men kanskje ikke for en annen. Jeg mener allikevel at jorda var best for alle, men så er jo den mest næringsrik også. Første gangen vi målte spirene våre var vi veldig fornøyd, de var minst like høye som alle andres. Men så stoppet de å vokse og døde. Om det er vi som er skyld i det eller om de ikke vokser så godt i drivhus veit ikke vi. De er jo norske, kanskje de skulle hatt det kjøligere, men hvem veit. Hvetestiklingene klarte seg usedvanlig mye bedre, særlig i jorda. De så ut til å stortrives inne i drivhusene, men de er også ganske ømtålige for frost og nedbør. Kanskje bøndene burde dyrke hveten sin i store drivhus?

 

Feilkilder:

Det finnes en stor sjanse for at målingstallene ikke stemmer helt overens, ingen av plantene var like høye, så vi måtte bare måle noen. Jeg mangler høyden på hvetestiklingene fra den siste dagen. Da var vi litt i sjokk over at plantene våre bare hadde dødd, så jeg tror rett og slett vi glemte å måle dem.

 

Konklusjon:

Alle frø trenger lys, vann og næring fra jord for å spire. Vi plantet frø i forskjellige jordtyper for å se om de kunne spire i alle typene. Det kunne de, men de spiret ikke like godt over alt. Plantene våre overlevde kun et sted; i jorda. Det kan være et tegn på at de andre jordtypene ikke hadde nok næringsstoffer til at de kunne overleve.

 

Vi forbehandlet ikke frøene våre noe, vi bare sådde dem i jordtypene og ga dem vann. Hvis de hadde fått ligge litt i f.eks. vann kan det hende de hadde vokst bedre.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst