William Shakespeare og "Romeo og Julie"

En stil om William Shakespeare, samt et sammendrag av Romeo og Julie med mine egne tanker om historien.

Karakter: 6 (10. klasse)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2007.10.28

Biografi og verker

Det er ikke mye som er kjent når det gjelder livet til William Shakespeare. Man er ikke engang sikker på fødselsdagen hans, men de fleste leksika sier han er født 23. april 1564. Han ble født i en midlandsby i Stratford-upon-Avon. Han var en engelsk manusforfatter og dikter, som senere ble berømt over hele verden! Han er kjent som kanskje den beste dikteren gjennom tidene.

 

Faren til William arbeidet også hardt og ble i 1568 major i Hæren. Hans mamma Mary Arden var husmor og holdt orden på familien. William gikk på den lokale latinskolen i byen. I 1576 fikk familien økonomiske problemer. Williams skolegang ble dårligere i forhold til hva den hadde vært før. John Shakespeare og Mary Arden hadde syv andre barn. William var deres tredje barn og første gutt. William ble sendt til ”King Edward VI Grammar School”. Unggutter på den tiden ble ofte ble sent ut for å arbeide, men hvis foreldrene hadde råd, ble de sendt på skole. Jenter ble ofte hjemme og lærte aldri å lese og skrive.

 

Da William ble 15 år, sluttet han på skolen og han begynte å arbeide. Han gikk ikke på universitet, men leste utallige bøker hjemme. Som 18’åring giftet William seg med Anna Hathaway. Hun var åtte år elder enn han. Da han var rundt 20 år, tror mange at han jobbet som lærer eller soldat, men dette er ikke sikkert. Han skal ha skrevet minst seks manus før slutten av 1594. Han var da bare 30 år. 


I 1597 kjøpte William og Anna seg et stort og dyrt hus I Stratford. Han syntes det var viktig at kone og barn hadde et godt sted å bo når han arbeidet og bodde i London. I 1599, kjøpte William og seks andre menn et nytt utendørs teater i London kalt “The Globe”, som var en av de største teaterene i London på den tiden.

 

I 1603, da droning Elizabeth 1. døde, tok James 1. over tronen. Den nye kongen støttet Shakespeare og vennene hans. Han ga dem en avtale som sa at de kunne kalle seg “The Kings Men”, mot at de skulle underholde hoffet regelmessig. “The Kings Men” ble en ledende teatergruppe på den tiden.

 

Frem til 1601 hadde alle manusa til Shakespeare vært glade og optimistiske. Fra nå av ble det en stor endring. Årsaken er ukjent, men folk tror det er pga. noe som skjedde i privatlivet hans. Han skrev nå flere kjærlighetsdikt som hadde en tragisk undertone. Mange sier dette er de vakreste dikta han noen gang har skrevet. Samtidig skrev han også, noen av sine mest kjente skuespill, som for eksempel “Antony & Cleopatra”; “Julius Caesar”, “Hamlet”, “King Lear”, “Macbeth” og “Othello”.

 

De siste åtte årene Shakespeare levde skrev han kun 4 manus. Hans siste manus het “Henry VIII” og ble skrevet i 1613.

 

Shakespeare flyttet tilbake til Stratford for å leve med familien sin. Han døde også her på sin egen bursdag 23. april, 1616.

 

 

Tragediene: Shakespeare’s mest berømte skuespill er de som handler om tragedier. Det er tragedier som er i sentrum i f.eks ”Romeo og Julie”, ”Macbeth”, ”Othello” og ”Hamlet”. Alle tragediene til Shakespeare har en tragisk helt. Han er ofte en mann av høy rang, som f.eks en konge eller en prins. I alle skuespillene blir denne helten satt inne i en vanskelig situasjon, som han må prøve og løse.

 

Glade Komedier: Disse er ofte morsomme, da det blir brukt masse humor og vitser for å få folk til å le. Handlingen og personene er ofte ikke veldig realistiske. Noen av Shakespeare’s komedier er ikke kjent for å være morsomme hele tiden, men de har som regel en glad slutt.

 

Problematiske skuespill: Problematiske skuespill er som oftest veldig seriøse og helt uten humor. For eksempel “Measure for Measure”.

 

Romanser: Romansene hans ligner mer på eventyr. ”Pericles”, ”Romeo og Julie” og ”Cymbeline” er eksempler på romanser. 

 

De tidligere historiske skuespillene

De historieske skuespillene er mer enn bare historiske hendelser på en scene. De er dramatiske verker som bruker et historisk startpunkt. Disse stykkene er skrevet med mest vekt på fakta. De prøver f.eks å fortelle folk hva som gjør en god konge god! Som i “Henry VI” eller “Richard III”. Disse historiske stykkene er som oftest fra tidsperioden 1422-1485.


Shakespeare’s dikt og sanger

Williams mest berømte dikt er hans sonneter. En sonnet er et kort dikt med fjorten linjer som på en rar måte går i en slags takt. Han skrev mange slike dikt om kjærlighet, berømmelse og mystiske slektskap.

 

Dette er en sonnet av William Shakespeare:

From fairest creatures we desire increase,

That thereby beauty's rose might never die,

But as the riper should by time decease,

His tender heir might bear his memory:

But thou contracted to thine own bright eyes,

Feed'st thy light's flame with self-substantial fuel,

Making a famine where abundance lies,

Thy self thy foe, to thy sweet self too cruel:

Thou that art now the world's fresh ornament,

And only herald to the gaudy spring,

Within thine own bud buriest thy content,

And tender churl mak'st waste in niggarding:

Pity the world, or else this glutton be,

To eat the world's due, by the grave and thee.

 

Romeo og Julie

 

Litt om handlingen i boka

Handlingen skjer i den italienske byen Verona. De to rike familiene Capulet og Montague er bitre fiender. Folk fra disse familiene er ofte i kamp med hverandre. Historien begynner da Romoe, som er en sønn i Montague familien er på et maskeradeball hos Capulet familien. Der får han plutselig øye på Julie. Han blir stormende forelsket ved første blikk. Det gjør også Julie. Romeo synes Julie er fantastisk, og han er helt fra seg av glede over hennes skjønnhet. Gleden tar en brå slutt da han finner ut av hun er datter av herr Capulet. Etter det blir alt mye vanskeligere for Romeo og Julie. Kjærligheten deres er så sterk at de nekter å gi slipp på hverandre. Romeo og Julie bryter alle regler og gifter seg i all hemmelighet. Det er ingen andre som vet om dette, utenom Julies amme. Heldigvis gjør hun alt hun kan for å hjelpe dem. Plutselig skjer det uventede ting. Romeo må flykte fra landet i frykt for å bli drept, da han er siktet for mord på en annen mann. Dette setter kjærligheten på en stor prøve.

 

Julies foreldre, som ikke aner noe om at Julie allerede er gift, bestemmer seg for at Julie skal gifte seg med en passende mann som de har valgt ut for henne. Han er en greve ved navn Paris. Julie søker hjelp hos munken Lorenzo og ber om råd. Hun vil drepe seg selv hvis ikke han kan hjelpe henne. Lorenzo som er en svært vis mann, vet råd! Han blander en sovedrikk til Julie. Den får henne til å sove i to døgn, og den får henne til å se død ut.

 

Ingen puls eller varme viser at hun lever, og alle tror hun er død. Da Romeo får vite at hun er ”død”, klarer Romeo å kjøpe en kapsel med giftig innhold. Han vil ta sitt eget liv. Han reiser til Verona og til det stedet hvor Julie ligger ”død”. Han legger se ved siden av henne og drikker giften. Han dør fort. Etter en liten stund våkner Julie og oppdager at Romeo ligger død ved siden av seg. Hun oppdager den lille kapselen han har i hånden, og ser at den er tom. Da sier hun: ”Din gnier, ikke levne meg en dråpe, en hjelpsom dråpe, så jeg kan slå følge! Da kysser jeg din munn, for munnen er jo til all lykke våt at giften. En siste styrkedrikk, så kan jeg dø!” Julie kysser Romeo og tar en rusten dolk, og stikker i brystet sitt.

 

Romeo og Julie elsket hverandre så høyt at de ville heller dø, enn å leve adskilt.

 

Familiene Capulet og Montague fikk erfare at hatet dem imellom førte til at de mistet det kjæreste de eide. Og etter denne episoden stiftet de fred med hverandre - for godt .

 

<bilde>

 

Mine tanker om Romeo og Julie

Romeo og Julie er en svært tragisk historie, som aldri burde endt som den gjorde. Dette viser hvordan fiendeskap mellom folk kan føre til noe så ille.

 

Min mening om filmene er delt. Den eldste filmen passer ikke for ungdom i vår aldersgruppe, synes jeg. Den nye filmen derimot er lagd for at ungdom som oss skal bli mer interessert. Det synes jeg de har greid på en god måte! Språket i den eldste filmen er svært overdrevet, noe som gjør den kjedelig for tenåringer. I den nye filmen er språket fornyet, noe som gjør den mer aktraktiv for dagens ungdom.

 

I den første filmen er kulisser og klær veldig forskjellig fra det vi opplever som normalt idag. Det blir stor avstand mellom filmen og slik som vi ser på livet vårt idag.

 

Selve historien om Romeo og Julie virker også idag svært tragisk på oss. Den er rørende på flere måter, og den viser hvor stor kjærligheten kan være mellom to mennesker. Filmen var sterk på flere steder, og den fikk meg nesten til å begynne og gråte.

 

Når jeg ser tilbake synes jeg at det har vært morsomt og lærerikt å arbeide med William Shakespeare og særlig skuespillet om ”Romeo og Julie”.

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst