Sierra Leone

Oppgaver om Sierra Leone.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.02.11

Oppgave 1) Sierra Leones historie

 

1447: Første europeerne kom til Sierra Leone. Landet ble en arena for blodig kamp og utbytting mellom etniske grupper og kolonimakter. Her starter slavehandel, kolonisering og imperialisme.

1550: Slavehandelen starter for fullt. Mennesker blir tatt fra Vest-Afrika og fraktet til Amerika, hvor de må jobbe på plantasjer.

1555: Sierra Leone blir invadert av Manefoket som er fra nabolandet Liberia. Her starter en blodig krig. 

1775: Frigjøringskrigen i USA starter. Britene lover slavene frihet om de stiller med hær, men da britene taper krigen vet de ikke hvor de skal gjøre av slavene.

1808: Sierra Leone blir koloni under Storbritannia. Storbritannia satte folkegruppene opp mor hverandre.

1960: avkolonisering i Afrika, også Sierra Leone.

 

 

Oppgave 2) Borgerkrigen

 

Fra 1991 til 2001 herjet en blodig borgerkrig i Sierra Leone. En viktig årsak til denne krigen er diamantressursene. En stor del av våpnene som ble brukt i krigen var betalt med diamanter.

Titusenvis av mennesker ble drept under krigen, nesten halvparten av befolkningen ble flyktinger i eller utenfor landet og mange ble utsatt for overgrep. Ulike opprørsgrupper sto mot hverandre og en sentral gruppe , kalt RUF (revolutionary united front), kjempet  mot regjeringen fordi de mente regjeringen brukte innbyggernes penger på seg selv.

RUF tok kontroll over mange av diamantgruvene i landet og krigen handlet i stor grad om nettopp disse.

”Røttene til konflikten i Sierra Leone, er og blir diamanter.” har Sierra Leones FN-ambassadør Ibrahim Kamara sagt. I år 2000 vedtok FN forbud mot å kjøpe diamanter fra landet, men det hjalp ikke mye. Diamantene ble i stedet smuglet til nabolandet Liberia og derfra solgt videre.

 

 

Oppgave 3) Sierra Leones problemer i dag

 

En FN rapport sier at Sierra Leone er verdens verste land å leve i. De har en analfabetisme på 80 %. Viktige bidrag til gjenoppbygging av landet er å styrke grunnutdanningen. Sierraleoner flyktinger fikk ikke vendt tilbake til hjemlandet før januar 2001, ett år etter planlagt tid, pga ustabile sikkerhetssituasjoner.

Utvandring fra Liberia til Sierra Leone er også et stort problem, da flere og flere liberianere innvandrer til Sierra Leone. Det er fremdeles noen opprørske grupper som demonstrerer og ”terroriserer” landets regjering.

Barnedødeligheten i Sierra Leone er blant de høyeste i verden. 14 % av alle barn der før fylte 5 år. Det praktiseres 23 forskjellige språk i landet som gjør at det er vanskelig for folk å forstå hverandre.

 

 

Oppgave 4) Hva OD-pengene går til

 

Bygge opp utdanningen i Sierra Leone.

Ved å bygge opp 60 skoler vil det sikre 12000 elever grunnutdanning. Det vil også inkludere behandling av traumer, fredsbygging og konfliktsløsing og opplæring i helse og hygiene. Lærere vil få opplæring i å jobbe med barn som har opplevd mye vondt.

Det er viktig å bygge opp utdanningen i Sierra Leone fordi det vil hjelpe landet i fremtiden, for da vil dagens ungdom, som senere vil bli foreldregenerasjonen, ha mer kunnskaper og lese og skrive ferdigheter. De vil ha større mulighet til å skaffe seg arbeid og  tjene penger og da vil levestandarden høyne seg og folk vil få det bedre.

 

 

Oppgave 5) Fattig og rik i verden i dag

 

Jeg har ikke noe svar på hvordan man kan utjevne forskjeller mellom fattig og rik i verden i dag. Men ved at de fattige får de samme mulighetene som rike når det gjelder utdanning, vil det etter hvert bli mindre forskjeller. Utdanning er grunnelement i det meste og man kommer ikke langt uten kunnskap. Kunnskap er nøkkelen til et godt liv! Så følg med på skolen!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst