Tillagning av molare løsninger

Rapport fra kjemiøvelse.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2012.12.17

Dato utført: 3. desember 2012

 

Hensikt med øvelsen

Hensikten med øvelsen er å lære om hvordan man skal lage en løsning med kjent molar konsentrasjon, deretter fortynne løsningen og lage en ny løsning med lavere konsentrasjon.

 

Teori

Vi har to typer blandinger, det ene er homogene blandinger og det andre er heterogene blandinger. Stoffer som er jevnt fordelte på mikronivå kaller vi for homogene, mens stoffer som er ujevnt blandet blir kalt for heterogene blandinger. Konsentrasjon er hvor mye av et enkelt stoff det er i en viss mengde av en homogen blanding. konsentrasjon blir oppgitt som forholdet mellom stoffmengde (mol) og volumet av løsningen (L). Man kan også oppgi konsentrasjonen av et stoff med andre måleenheter som prosent (%), promille (‰) og deler per million (ppm).

 

Noen ganger hender det at man ønsker å fortynne en løsning av et stoff, fortynning vil si at man tar ut et visst volum av en løsning og heller det i en annen målekolbe, etter det tilsettes det vann til løsningen får den konsentrasjonen som man ønsker. Etter det vil stoffmengden i den nye løsningen være det samme som i det volumet som ble tatt ut fra den første løsningen.

 

Utstyrene vi har brukt er:

  • NaCl(s)
  • Vekter med 0,01 grams nøyaktighet
  • Vaskeflaske
  • Målekolbe, 100 mL
  • Målesylinder, 100 mL
  • Målekolbe, 250 mL
  • Veieskip
  • Dråpeteller
  • sikkerhetsbriller

Utførelse

Det ble regnet ut hvor mye fast natriumklorid man trengte for å lage en løsning på 100 mL av 2,00 M NaCl. Deretter veide vi opp natriumkloridet på vekten med et veieskip, etter det ble innholdet tømt i målekolben og skylt med vann for få restene også ned. Målekolben ble i tillegg fylt med vann til der det var merket.

 

Etter det ble det regnet ut hvor mye av løsningen fra 100 mL som trengtes for å fortynne til 250 mL 0,1 M NaCl. Da ble den mengde tatt ut fra løsningen med 100 mL med en dråpeteller i målekolben og fortynnet med 250 mL vann.

 

Resultater

Formlene som ble brukt var c=n/V, n=m/Mm og v1 * c2 = v2 *c2

 

n= 2,0M * 0,10 L = 0,20 mol
m= 58,44 g/mol * 0,20 mol = 11,688 gram.

 

Stoffmengden ble funnet ved at man ganget konsentrasjon med volum, og massen fant ved å gange den molare massen med stoffmengden.

 

v1 = 0,25 L * 0,1 M  / 2 M
v1 = 0,0125 L.

 

Det ble regnet ut hvor mye av den første løsningen som skulle tas ut for å lage en ny løsning med 0,1 M i konsentrasjon, ved at det ønskede volumet ble ganget med den nye mol/L og delt på den første konsentrasjon.

 

Diskusjon, konklusjon

Vi lagde en homogen blanding, det vil si at natriumkloridet var jevnt fordelt med vannet, konsentrasjonen i den første løsningen var 2,0 Molar eller 2,0 mol/L. For å få en ny konsentrasjon med 0,1 M måtte man fortynne løsningen, det gjorde vi ved at vi tok 12,5 mL av den første løsningen oppi målekolben med og fylte det med vann, selv om det ikke gikk akkurat som planlagt fordi vi tok for mye vann i løsningen enn det vi skulle noe som førte til at vi fikk feil konsentrasjon.

 

I starten gikk det som jeg hadde skrevet i teoridelen, men mot slutten etter at vi skulle fylle på med vann, gikk det ikke fordi vi tok som sagt for mye vann i løsningen som førte til at konsentrasjonen ikke ble 0,1 M.

 

Når man skal lage en løsning med en bestemt konsentrasjon må man veie hvor mye av en stoff man skal ha, da må man For å finne stoffmengden ved å bruke formelen c=n/V, og etter det bruke formelen m=Mm*n. Ved fortynning må man ta ut det volumet som trengs for å lage en ny konsentrasjon.

 

Feilkilder

Feilkildene i dette forsøket kunne vært hvis man hadde en ødelagt/defekt veieskip som vi hadde første gang vi prøvde å veie opp natriumkloridet, eller hvis man var utålmodig og prøvde helle for mye vann i løsningen når man skulle fortynne den, slik at det var mer vann enn det skulle være. Det som skjedde var at jeg helte for mye vann i den nye løsningen så det ble mer enn streken, da prøvde jeg å helle litt av vannet vekk, noe som førte til at konsentrasjonen på den nye løsningen var feil.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst