Jødeforfølgelse

Stil om jødeforfølgelsen helt tilbake til romertiden.

Karakter: 5 (9. klasse)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.11.30

Innhold:

Innledning

Jødeforfølgelse fra år 0-500

Jødeforfølgelse fra år 500-1200

Jødeforfølgelse fra år 1200- 1900

Jødeforfølgelse fra år 1900-i dag

Jødene under 2 verdenskrig

Hvorfor ble jødene forfulgt?

 

 

Kilder:

Nettside:                      Søkeord:

Wikipedia.org              jøder

Dartia.no                     jødenes forfølgelse

Under samme himmel

 

 

Jeg valgte å skrive om jøde forfølgelse fordi det er et stort tema som var like aktuelt for mer enn 2000 år siden som det er i dag.

 

Jødene har blitt forfulgt til ”alle” tider. De fleste som kan noe om 2. Verdenskrig vet at jødene ble forfulgt og drept av Adolf Hitler. Jøder blir fremdeles forfulgt og drept den dag i dag.

 

<bilde>

 

Jødeforfølgelse fra år 0-500:

I romer tiden ble jødene uglesett og forfulgt. De ble undertrykt og fikk ikke de samme rettighetene som de andre. De gjorde derfor et opprør mot romerne i år 66. Det var ikke så veldig vellykket. Romerne ødela blant annet tempelet i Jerusalem. Jødene prøvde flere gager å innta Jerusalem men romerne ble for sterke og kastet dem ut igjen i 135.

 

Jødene hadde ikke noe eget land så de bodde i kolonier rundt om i verden. Selv om jødene ble kastet ut fra Jerusalem ble de bedre behandlet etter opprøret enn før.

 

Dette ble forandret i år 313. I år 313 kom kristendommen til romerriket. Jødene fikk skylda av de kristne for å ha drept Jesus. Mange av de kristne begynte å forfølge jødene for alvor. Hadde det ikke vært for at de kristne fant ut at jødene hadde drept Jesus hadde nok ikke jødene blitt forfulgt så mye i middel alderen. Dette var starten på den virkelige store jødeforfølgelsen. Nå startet mange med å drepe jøder som gikk på gata uten grunn osv.

 

Jødeforfølgelse fra år 500-1200:

På 600-tallet ble barn under 6 år tatt i fra foreldrene som var jøder, og ble oppdratt av kristne folk som lærte dem om kristendommen. Det var flere slike tilfeller rundt om i Europa.

 

Da 800-tallet kom ble forholdene for jødene mye bedre og de fikk gjøre mere ,og ble ikke så sterkt forfulgt lenger. Jødene fikk en oppgangstid. De fikk små samfunn og ble mer velstående.

 

Det ble en rask stopp på jødenes opptur da paven av Roma i 1094 sa til folket at de burde gjøre opptøyer mot jødene å prøve å befri Jerusalem. Folk fulgte oppfordringen og drepte mer enn 12000 jøder på bare noen få måneder, langs Rhinen. Folkene stoppet ikke før keiseren fikk vite om det. I Spania hadde fremdeles jødene det godt.

 

<bilde>

 

Jødeforfølgelse fra 1200- 1900:

I Spania hadde jødene det godt helt til 1400 tallet. Da startet jødeforfølgelsen på ny igjen. De ble beskyldt for det meste som ikke var som vanlig. Jødene ble drept og torturert. I 1492 ble jødene utvist fra Spania. De bosatte seg heller rundt middelhavet. I denne tiden ble det mange beskyldninger mot jødene. De ble beskyldt for å drepe, stjele, forgifte brønner, kidnapping og å være gjerrige.

 

I 1555 gav paven ut regler som gjaldt for jødene. De ble behandlet veldig forskjellig.

 

Jødenes situasjon ble bedre i opplysnings tiden. Men det var kortvarig. På 1800 tallet ble det skrevet bøker hvor det stod at jødene var en egen rase osv.

 

Jødeforfølgelse fra 1900-i dag:

Jødeforfølgelsen ble ikke mindre på 1900 tallet. De fleste vet ca hva som skjedde med jødene under 2 verdenskrig. Etter 2 verdenskrig ble det stopp i jøde nedslaktingen og i 1948 fikk jødene et eget land. Israel.

 

I dag er situasjonen for jødene bedre enn på mange år. Men det er fremdeles forfølgelse av jøder den dag i dag ,og det vil det nok være en stund fremover. Det bor i dag flest jøder i USA. Der bor det ca 6 millioner jøder.

 

<bilde>

 

Jødene under andre verdenskrig:

Hitler hadde hatet jødene helt siden han var liten. Han hedde en forestilling om at jødene hadde en sammensvergelse og at de skulle prøve å overta verden.

 

Han mente også ting som at jødene hadde skylden for 1 verdenskrig, svartedøden og Jesus død. Derfor ville han ha dem utslettet. Han opprettet konsentrasjonsleirer hvor han sendte jødene. Verden rundt trodde ikke det skjedde noe spesielt i leirene, men de tok feil. I løpet av andre verdenskrig ble ca 7 millioner jøder drept. De ble drept på de forferdeligste måter.

 

Hvorfor ble jødene forfulgt?:

Det er et veldig godt spørsmål. Jeg tror at det mest av grunnen er misunnelse. Jødene er og var et godt arbeidsfolk. De er flinke til håndverk og har veldig god arbeids moral. Så har det vært noen folk som har satt ut rykter og det har bare ballet på seg. De har opp igjennom tiden blitt beskyldt for ting som å ha drept Jesus, og ha skylden for at Tyskland tapte første verdenskrig, og ha foråsaket spredning av svarte døden, og mye mer.

 

<bilde>

Jøder som ble holdt fanget i konsentrasjons leieren, Auschwitz.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst