Cuba-krisen

Om Cuba-kristen og oppstyret rundt.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Nynorsk
Lastet opp
2000.12.08

  • Juli-62: Amerikanarane oppdaga at Sovjetiske kjernevåpen var undervegs til Cuba.
  • August-62: Amerikanske spionfly oppdaga at det var Sovjetiske teknikarar i arbeid på øya.
  • Oktober-62: Det ble registrert at mellom og langdistanse rakettar vart sett i land på Cuba.
  • 22. okt-62: President Kennedy kunngjorde ”Karantene” for all skipstrafikk til Cuba. Dette fikk han støtte av frå ”Organisasjonen av amerikanske statar”.
  • 28. okt-62: Khrustsjov erklærte at arbeidet med atomrakettane skulle avsluttes og rakettane trekkast tilbake. Dette skjedde i løpet av hausten.
  • 20. nov-62: ”Karantenen” blei oppheva av amerikanarane.

 

Cuba-krisen i oktober i 1962 er den alvorlegaste konfrontasjon mellom to supermakter (USA og Sovjet) i moderne tid Den 16 oktober fekk President Kennedy luftfotografiar som viste att sovjet bygde mellomdistanse rakettar på Cuba. Amerikanarane hadde nå fått eit stort problem som dei måtte bli kvitt. Frå den plassen rakettane var kunne dei dekke store strategiske mål over heile USA. Og då hadde Sovjet fått ein klar ledelse i våpenkappløpet.

 

Ein rekke militære ledarar var for eit tilintgjørende luftangrep eller ein væpna invasjon for å få slutt på bygginga av dei kjernefysiske rakettane. Men Kennedy meinte noko anna, han, broren hans, Robert Kennedy, og forsvarsminister McNamara ville heller bruke marinen for å få slutt på transporten av atomvåpen til Cuba.

 

Mandag den 22-oktober erklærte President Kennedy att det skulle bli slutt på all import av cubanske varer. Og USA slutta heilt å handle med Cuba. Samtidig sendte han eit personleg brev til Krustsjov. Dagane etter dette blir rekna som dei mest nervepirrande i heile etterkrigstida. Fordi ingen visste kva tid det kunne bli krig, skulle USA angripe først? eller Sovjet?

 

Den Amerikanske marinen var i full beredskap det samme var dei sovjetiske atombombene. Men på onsdag den 24-oktober fortsatte to sovjetiske skip mot Cuba og utpå ettermiddagen visste alle att eit samanstøyt mellom desse skipa og den Amerikanske Marinen var uunngåelig. Men rett etterpå att dette vart klart fekk President Kennedy veta att skipa hadde snudd i siste liten. Så nærme har vi aldri vore ein tredje verdskrig. Viss Amerikanarane hadde senka desse skipa så hadde historia vår i dag vore heilt annerledes, Fredag den 26-oktober mottok President Kennedy eit brev frå Krustsjov der han lova å fjerne rakettane på Cuba, men han hadde to betingelser: 1, USA skulle ikkje angripe Cuba. 2, USA skulle trekke tilbake sine rakettar frå Tyrkia, det var rakettar som skulle demonterast. Etter dette var den alvorlegaste krisen i etterkrigstida over.

 

Cuba-krisen førte til eit meir anspent forhold mellom stormaktene og det vart oppretta ei telefonlinje (”The hot-line”) mellom presidentane i USA og Sovjet.

 

Slutten på denne krisen blei den gang oppfatta som ein Amerikansk seier og ein personlig triumf for President Kennedy. Det blei og eit nederlag for Sovjet og spesielt for krustsjov, som ifølge eget utsegn hadde tatt beslutningen om plassering av rakettar på Cuba. Denne ideen fekk han visst når han gjekk ein morgontur i Bulgaria. Ei stund før krisa. Kennedy fekk mykje ros av media og av toppledarar frå heile verden pga måten han reagerte og oppførte seg under krisen. Ingen menneskeliv gjekk tapt.

 

Svinebukta

 

I 1959 tok Fidel Castro makta over Cuba ved eit kupp. Då flykta mange motstandarar av han til USA. Det gjorde dei sikkert fordi forholdet mellom Cuba og USA hadde vært godt heilt siden århundreskiftet.

 

I 1961 angrep motstandarane til Castro Cuba. Det var og mange amerikanarar med på angrepa. Amerikanarane støtta angrepet fullt ut. Angrepet skjedde på ei strand som heiter svinebukta, angrepet var mislykka og blei ein total fiasko. Dette førte til att USA blokkerte Cuba litt. Og Cuba allierte seg med øst-blokk landa. Dette angrepet var sikkert hovudårsaken til heile Cuba-krisen.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst