Paleet i Oslo

Siden det ikke fins mange oppgaver om Paleet, kan denne kanskje være nyttig.

Karakter: 5

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.03.10

Paleet, også kjent som Karl Johans gate 37, er egentlig et stort historisk sted, med tanke på Norges løsrivning fra Danmark og unionen med Sverige i 1814.

 

Denne brosjyren vil gi deg et innblikk i hva Paleet var før det ble et kjøpesenter, og hvilke viktige historiske personer som har oppholdt seg her, både som gjester og som beboere. Ordet Palé betyr jo lite slott eller praktfullt byhus, så man skulle tro at Paleet var mer kjent som det historiske bygget det er enn som et kjøpesenter.

 

Gjester og beboere

I 1788 var kongens svoger, prins Carl av Hessen og hans sønn innkvartert i Paleet hos Bernt Anker, men det var bare en visitt, og det var ikke av noen stor historisk betydning. Da Bernt Anker var død, skulle Paleet bare brukes til beboelse for den kongelige familie, hvis de hadde behov for det. Som kommanderende general og sjef for regjeringskommisjonen brukte Prins Christian August Paleet som kontor fra 1807, sammen med regjeringskommisjonen. Prinsen holdt verken husholdning eller selskaper, og skal ha fått sin mat brakt fra gjestgiverier. Etter dette var bypaleet statt­holderresidens for Prins Fredrik av Hessen. Den nye prinsen holdt husholdning og selskaper både her og på Bygdøy. Fra 1813 overtok Prins Kristian Fredrik som stattholder. Som konge i 1814 disponerte han bypaleet, men bodde i hovedsak på Bygdøy. Senere bodde kronprins Karl Johan og hans sønn her. Karl Johan kom tilbake i 1815, da det ble planlagt kroning av den nye kongen. To grever, som var svenske stattholdere, skal ha brukt dette som bolig i perioden 1816-27. Omkring 1817 var det aktuelt for prins Oscar å ta opphold i Norge som visekonge, og han bodde også i Paleet. Oscar I skal leilighetsvis ha brukt Paleet som bolig, selv etter at det nye kongelige slottet stod ferdig. Karl XV bodde som kronprins i Paleet i 1856-1857 og høsten 1869 bodde prins August og prinsesse Therese der. Senere skal høyere hoffunksjonærer ha hatt sine leiligheter i bygningen, og mens ny justisbygning ble oppført hadde Høyesterett kontorer der.

 

Viktige hendelser ved Paleet

Paleet var lite iøyenfallende og omgivelsene langt fra like prangende som kongeslottene ute i Europa. Med byens gater like utenfor vinduene og uten festplass eller prominent oppkjørsel, stod det nærmest som et ordinært byhus, med unntak av den prydelige strandhaven mot Bjørvika. Haveanlegget var opparbeidet på 1700-tallet, med strandhave, paviljong og parterrer (plen eller bed). Etter hollandske forbilder skulle haven ha kanaler på sidene, men disse ble sannsynligvis gjenfylt allerede sent på 1700-tallet. Havens drivhus ble ombygget i 1815, samtidig fikk havens blomsteranlegg runde bassenger. I 1815 var det kroning, og en ny festsal ble bygget. Grev Wedel Jarlsberg, leder av unionspartiet, sto trolig ansvarlig for arbeidet. Paleet brant ned under annen verdenskrig, men ble bygget opp igjen som et helt annet Palé. Byggmesteren Heinrich Struck oppførte det nye Paleet i 1840-1841, men det var grossereren Andreas Tofte som brukte huset som sin privatbolig. Svigersønnen arvet det, og bodde der en stund, helt til enda en brann ødela Paleet igjen i 1867. Thorvald Meyer bygget opp Paleet igjen, men den var veldig forskjellig fra det Paleet som sto der 50 år tidligere. Det er dette Paleet som nå er et kjøpesenter, og som i dag er eid av Oslos handelsstands forening.

 

<bilde>

Prins Kristian Fredrik

 

Paleets beliggenhet

Hvor paleet ligger: Paleet ligger i Karl Johans gate 37, like ved kongens slott. Du må gå litt ned promenaden fra slottet, før du finner det inn mot venstre side når du kommer fra slottet. Selvfølgelig ligger det i Oslo som på Karl Johans tid het "Kristiania".

 

<bilde>

Kildehenvisninger:

http://www.oslo.kommune.no

http://www.caplex.no

http://www.artemisia.no/arc/

http://www.paleet.no/

 

I tillegg har vi vært på forskjellige sider, som vi bare har hentet en eller to setninger fra, som vi ikke vil nevne her, fordi det bare vil føre til forvirring.

 

Denne oppgaven var laget av Irene (Illustrasjoner) Kholod (Beliggenhet) og Silje (Gjester, beboere, og viktige hendelser ved Paleet)

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst