Parallellkobling

Framgangsmåte, hypotese og resultat om hvordan en parallellkobling skal gjøres.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2010.12.20

Hensikt: Lære å lage en parallell kobling med lysdiode, bryter, batteri og to motstander.

 

Hypotese: Å få lysdioden til å lyse, og få den til å lyse sterkere når du trykker inn bryteren.

 

Utstyr:

- Treplate

- Hammer

- 6 Spikere

- Vaier

- Tinn

- Loddebolt

- 2 motstander

- Lysdiode

- Batteri

- 2 binders

- Bryter

 

Framgangsmåte: Først spikret vi 6 spikre på treplanken formet som et rektangel, deretter tok vi og snurret vaiertråden rundt alle spikrene og smeltet tinnet på ved hjelp av loddebolten. Når tinnet hadde størknet og vaiertråden hang fast klippet vi fem hull fordelt på sidene. Så smeltet vi fast lysdioden, motstandene og bryteren ved fire av hullene ved hjelp av tinn og loddebolten. Når alt det var gjort var det bare og feste batteriet på ved hjelp av bindersene.

 

Resultat: Lysdioden lyste og når vi trykket på bryteren ble lyset sterkere.

 

<bilde>

 

Konklusjon: Lysdioden lyste og når vi trykket på bryteren ble lyset sterkere. Dette støtter opp under hypotesen.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst