Ser Gud deg, Arlid?

Analyse av novella "Ser Gud deg, Arlid?"
Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2017.12.04
Tema

Bli gjenoppbyggingsfadder for flodbølgerammede mennesker

 

Naturkatastrofer er dessverre noe som skjer alt for ofte i vår verden. I denne sammensatte teksten oppfordrer Plan Norge folk til å bli en gjenoppbyggingsfadder. Annonsen «Bli gjenoppbyggingsfadder nå!» er hovedsakelig rettet mot personer som er i full- eller deltidsjobb og har mulighet til å gi 220 kroner i måneden til å hjelpe flodbølgerammede barn og gjenoppbygging av skoler, hjem og infrastruktur.

Annonsen består av flere tekstelementer: Overskrift, ett bilde og verbaltekst. Som bilde har de bruke en liten trist mørk gutt som holder en hånd for munnen og ser rett på deg. Bilde har også et lag utenpå som gjør så bilde ser ut som en ødelagt murvegg. Bilde som utgjør omtrent halve annonsen er blikkfanget og spesielt den lille guttens øyne. Oppe til høyre står overskriften «Bli gjenoppbyggingsfadder nå!». Under overskriften står to korte avsnitt med informasjon og en tekstboks med et telefonnummer for å bli gjenoppbyggingsfadder. Plan Norge sin logo står under verbalteksten. Helt nede til høyre står en svarslipp man kan sende i retur til Plan Norge hvis man ønsker å bli gjenoppbyggingsfadder. Teksten er skrevet i hvit skrift på en lyseblå bakgrunn.

Budskapet i denne annonsen er å få personer med inntekt til å bli en gjenoppbyggingsfadder og støtte arbeidet hvor Plan Norge ønsker å gi barna en trygg hverdag. Dette ønsker de å gjøre ved å gjenoppbygge skoler, hjem og infrastruktur. Jeg tror også et dypere budskapet er å få oss alle til å tenke litt mer på andre, ikke bare oss selv. Det å kunne se litt bort i fra det materialistiske jaget vi lever i og kunne være med å hjelpe noen som ikke er like heldige som oss.

Et viktig virkemiddel i denne annonsen er bilde. På bilde ser vi en Afrikansk gutt som ser trist ut, jeg går også ut i fra er et av de flodbølgerammede. Dette bilde spiller veldig på mottakerens følelser som i retorikken kalles «patos». Ved å bruke et bilde av et barn vekker følelser i oss. Det er lettere å synes synd på et hjelpeløst barn enn et bilde av voksen eller et ødelagt hus. Siden vi ikke ser noen voksne på bilde får det oss til å lure på hva som har skjedd med foreldrene hans. Dette kan føre til at vi får medfølelse som gjør det lettere for oss å bli en fadder. 

De har også brukt et lag over bilde som får bilde til å se ut som en ødelagt murvegg. Dette virkemiddelet fremstår som en metafor om at Plan Norge vil bygge opp igjen de ødelagte skoler, hjem og infrastruktur. Det kan også være en metafor på å gjenoppbygge barnet og de lokales liv.

Bakgrunnsfargen på annonsen er blå. Verbalteksten er skrevet med hvit skrift over. Den blåe fargen er ofte assosiert med vann og hav. Ved å bruke denne bakgrunnsfargen under teksten og bilde assosierer vi bakgrunnen med flodbølgen som rammet området. Hvit betyr i mange sammenhenger en ny start. Det kan også være at designeren av denne annonsen har brukt hvit verbaltekst som en metafor på en ny start.

Plan Norge er en anerkjent hjelpeorganisasjon som gjør denne annonsen troverdig. Dette kaller vi i retorikken for «etos». Det at de også lover å sende ut nyhetsbrev og rapporter jevnlig vil man få et overblikk over hva pengene brukes til. Disse to grunnene gjør det lettere for personer å gi penger til en hjelpeorganisasjon som Plan Norge.

Jeg mener at reklameannonsen fungerer veldig bra i forhold til formålet. Blikkfanget og bilde av en trist liten gutt skaper medfølelse og gjør oss mindre kritiske til det vi videre kommer til å lese. Bilde har også et lag utenpå hvor det ser ut som en ødelagt murvegg som er en metafor på gjenoppbygging. Det at det er Plan Norge som er avsender gjør den troverdig og lettere å bli fadder. Beløpet de spør om er 220 kroner i måneden som for de aller fleste i jobb er veldig lite penger og veldig overkommelig som også er positivt. I verbalteksten står det «Du velger selv hvor lenge du vil støtte oss». Det betyr det ikke er noen avtaletid, men man kan være fadder så lenge eller kort man vil. Det er to enkle måter å bli fadder på. Enten kan man ringe 815 49 123, eller sende i retur svarslippen nede til høyre. Ved å ha enkle muligheter for å bli fadder, tror jeg det er lettere for folk å gjøre det.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst