Analyse - Skylappjenta
Jeg skal i denne oppgaven skrive tematikken i filmen Skylappjenta (2009) av Iran Haq film (en moderne versjon versjon av eventyret om Rødhette og ulven). I filmen møter vi flere personer som har ulike holdninger eller verdier, slik eventyrfigurer ofte er. Hovedpersonen i filmen er Skylappjenta selv. Andre personer vi møter i filmen er moren til skylappjenta som er en dominerende person som prøver til å få datteren styre over og følge strenge regler. Det ser vi for eksempel i scenen der moren plasserer lue til skylappjenta for å hindre henne til å se rundt seg. Moren vil at dattera hennes vil gjenta hva hun sier (gå rett frem, ikke se til venstre) og den er påbud til henne. For skylappjenta møter en gutt Normann norsk på vei til bestemoren. Han er snill og blir forelsket seg i Skylappjenta. Og vi møter også den taxisjåføren som framstilles seg som en ond person og alltid følger etter på skylappjenta. Sjangerfilmen presenterer et eventyr, fordi filmen benytter seg av urealistiske, og det er handlingen og kultur som står i sentrum.
I skylappjenta forteller historien om en norsk-pakistansk jenta som flykter fra sin familie. Temaet i filmen handler om å «løsrive seg fra kulturen sin» fordi skylappjenta selv får en streng beskjed eller regler om å blokke ut alle inntrykk fra det norske samfunnet og lever i en streng kultur. Forfatteren bruker mange virkemidler i filmen. Jeg vil framheve den brukt av lys og farger. Filmen bruker strålende farger som for eksempel sollys i begynnelsen av filmen. Mørkt lys blir også brukt i filmen for å skape redsel. For eksempel når vi ser den blomstene i filmen visnet når taxisjåføren dukker opp og da endrer fargene fra strålende til mørke farger og noe som skaper en skummel og negativ stemning i filmen. Og når Normann Norsk dukker opp, blir fargene strålende, vakre og sukkersøte og som viser at han er en snill person. Vi ser også en scene der Skylappjenta og Normann norsk kjemper seg fra på ski i snøværet, bli fargene mørke og hun blir forlatt i den mørke skogen, da og forholdet mellom dem har endret seg. Bruk av farger og lys skaper kontraster som viser hvem som er slem og hvem som er snill i filmen.
Personen i filmen har forskjellige karakterer som for eksempel en slem og snill person. Og skylappjenta befinner seg i en farlig situasjon på vei til huset til bestemora, og hun blir reddet av den norske Normann. Skylappjenta bryter mors påbud om å «gå rett fram, ikke se til høyre» i stedet hun følger hva hun vil. Og veien videre blir det ikke alltid lett for jenta. Når det ser ut som om alt har gått galt for Skylappjenta, tar hun opp matpakke si og spiser ei brødskive med brunost. Jeg tror forfatteren i filmen viser at ungdommer som lever i ulike kulturer har fritt til å velge hva de vil.
Kilder: subjects/subject:19/topic:1:186579/topic:1:124875/topic:1:124928/resource:1:132063?filters=urn:filter:f4581340-52f1-435d
https://ndla.no/en/subjects/subject:20/topic:1:194565/resource:1:176456?filters=urn:filter:364a61b2-1653-4fe2-bc74-f1d41ec43ba8
https://intertekst.portfolio.no/read/4b6114de-5e36-4378-a30b-2567c942e83f
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst