Den hinduistiske guden Shiva

RLE-tekst om den hinduistiske guden Shiva.

Karakter: 4

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2011.12.13

Shiva er en av de høyeste guddommene i hinduismen. Hans viktigste kone er gudinnen Parvati. Shiva danner sammen med Brahma og Vishnu trimurti, en guddommelig tre-enighet der Shiva er ødeleggeren, mens Brahma er skaperen og Vishnu er opprettholderen Han er både en fruktbarhetsgud og en gud for askese, han er også en form for yoga-gud!

 

<bilde>

Rusmidler: I hovedsak opiumsvalmue og cannabis!

 

Shiva er gift med Parvati og er faren til Ganesha. Shiva har mange andre navn blant annet Rudra, Har, Shanka og Madahev. Shiva avbildes ofte med fire armer sittende i en yoga-stilling.

 

Shiva liker å ruse seg på alkohol, cannabis og opium! – Det er forholdsvis vanlig at hinduistiske guder bruker former for narkotiskiske stoffer og rusmidler generelt! 

 

Shiva har et tredje øye, som står for visdom og kan sende ut voldsom ødeleggende energi. Rundt halsen har han en kobra-slange! Ellers har Shiva en trestav og er ofte å se med en tromme!

 

Shiva er halvt mann og halvt kvinne!

 

<bilde>

Her er Shiva av bildet med fire armer og i yoga-stilling ! – Her kan man også se at det ligger mat, som mest sannsynelig er blitt ofret til guden.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst