OL - en tradisjon som må holdes ved like

Om tradisjonen OL.
Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.06.12
Tema
OL

Til alle tider har dyr og mennesker konkurrert, og den sterkeste og smarteste har alltid vunnet. Dette henger muligens igjen som et gammelt instinkt, og å vinne er alltid noe stort som alle vil. Folk vil alltid sikle etter å være best i noe. Det største idrettsarrangementet i verden er De Olympiske Leker. Det gjelder både sommer- og vinterlekene. Men dessverre har ikke alle OL vært like suksessfulle. Det har vært tabber, terroristaksjoner og store budsjettoverskridelser. Det er derfor mange som mener at OL har utspilt sin rolle.

 

Jeg synes at de Olympiske Leker er en stor og verdifull tradisjon som bør holdes ved like. OL skal være et stort og flott arrangement, så man må bruke en del penger for å få det til. Ulempen er at det er så få land som er så rike at de kan ta på seg kostnaden av et slikt arrangement. Det blir nå diskutert om for eksempel to land kan gå sammen om å arrangere OL. Da kan også flere land ha sjansen til å arrangere. Det finnes jo også grenser. OL i Nagano var ti ganger dyrere enn OL på Lillehammer, men likevel ble det ikke noe bedre. Det viser at det ikke er bare pengene som gjør et OL vellykket.

 

Jeg tror at OL er en viktig tradisjon som vedlikeholder interessen for sport. De beste i et OL blir berømte og rike. Det er deres måte å nå toppen innenfor en idrettsgren. Lenger kan man ikke komme. På samme måten som for eksempel innenfor kunst, oppdagelser eller forskning trengs det muligheter slik at enerne blant oss kan få utfolde seg. For vi kan jo ikke komme bort fra at det fins enere! Disse enerne skaper også interesse blant unge som ellers ikke ville arbeidet mot det samme målet som dem. Slike store arrangement holder ånden og tradisjonen ved like. Samtidig blir OL forbundet med fred og lek siden alle kan delta hvis landet de representerer holder fred og ikke er i krig med andre land.

 

Når jeg skal si noe om hvilken betydning et OL har for vertskapslandet, vil jeg bruke OL på Lillehammer som eksempel. "The decision is : Lillehammer", sa presidenten for den Internasjonale Olympiske Komite(IOC), Juan Antonio Samaranch i Soul den 15.september 1988. Nesten hele Norge jublet - også mange av skeptikerne ble revet med den dagen. OL på Lillehammer var det mest vellykkede vinter OL i historien. "Lillehammer.... the best Winter-Olympics ever" hevdet Samaranch. Det var bare suksess, fest og moro uten like i de 14 dagene det varte. Innbyggerne i Norge var stolte og fornøyd for at vi sammen hadde greid å løse en kjempeoppgave på aller beste måte.

 

Et sted som har hatt OL vil bli kjent blant folk og bli et stort turistmål. Innbyggerne blir stolt av landet sitt . Landet og arrangementsstedet tjener mye på turisme. Folk kommer fra fjern og nær og knipser med kameraene sine og kaster penger rundt seg mens de smiler. OL senteret på Lillehammer var en av hovedattraksjonene sammen med anleggene. Det kommer fremdeles mange turister til Lillehammer, men ikke så mange som før. Norge som land har også hatt fordel av OL. Turistene besøker ikke bare Lillehammer, men mange andre steder også.

 

OL er et viktig arrangement som har mye å si for vertskapslandet og hele verden. Det finnes en del skeptikere, men svært mange har glede av det. OL er en gammel gresk tradisjon som må holdes ved like. Vi ser alle frem til neste gang i 2000 og 2002.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst