Vi måler energiinnhold i peanøtter

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.06.13

Utstyr:
- Målesylinder
- Begerglass
- Pinsett
- Treklype
- Termometer
- Fyrstikker
- Vekt
- Tørkepapir
- Peanøtt
- Flytende oppvaskmiddel

 

Hensikt:
Måle energiinnholdet i en peanøtt.

 

Fremgangsmåte:
Vi tente fyr på den halve peanøtten og holdt den med pinsett. Flammen på peanøtten var gul. Vi tok peanøtten med flamme på, under et begerglass fylt med vann med grader på 19 celsius og lot peanøtten brenne ut. Etter dette målte vi temperaturen på vannet til 36 celsius. Den halve peanøtten veide 0,5 gram, før bruk. På begerglasset ble det avsatt karbon. Deretter rengjorde vi glasset med flytende oppvaskmiddel.

 

Teori:
Måleenheten for energi er joule. Fordi varme er energioverføring bruker vi enheten joule også her. For å varme opp et gram vann en grad må vi tilføre vannet en energimengde på 4,2 joule.

 

EKS:
En liter vann veier1 kilogram, og vi må tilføre energimengden 4,2 joule/g x 1000 g = 4200 joule = 4,2 kj

 

Journal:
- Stoffet (svart karbon) som avsettes på glasset kommer fra fettet på peanøtten
- Temperatur stigningen i vannet var 17 grader celsius
- - 17 grader celsius x 4,2 kj x 25 gram vann = 1785 j x 2 = 1 gam peanøtt ½ gram peanøtt inneholder energi på 3570 joule som er tilført vannet
- Fordi at næringsmiddeltabellen oppgir pr. 100 gram mens den vi brente var bare 0,5 gram.

 

OBS:
Det oppstod en liten feil under forsøket, som kan til og med skje den beste. Det var det at den ene halv delen av peanøtten falt av, og det gjør slik at vi ikke fikk full effekt.

 

Konklusjon:
Grunnen til at det ikke er samsvar er at energien i peanøtten går til spille ved oppvarmingen av vannet.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst