Logo-analyser

Analyse av tre forskjellige logoer: Windows, Apple og Lmnop.
Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.05.24
Tema
Reklame

Dette er en logo for en liten freds organisasjon, som bl.a. er imot Bush og hans krig mot Irak. Lmnop

 

<bilde>

Jeg valgte denne logoen fordi jeg synes den er temmelig dårlig. Fargevalget, er jo for så vidt greit, med sterke farger på ringen rundt og litt mer nøytrale farger I midten. Den grønne skriften som er navnet på foreningen, LMNOP, er I grønt og delvis hvitt. Dette er freds farger og er jo bra, men de kraftige fargene på ramma tar vekk oppmerksomheten fra navnet på organisasjonen.

 

På en annen side, har de brukt veldig mange farger, hele 12 forskjellige. Dette føler jeg blir litt i meste laget. Det er greit at farger fanger oppmerksomhet, men jeg syns det blir litt leketøysbutikk preg over fargene. Gul og oransje er useriøse farger, som ikke passer så bra til en fredsorganisasjon. Noe man kanskje ikke legger merke til med en gang, er de små lilla strek-klumpene på siden av rammen. Det var først etter en stund jeg oppdaget at dette faktisk er små barn som holder et hjerte i hånden! Disse er miniatyriske og umulige å oppdage hvis du ikke forstørrer logoen en god del. Ergo passer ikke denne logoen som liten, noe en god logo må.

 

Midt i bildet finner vi en fugl med en kvist i nebbet. Det symboliserer jo fred og kunne vært helt greit, men det er alt for mange detaljer på fuglen, det kunne fungert hvis de bare hadde hatt fuglen, en god del forenklet, og uten rammen rundt. Og for å gjøre vondt verre finner vi dette lilla barnet på ryggen til fuglen som også her holder et hjerte. For det første blir det for mange lilla små barn, og det ser ut som en klump, eller et rusk som har kommet i veien. Kort sagt liker jeg ikke logoen fordi den er alt for alt for detaljert med mange små detaljer. Det virker som de har satset alt på kraftige farger. Man skulle tro det var et adoptiv firma med alle barna og storken eller hvordan fugl det er. Det spørs hvordan denne logoen hadde passet i svart hvitt. Fargene hadde sannsynligvis gått inn i hverandre og teksten vanskelig å lese.

 

 

<bilde>
Denne logoen kjenner de fleste igjen. Den tilhører bedriften Microsoft som har hatt stor suksess med dataprogrammet Windows

<bilde>

Windows som er navnet på produktet betyr som kjent Vindu på norsk. Her har de tatt utgangspunkt i navnet, og bygget videre på vindu (Windows). De har lagd et vindu, som blafferer I vinden, nesten som et flagg. I motsetning til logoen over, er det ingen små detaljer på denne. Den fungerer godt både som liten og stor.

 

Her har de valgt å bare ha fire farger, noe som ikke gjør det for rotete og for mange farger å forholde seg til. Selve navnet kommer godt frem ved å ha svart skrift, og minuskler som har større stoppeffekt enn versaler. Blikkfang er jo alt på en logo. Fargene er klare rene farger, som har blitt tonet ned litt for ikke å overdøve navnet. Denne logoen har blitt videreutviklet de siste årene. Før hadde vinduet en svart ramme rundt seg men svarte prikker bak, så det ser ut som den beveger seg fremover. Den logoen lignet mer på et vindu enn det denne utgaven gjør, men er mye enklere og renere og står mer i stil med tiden. De fleste forstår at det er et vindu logoen skal symbolisere, selv om det kan ligne på et flagg, men den forrige logoen var temmelig kjent, så kanskje de her har tatt sjansen og tatt steget videre. Kort sagt syns jeg dette er en bra logo, som er enkel og grei, men med farger som liver opp logoen. Det at vinduet blafferer ”makes it come alive”

 

Apple var først ute på pc markedet. De har solgt mac’er til hele verden med stor suksess.

<bilde>
<bilde>

Også logoen til Apple har forandret seg igjennom tidene. Den første logoen ser vi til venstre. Det er denne de fleste kjenner som logoen til Apple. Som Windows har gjort, har de også lagd logo ut i fra navnet. Apple, som betyr eple, og logoen deres, som vi ser er et eple. Det er lurt for da blir det en sammenheng mellom navn og logo. Hadde det vært en banan hadde folk blitt forvirret. Sitat: ”Man må kalle en spade for en spade”

 

På den første utgaven har vi mange farger. Hele 6 forskjellige. Farger er viktig med tanke på blikkfang og stoppeffekt, men jeg syns det blir litt mye. Det blir litt useriøst, men fargene har blitt valgt med omhu og de har unngått de useriøse fargene. Hvis ikke de hadde satset så mye på markedsføring og vi ikke hadde sett logoen før eller hørt om firma kunne vi tro det var et fruktfirma, men noe må man jo ha bilde av. Windows er jo ikke en vindu butikk. Ved å bruke nettopp eple som logo, får det et friskt og sunt image. Mange forbinder eple med noe positivt.

 

På den senere utgaven som er mer i stil med dagens stil, enkel og stilren, har de klart å få den mer, tredimensjonal. De har skygger og forskjellige toner av den metallblå fargen så den blir mer levende. Den blir mer et datafirma, seriøst, men man får gode tanker om det, siden det er et eple.

 

Begge logoene passer som stort og lite format.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst