I-land og U-land

En sammenlikning av Kamerun og Norge. Et U-land og et I-land.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.10.17
Innledning/Forord

I denne uken skal vi ha et ett prosjekt i samfunn, og temaet er rik og fattig. Først laget vi en gruppe som består av Daniel og Kristian.

 

Vi bestemte oss for å ha om landene: Kamerun og Norge fordi begge er olje industrielle land, men Kamerun er et U-land og Norge er et I-land.

 

Vår problemstilling ble: Hvorfor er Norge et I-land og Kamerun et U-land når begge er olje industrielle land?

 

Denne uken skal vi sammenligne disse to landene og til slutt skrive en konklusjon som svarer på problemstillingen vår.

 

Vi syns at temaet er interessant fordi det er om vårt eget land og Kamerun, og fordi vi er ganske like Kamerun. Vi håper at vi kommer til å lære mye om dette temaet.

 

 

I-land: Norge

<bilde>

Kongeriket Norge (Noreg)
Styreform: Konstitusjonelt monarki
Flateinnhold: 385 155 km2

Hovedstad: Oslo
Folketall: 4 503 436 (2001)
Folketetthet: 13,9 pr. km2
Middellevealder: 78,0 år
Spedbarnsdødelighet: 4,0 pr. 1000
Religion: Evangelisk-luthersk kristendom 87% (off.)
Språk: Norsk, samisk
Mynt: Norsk krone
BNP pr. innb.: 26 200 $ (1999)
Eksportartikler: Olje, gass, metaller og metallprodukter, fisk
Nasjonaldag: 17. mai

Flagg:

<bilde>

 

Generelt om Norge

Norge ligger på nordlige delen av Skandinavia. Landet er også kalt ”Noreg”. Språket som dominerlandet er Norsk og samisk, men de er ikke så mange som snakker samisk.

 

Historie

I løpet av 10000år siden, da istiden var ferdige ble det dannet fjell og daler. Norge ble ett rike på 800-tallet. I 1380-1814 var vi under danskene, og i 1814-1905 var vi under svenskene. Norge var under 2-verdenskrig okkupert av Tyskerne.

 

Levevilkår

I Norge på 1940-tallet var den norske økonomien veldig dårlig. Da var det jordbruk som dominerte, men jordbruket ble redusert da industrien kom. Vannkraft er en veldig viktig energi kilde i Norge, men når de norske fabrikkene fant mye olje vokste økonomien veldig raskt, og da ble Industrien veldig viktig for landet.

 

Boforhold

Boforholdene I Norge er ganske bra. Nesten alle menneskene i Norge har en plass å bo. Husene i dag er veldig solide og bygd med svært gode material, de fleste er bygd med solide treverk og sement.

 

Kultur

Det er veldig mange kulturer i Norge og vi har klesdrakter, dager vi feirer og mattradisjoner. Bunaden er den Norske klesdrakten, den er fin og veldig fargerik med flotte mønster og ofte med med sølv.

 

Bunaden er for alle gutter jenter og voksne. Bunaden har vi arvet fra våre forfedre, som fikk deres tanker fra rennesansen.

 

Den mest spesielle Dagen vi feirer en 17 mai. 17 mai feirer vi fordi det var da Norge fikk sin egen grunnlov.

 

Mat er veldig viktig, i Norge har vi Nasjonalretter, de mest populære er ribbe, pinnekjøtt, torsk og kalkun. Og drikken vil være øl som vi har etter vikingene.

 

Religion

Religionen i Norge er det kristendommen som dominerer. Av en befolkning på 4.5 millioner er det 3915000 mennesker som er kristne, det vil si at 87% av befolkningen er medlem av den norske stats kirke.

 

Klima

Klimaet i Norge er svært variabelt,værforholdene er forskjellige etter hvor du er i Norge. I Nord-Norge er det mye kaldere enn i Vest. Norge har cirka 3000 mm nedbør i året.

 

Utdanning

Før 1959 hadde vi bare rett på 7 års utdanning. Men nå har utdanningen i Norge blitt veldig bra, og vi har rett på 13 års utdanning. Men vi har 10 års skoleplikt, som betyr at vi ikke trenger å gå de 3 siste årene.

 

Oljen

Oljen ble først funnet i norge i midten av 1967 av oljeselskapet ESSO i nordsjøen, ved dette punktet hadde de letet etter olje i cirka 1 år. Oljen ble funnet på et dyp av cirka 3000 meter, etter funnet, ble oljen populær og mange bedrifter satset stort på denne produksjonen som startet på 60 tallet. I dag produserer Norge cirka 220 mill. tonn olje hvert år, noe som utgjør cirka 80% av eksport verdien.

 

 

U-land: Kamerun

<bilde>

 

République du Cameroun, Republic of Cameroon
Styreform: Republikk
Flateinnhold: 475 440 km2
Hovedstad: Yaoundé
Folketall: ca. 15,4 mill. innb. (2000)
Folketetthet: 32,4 pr. km2
Middellevealder: 54,8 år
Spedbarnsdødelighet: 70,9 pr. 1000
Religion: Trad. religioner 50%, kristendom 35%, islam 15%
Språk: Engelsk og fransk, og flere afrikanske språk
Mynt: CFA-franc
BNP pr. innb.: 2000 $ (målt i 1999)
Eksportartikler: Olje, kaffe, kakao, tømmer, bomull
Nasjonaldag: 20. mai

Flagg:

<bilde>

 

Generelt om Kamerun

Kamerun ligger på vestkysten av Sentral- Afrika, landet er også kalt ”Afrika i miniatyr” fordi det er mange forskjellige klimatiske, etniske og språklige forskjeller i dette landet.

 

Historie

I løpet av det nittende århundret ble Kamerun beleiret av britiske, tyske og franske handelsmenn og misjonærer. I løpet av første verdenskrig klarte de britiske og franske allierte tyskerne i Kamerun, og landet ble delt opp i 1916. Frankrike greide å få fire femtedeler av territoriet og England tok den resterende femdelen. Denne delingen ble stadfestet av folkeforbundet i 1922, gjort til tilsyns områder under FNs forvaltning etter andre verdenskrig. I 1961 ble Kamerun erklært forbundsrepublikk. Kamerun er en selvstendig og demokratisk stat med nasjonalforsamling og president valgt av folket, og en statsminister valg av presidenten.

 

Levevilkår

Økonomien i landet er basert på landbruk, olje og viktige eksport artikler som tømmer, kakao, bomull og bananer. Det vekslende klimaet gjør at det er gode muligheter for jordbruk, men bare 4% av landet som er det er mulig å dyrke på er i bruk. Selv om jordbruket er en stor del av inntekten blir det utført på tradisjonelle metoder. De fleste av gårdene er under 0,4 hektar i størrelse. Bøndene bruker ploger og hakker, og noen har kyr eller andre dyr til hjelp, de fleste bøndene lever på eksistensminimum. Gårdsbruk med husdyr finnes for det meste i savannene i nord. Det er også påvisst funn av store mengder med gass, men Kamerun har ikke gått noe videre med undersøkelsen av dette.

 

Boforhold

I byområdene benytter befolkningen sementblokker og aluminium i husbygging. Dessverre blir de fleste av disse hjemmene bygget i svært raskt tempo, noe som resulterer i dårlige boforhold for mange familier. Tradisjonelle hus dominerer fremdeles landområdene og varierer i stil fra region til region. I nord er tradisjonen runde hus av leire med stråtak. Nomadefolket Fulani bruker gresstak og vegger av kuenes avføring blandet med jord, mens pygmeene bruker blader og greiner. De fleste gulv er laget av hardtrampet jord.

 

Kultur

Det finnes over 200 forskjellige etniske grupper i Kamerun. Den største gruppen stammer fra Bantuene.

I sørøst lever jakt og fiske samfunnene til Baka Pygméene, som er kjent for sin særegne kultur og målform.

Vanlig kost over hele landet er hirse og durra, laget som en mos og servert med grønnsaker og kjøttsaus. ”Bilibili”, et lokalt øl brygget av hirse, er en populær drikk i ikke-muslimske samfunn, mens ”shai”, et lokalt te-merke er muslimenes favoritt.

 

Den tradisjonelle klesdrakten er svært fargerik. I de fleste regionene blir vestlige klær brukt i dagliglivet, mens tradisjonelle drakter blir båret ved festligheter og stammemøter. I sør bruker de fleste menn en stor, hvit skjorte over et stykke tøy som er knyttet rundt livet. Kvinnene bærer ”kaba”, en løs kledning som samles rett over brystet og rekker helt ned til anklene. Pygméene i de sørlige skogene har bare på seg blader eller et tøystykke rundt livet for å stenge de høye temperaturene ute. På de vestre platåene har de som bor på gresslettene på seg håndvevde og broderte drakter.

 

Navneskikker er en viktig del av kulturen, og navnet som blir gitt et barn kan henvise til en spesiell begivenhet, eller benyttes for å beære forfedre eller slektninger. Vanligvis er det spesielle navn for piker og gutter. I Toupourio-området i nord har kvinnenavnene for eksempel forstavelsen MAI. I kristne samfunn blir et barn gitt enten et religiøst eller et geistlig navn ved dåpen.

 

Religion              

Omtrent halvparten avbefolkningen er tilhengere av de tradisjonelle afrikanske religionene, det er et flere tall av muslimer i nord, og et flere tall av kristendom i sør.

 

Utdanning

Formell utdanning begynte midt i det nittende århundre da misjonærene først kom til landet. I dag er utdanningssystemet fremdeles basert på engelske og franske modeller. Barnehage og førskole er gratis og tilbys når barnet er fire eller fem år. Barne- og ungdomsskole er inndelt i et skiftsystem, morgen og ettermiddager, på grunn av manglende fasiliteter og utstyr til de mange barna.

 

Klima

Klimaet er varmt og det er meget fuktig i sør, det er 3-5 måneders regntid og januar er en måned som pleier å være helt tørr. Kamerun har cirka 4000mm nedbør i året.

 

Oljen

Oljen i Kamerun ble først oppdaget utenfor Rio del Rey i året 1973, men produksjonen av oljen startet ikke før i 1978. Etter hvert har Kamerun funnet olje i nærheten av grensen til Nigeria, men denne oljen antas å være slutt innen dette århundret. Produksjonen økte fort fra 800 000 tonn i 1978 til 9,8 mill. tonn i 1985, sank deretter til 5,08 mill. tonn i 1995. Oljen utgjør i dag cirka 55% av eksport verdien til Kamerun.

 

 

Sammenligningen

 

Levevilkår:

I Norge på 1940-tallet var den norske økonomien veldig dårlig. Da var det jordbruk som dominerte, men jordbruke ble redusert da olje industrien kom, jordbruket er fremdeles veldig viktig i Kamerun, Vannkraft er en av de største energi kildene i Norge, men finnes ikke i Kamerun. Eksporten i Kamerun er basert på viktige eksport artikler som tømmer, kakao, bomull og bananer. Det vekslende klimaet gjør at det er gode muligheter for jordbruk, men bare 4% av landet som er det er mulig å dyrke på er i bruk,. Selv om jordbruket er en stor del av inntekten blir det utført på tradisjonelle metoder. I norge har vi tatt i bruk traktorer og andre maskiner, men i Kamerun foregår det meste for hånd eller ved hjelp av kyr.Gårdsbruk med husdyr finnes for det meste i savannene i nord. Det er også påvisst funn av store mengder med gass, men Kamerun har ikke gått noe videre med undersøkelsen av dette. Oljen er da den største eksport artikkelen til Norge, men vi driver også med gass. Norge produserer ganske mye mer enn Kamerun på begge disse artiklene.

 

Boforholdene:

Boforholdene i Norge er ganske bra i motsetning til Kamerun. Nesten alle menneskene i Norge har en plass å bo, dette har nesten alle i Kamerun også men husene i by områdene blir bygget for fort og uforsiktig, med materialer som sememt og aluminium på grunn av rask økning av innbyggere. Husene i Norge i dag er veldig solide og bygd med svært gode material, som solide treverk og sement, og byggingen blir utført på en skikkelig måte. I landområdene i Kamerun kan du fremdeles finne disse runde leir husene med strå tak og hardtrampet jord som gulv.

 

Religion:                  

Omtrent halvparten av befolkningen i Kamerun er tilhengere av de tradisjonelle afrikanske religionene, det er et flere tall av muslimer i nord, og et flere tall av kristendom i sør. Det kristendommen som har meste parten av tilhengeren i Norge, cirka 87% er medlemmer av den norske stats kirke. Det betyr at begge landene har en del kristendom men de har ikke noe mer felles.

 

Utdanning:

Formell utdanning begynte i Kamerun midt i det nittende århundre da misjonærene først kom til landet. På 1700 tallet startet utdannings mulighetene i Norge. I 1889 fikk Norge en lov om 7 års obligatorisk utdanning, men utdannings mulighetenhar blitt bedre og i dag har vi rett til 13 års utdannelse men bare plikt til å gå 10 år. I Kamerun foregår utdannelsen på morgen,dag og kveld, dette er fordi at det er for lite lærere og materialer til alle barnene på en gang. Dette er kanskje et tegn på at økonomien spiller inn på lære mulighetene.

 

Klima:

Klimaet i Kamerun er varmt og det er meget fuktig i sør, det er 3-5 måneders regntid og januar er en måned som pleier å være helt tørr. Kamerun har cirka 4000mm nedbør i året. Klimaet i Norge er svært variabelt, værforholdene er forskjellige etter hvor du er i Norge. I Nord-Norge er det mye kaldere enn i Vest. Norge har cirka 3000 mm nedbør i året. Norge er et fjell land med store geografiske høyde forskjeller, mens Kamerun er et land som består av savanner og tropisk regnskog. Klimaet gjør at det er bedre å dyrke i Kamerun, men det er ingen som har råd til å kjøpe land til å dyrke på.

 

Kultur:

Den tradisjonelle klesdrakten er svært fargerik. I de fleste regionene blir vestlige klær brukt i dagliglivet, mens tradisjonelle drakter blir båret ved festligheter og stammemøter. I sør bruker de fleste menn en stor, hvit skjorte over et stykke tøy som er knyttet rundt livet. Kvinnene bærer ”kaba”, en løs kledning som samles rett over brystet og rekker helt ned til anklene. Pygméene i de sørlige skogene har bare på seg blader eller et tøystykke rundt livet for å stenge de høye temperaturene ute. På de vestre platåene har de som bor på gresslettene på seg håndvevde og broderte drakter. Bunaden er den Norske klesdrakten, den er fin og veldig fargerik med flotte mønster og ofte med med sølv.

 

Bunaden er for alle gutter jenter og voksne. Bunaden har vi arvet fra våre forfedre, som fikk deres tanker fra rennesansen. Dette er to ganske forskjellige drakter men de sier mye om landet og betyr masse for landene.

 

Vanlig kost i Kamerun er hirse og durra, laget som en mos og servert med grønnsaker og kjøttsaus. ”Bilibili”, et lokalt øl brygget av hirse, er en populær drikk i ikke-muslimske samfunn, mens ”shai”, et lokalt te-merke er muslimenes favoritt. Mat er veldig viktig, I norge har vi noen såkalte nasjonalretter, de mest populære er ribbe, pinnekjøtt, torsk og kalkun. Det mest tradisjonelle drikken i Norge er øl som vi har hatt siden vikingene

 

Svar på problemstillingen vår:

Hvorfor er Norge et I-land og Kamerun et U-land når begge er olje industrielle land?

Vi har nå jobbet sammenhengende med dette prosjektet i 3 uker og har hatt litt problemer med å finne info om oljen i Kamerun, men til slutt fant vi en nok til at vi bestemte oss for å beholde denne problem stillingen.

Oljen ble funnet nøyaktig 6 år tidligere i Norge enn i Kamerun, på dette tidspunktet var nok disse landene like fattige. Men det var nå i 1960-70 tallet forandringrene begynte å skje. Norge fikk mange store investorer etter at det var bevisst at de hadde funnet olje i nordsjøen, og dette kan kanskje være grunnen til forskjellen. men det er også andre ting som spiller inn, for eksempel at Norge fikk en del hjelp fra USA med å komme i gang med dette ’’prosjektet’’. Derfor kom Norge tidligere i gang me pumpingen, og derfor tjente Norge nok penger til å  kunne utvide olje feltene hele tiden.

 

Når Norge solgte oljen de hadde pumpet, var olje prisen svært dyr i forhold når kamerun solgte oljen sin. Det var fordi oljen var da litt vanskligere å få tak i og mer verdt. Da kamerun kom i gang var prisen på oljen nesten halvert.

 

En annen grunn kan også være at Norge har mer olje enn Kamerun, begge landene vil trolig ikke ha mer olje igjen etter dette århundret, men Norge pumper en god del mer og tjener derfor mer. Så det Norge egentlig har holdt på med er å forsikre seg om at Norge vil ha en sikker framtid.

 

Svaret er for så vidt ganske enkelt: Norge kom tidligere i gang med pumpingen,  de fikk mer valutta for oljen og Norge hadde rett å slett mer olje enn Kamerun.

 

 

Etterord

Dette prosjektet om Rik og Fattig er nå endelig ferdig. Disse tre ukene har vært veldig lærerike og spennende. Og vi har lært en god del om I-land og U-land, spesielt om Norge og Kamerun. Vår problenstilling satte oss i store tanker når begge var olje industrielle land.

 

 

Kilder

- Internett

- Bøker

- Og Kunnskapsrike lærere

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst