Notatark i naturfag

Hjelp til eksamen i naturfag.
Sjanger
Sammendrag av pensum
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.12.07

Lysets hasitighet er 300.000 km/s.

 

Bølgelengde er avstanden mellom to bølgetopper.

(Måles i nanometer)

1 nm er det samme som en milliarddels meter.

 

Elektromagnetisk stråling

Oppstår når elektriske ladninger beveger seg med ujevn hastighet. Dersom elektroner farer fram og tilbake i en ledning, vil det dannes et elektrisk felt rundt lederen. Samtidig vil det bli dannet et magnetisk felt. Dette brer seg utover i rommet og vi kaller det elektromagnetisk stråling.

Eks: Ir-stråling, røntgenstråling

 

Radiobølger

En stor gruppe av bølger med lange bølgelengder. 1901 overførte Marconi det over Atlanteren. Radiobølger overfører radio og tv signaler. Benyttes i dag til: mobil, tv og radio.

 

De korteste radiobølgene kalles mikrobølger. Brukes til: Radar, oppvarming av mat.

Det er bare vann og fett som blir varmet opp i maten…(det som gjør maten varm)

 

Infrarødstråling(varmestråling)

Bølgelengden er for lang, for at vi kan se den. Vi kan kjenne den(lyspære). Benyttes i fjernkontroller, mobiler og PC-er.

 

Alle legemer med temperatur over det absolutte nullpunkt (-273,15 grader) sender ut IR-stråling.

 

Det synlige lyset:

Hvis strålinger er kortbølget nok….Kan vi se dem..

Fargene: Rødt, Oransje, Gult, Grønt, Blått, Indigo, Fiolett (ROGGBIF)

 

Ultrafiolett stråling (uv)

Gjør oss brune (røde). Brukes til å skjekke om sedler er ekte. Deles i Uva og Uvb.

 

Uva:

Er stråler som trenges dypt ned i huden(kan få celleskader). For mye uva gjør huden slapp og rynkede. Årsak til hudkreft.

 

Uvb:

Stimulerer pigmentet og aktiviserer produksjon av vitamin D. Gjør deg solbrent og rød.

 

Uv-strålingen stoppes av ozon i atmosfæren.15-50m over baken, (kalles ozonlaget)

 

Ozonlaget kan brytes ned av luftforurensing (KFK-gasser). Satt sammen av karbon, fluor og klor. Brukes til kjøling og aircondition.

 

Røntgenstråling:

Oppdaget av Wilhelm Conrad Rontgen. Røntgenstråler har høy energi. Kan trenge gjennom ting som er ugjennomtrengelige for vanlige lys. Brukes til undersøkelser.

 

Nordlyset:

Er et fenomen på natthimmelen. Årsaken til nordlys er ladde partikler fra solen, som fanges opp av jordens magnetfelt. Solpartiklene treffer atomer og bringer dem til å lyse. Nordlys kan skyte over nattehimmelen som fargerike lyn!

 

Radioaktivitet:

Vi angir den tiden det vil ta før halvparten av atomene i stoffet, har sendt ut stråling. Det er Halveringstiden til et radioaktivt stoff.

 

Alfastrålingen er heliumskjerner (liten rekkevidde). Betastråling er elektroner med stor fart (litt større rekkevidde, kan gå gjennom klær)

 

Gammastråling er energirik stråling.(kan gå gjennom et menneske og metall). Får man for mye av det på kroppen, kan man dø.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst