Walt Disney (1901-1966)

Oppgave om Walt Disney, grunnleggeren til det suksessfylte Disney-selskapet.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.04.23

Walt Disney er elsket av barn og voksne den dag i dag, han har vært med på å lage noen av de beste tegnefilmene i verden. Disney er i dag verdens største varemerke. Han har skapt fantastiske figurer som for eksempel Mikke Mus, og laget mange filmer som er blitt sett om og om igjen.

 

<bilde>
Walt Elias Disney ble født 5. desember 1901 i byen Chicago. Han var nr 4 i en søskenflokk på 5. foreldrene ville ikke at barna skulle vokse opp i en så stor by, så når Walter var 4 år gammel flyttet de til en bondegård i Marceline, Missouri. Der hadde han en bra barndom, og han ble veldig glad i dyrene på gården og han pleide å teine dem. Allerede når han var 7 år gammel, gikk han rundt til naboene å solgte tegningene til naboene.

 

Høsten 1910 fikk faren til Walter tyfu, og han døde nesten. Etter dette kunne de ikke drive gården lengre, så den ble solgt. Familien flyttet til Kansas City.

 

Walt startet et firmaet ”Lwerks Disney” sammen med Ub Lwerks. De tegnet til filmplakater osv.

Walt ble etter en stund tilbudt jobb i ”Kansas City slide Company”. Der skulle han tegne animasjons figurer. Lønna var bedre, og det var jo det han ville gjøre, så han takket ja. Han solgte sine ideer til ”Newman Theathre”. Han tjente ingen penger på dette, men penger betydde ikke så mye, bare han var i bransjen.

Etter en stund var det på tide å tjene noe på den jobben han jorde, så etter at han hadde fått 15 000$ av investorer sluttet han i jobben, og laget et eget firma ”laugh-O-gram films”. Walt skulle selge en serie med eventyrfigurer til 11 000$, men etter 6 måneder med jobbing gikk det firmaet konkurs. Og Walt fikk aldri betalt. Da hadde han ikke rå til husleia lengre, så han flyttet inn på kontoret. Han hadde til og med nesten ikke nok penger til mat.

 

Walt satte opp et nytt studio i Onkel Roberts garasje, og Roy ble hans partner, og de flyttet inn sammen i en ettroms leilighet. Etter en stund ble de veldig leie av hverandre, de så jo hverandre hele tiden.

I 1925 giftet Roy seg, og året etter giftet Walt seg med Lillan.

 

I 1926 brøt nesten Walt gjennom med filmen ”Oswalt the Rabbit”. Det tjente ikke så mye på filmen, men de fikk nok til å flytte inn i et ordentlig hus. Den første julen i dette huset kjøpte Walt en hund til Lilly. Og han la den under juletreet slik som i Lady og Landstrykeren som kom i 1955.

 

På et bord i studioet hadde Walt et bur med noen hvite mus. Han likte å se på musene, fordi han synes de gjorde så mye morsomt. En dag mens han så på dem, så tegnet han en hvit mus, med store svarte øyrer. Først kalte han den for Mortimer, men Lilly likte ikke navnet. Så til slutt ble det til Mickey Mouse. Den første Mikke Mus filmen ble laget i 1928. Walt var alltid ute med noe nytt, og filmen Steamboat Willy var den første tegnefilmen med lyd. Det tok ikke lang tid før Mikke fikk både venner, kjæresten Minnie Mouse og hunden Pluto. Mikke Mus ble utrolig populær, og han slo ut konkurrentene som alltid hadde vært populære, for eksempel ”Felix The Cat”. Og verden kunne ikke få nok av han.

 

Flowers and Trees” ble den første tegnefilmen i farger. Og denne filmen vant Academy Award i 1932. Året etter kom verdenssuksessen ”De tre små grisene”.

 

I 1933 fikk Walt og Lilly en datter, og i 1937 adopterte de et barn.

 

Snow White” hadde premiere 21. desember 1937, og mange kjendiser var der. Denne filmen ble selvfølgelig en suksess. Med pengene fra denne filmen bygget de et nytt studio i Burbank, og dette studiet ble veldig luksuriøst.

 

Etter som tiden gikk fikk Walter en ny ide, han ville lage en park der barn og voksne kunne ha det gøy sammen. Der skulle det også være ponni-riding, miniatyrtog og statuer av tegneserie figurene. Men igjen manglet han penger, så han solgte sommerhuset og lånte resten av pengene. Han laget også et TV-show, som gjorde han enda mer berømt. Mange millioner så ”Disneyland” som gikk på ABC, og det kom på 5. plass på de mest populære programmene. Etter dette laget han andre programmer, for eksempel Mickey Mouse Club og Zorro.

 

Disneyland åpnet i 1955, og kostet 17 millioner $. Men det var verd pengene, for 30 år senere hadde det vært over 250 millioner mennesker som hadde besøkt parken. Parken er verdens største, og den blir stadig større. Den består av mange områder for eksempel Zoologisk hage, teatre, kinoer, berg og dalbaner og karuseller.

 

I slutten av 1966 fikk Walt diagnosen lungekreft, var sannsynligvis på grunn av mange år med røyking.

 

Mandag 7. november fikk han vite at han hadde kort tid igjen å leve. 30. november måtte han inn på sykehuset igjen, og 15. desember 1966 døde han, 65 år gammel.

 

Roy bygget ferdig Disney World, men endret navnet til Walt Disney World. Han ville alle skulle huske Walt.

 

The Walt Disney company fortsetter den dag i dag, og gir mange mennesker arbeidsplasser. Det blir stadig laget nye disney filmer, og tegneserieblader om for eksempel Donald og Mikke blir hver uke lest av millioner av barn og voksne over hele verden.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst