Livsverdier

En tankevekkende tekst om livsverdier. Flott skrevet, men noe kort.

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.03.13
Tema
Verdier

Hva er det som gjør livet verdt å leve? Er det penger? Eller er det kanskje den "hotteste" dama? Arne Garborg skrev i diktet sitt "Penger" at man kunne kjøpe seg skallet av alle ting, men ikke kjernen. Det er vel sant det. Har man penger kan man kjøpe en flott dame, en fet bil og alt hva man kunne ønske deg. Men kan man kjøpe en kvinnes hjerte? Kan man kjøpe seg ære? Eller kan man kjøpe seg venner? Når jeg tenker på dette kommer en gammel historie for meg. Den handler om en ung mann som ba om å få sin del av arven fra sin far. Han fikk det som han ville og dro ut i den store verden. Den unge mannen ville kjøpe seg lykke. Rik som han var fikk han alt han kunne ønske seg. Han hadde det gøy. Levde livet kan man vel si. I hvert fall helt til pengene tok slutt. Da forsvant alle vennene, og stod han alene igjen.

 

I dagens pengestyrte samfunn er det mange som lever på nettopp det som pengene kan gi, de tror at penger er det som kan gjør dem lykkelige. Men i takt med pengenes økende makt, tar nordmenn flere og flere selvmord, flere og flere bruker psykolog på grunn av psykiske problemer. Vi ser undersøkelser som sier at mennesker i fattige land faktisk har det bedre enn oss til tross for at vi har alt vi kan tenke oss av materielle goder. Er vi ikke lykkelige lenger? Har vi egentlig noen livsglede? Hva er det egentlig som betyr noe for et menneske?  

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst