Hiv og Aids

Oppgave om hiv og aids: smittemåter, sykdomsbeskrivelse, beskyttelse, risikogrupper, hvordan teste seg, utbredelse nasjonalt og internasjonalt. Oppgaven ble skrevet i 10. klasse.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.05.26
Tema
AIDS

Sykdomsbeskrivelse

Hiv kan oversettes til ”humant immunsvikt- virus”. Hiv er et virus som i de aller fleste tilfeller utvikler seg til den livstruende sykdommen Aids. Aids kan oversettes til ”ervervet immunsvikt syndrom”.

 

Den livstruende sykdommen går på kroppens immunforsvar så det brytes sammen. Og når immunforsvaret brytes sammen, kan infeksjoner som vanligvis ikke er farlige, bli livstruende.

 

Smittemåter

Hiv kan overføres på forskjellige måter:

- ved samleie uten kondom

- analt (i endetarmen)

- vaginalt (i skjeden)

- oralt (i munnen)

- ved overføring av blod eller ved deling av sprøyter/ sprøytespisser *

- fra hiv- positiv mor til foster/barn under svangerskap eller ved fødsel *

 

Hiv smitter ikke

-ved vanlig sosial omgang

-gjennom hel hud, luft, vann, mat og drikke

-via spisebestikk, servise og lignende

-via sengetøy og håndklær, toalettseter og badebasseng

-ved å gi blod

 

*I Norge er det ingen fare for å bli smittet ved blodoverføring da alt slikt blod blir testet.

*Hiv kan smitte fra kvinne til mann, mann til kvinne og fra mann til mann. 80-90% av alle hiv-positive smittes heteroseksuelt.

 

Beskyttelse

For å unngå smitte, er det eneste beskyttelsesmiddelet kondom.

Kondom beskytter mot kjønnssykdommer.

 

Risikogrupper

I Norge er det menn som har sex med menn og stoffmisbrukere som bruker samme sprøyter, som er mest utsatt for smitte. Det er mange som ikke er klar over at de har en hiv- infeksjon. Dette er skummelt da du kan smitte andre uten at du selv eller den som blir smittet vet om det.

 

(I Norge i 1997, var det ca.600 personer med aids og ca.1800 personer med hiv. Det var de som var registrert smittet.)

 

Hvordan man kan sjekke om man er hiv- positiv

For å undersøke om man har hiv, er den eneste måten å finne det ut på å ta en hiv- test. Testen kan ikke tas før ca. 3 måneder etter man har blitt smittet på grunn av antistoffer i blodet som gir resultatet av testen.

 

Hiv- testen er gratis og kan ta oss en hvilken som helst lege. Legen har også taushetsplikt.

 

Alle gravide får tilbud om en test ved svangerskapskontroll.

 

Hvis hiv- testen er positiv

Hvis hiv- testen er positiv, må også eventuelle partner til den som er smittet også få beskjed.

Er partneren også smittet har han/hun rett til å vite det.

 

Utbredelse nasjonalt og internasjonalt

Verdens helseorganisasjon regnet med at det i år 2000 ville være 40 millioner mennesker som var smittet av hiv. Da ville 90% av disse være fra u- land.

 

I Norge er vi ganske godt innformert om hiv og aids. Og de fleste av oss har penger til å kjøpe medisiner og beskyttelse. Dessuten er et fåtall av Norges befolkning smittet. I u- land er det noe annet. Ikke har de penger til medisiner og beskyttelse, og de mangler masse informasjon om hiv og aids. I flere av landene er det et fåtall som ikke er hiv- smittet.

 

Hvorfor er det sånn?

Fordi det er mange i u- land som ikke skjønner hvor sykdommen kommer fra. Hvis de hiv- smittede der blir spurt hvor det kommer fra, svarer de at det er ånder som vil dem vondt, eller at det er noen som legger ut et virus i landet så det skal bli en slutt på alle de fattige…

Andre tror viruset kommer fra dyrene. At aper har fått viruset, og at mennesker har spist apekjøtt og er blitt smittet.

 

Gamle medisinmenn som ikke har peiling på hiv og aids i det hele tatt, råder menn som er smitta til å ha sex med en jomfru, for da blir han frisk. Dette fører til overgrep på babyer og barn, og flere og flere blir smitta.

 

 

 

Kilder til oppgaven

 

www.helsetilsynet.no

 

naturfag- boka

 

bok skrevet av Henning Mankell: ”Jeg dør, men minnet lever”.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst