Tine melk
Avsenderen av plakaten er Tine, og det reklameres for Tine Melk. Målgruppen er nordmenn, men det henvendes seg muligens spesielt til eldre for å forstå budskapet, og det humoristiske bildet som har en dobbeltsidig betydning.
Når man først ser reklamen vekker den absolutt interessen, det kan virke som bilde er kjedelig og ensformig. Men det er et godt tatt bilde, som man vil med en gang finne mer ut av.
Det tar ikke lang tid før man oppdager Tine symbolet, som er lett gjenkjennelig for nordmenn.
Først da oppdager man at det du først trodde var et fjelllandskap i vinterstid egentlig er en flokk med kyr, jeg tror at assosiasjonene man får via Tine symbolet er det essensielt for å en fullstendig forståelse av reklamen.
Det visuelle utrykket er lystbetont, det som fremstilles er et nærbilde av flere kyr hvor ryggene er i fokus. De få fargene som er brukt er jordfarger som gjør bildet harmonisk. Fargene er duse, men det er godt skyggelagt som gir et kraftigere uttrykk. Kyrne er svarte med spredte uregulære hvite flekker, i bakgrunnen ser man lyse skyer/damp med relativ blå himmel som gir et oppstemt inntrykk av bildet.
Samarbeidet mellom tekst og bilde fungerer bra, bildet er kanskje i overkant dominerende i forhold til teksten, men dette er sikkert intendert for å fremheve bildet ekstra. Uten overskriften ville ikke det tvetydige betydningen av selve bildet fremkomme automatisk hos mottaker.
Jeg tror at tolkningen av reklamen foregår i tre deler, ved første øyekast ser man det konkrete i reklamen som man først tror er typisk norsk landskap. Trinn to er den tilrettelagte mistolkningen som kanskje skaper en «a-ha» følelse hos mottakeren når han får øye på Tine symbolet.
Tine har lenge hatt melkemonopolet i Norge, og uten denne kjennskapen vil man mest sannsynlig ikke få den automatiske assosiasjonen man får som en nordmann når man ser Tine merket.
Trinn tre er å forstå sammenhengen mellom tekst og bilde, og det er denne delen som er hovedpunktet i reklamen.
Påstanden: «Har norsk natur noe å si for hvordan melka smaker?» tolker man kanskje med at Tine har kyr som er «frittgående». Og man vet at norsk natur er sunn å vandre i, det man forbinder norsk natur er: klar luft,friskt gress og variert landskap, det må jo være bra for kyr og melk, tenker man kanskje. Noe som kanskje er hovedbudskapet til reklamen.
Den viktigste delen av teksten er fremhevet i halvfet skrift, det er egentlig kun dette som er viktig for å forstå budskapet og siden disse uthevede delene er veldig godt oppsummert, resten er overflødig og gjentakende og man er fristet til å skumlese den.
Hovedhensikten med annonsen er å påvirke folk til å kjøpe Tine Melk, men dette er ikke en tradisjonell reklame hvor man skryter produktet hemningløst i skyene.
Ved siden av Tine logoen er det f.eks. En liten påskrift som sier: «kanskje verdens beste melk» det er kanskje en litt drøy påstand, men på grunn av reklamens seriøsitet får man ingen resolutte innvendinger. Argumentene for produktet er saklige og gjennomtenkte, som gir et positiv og troverdig inntrykk av reklamen.
Det jeg synes fungerer best på reklamen må være bildets dobbeltbetydning det er en smule humoristisk uten å overdrive, men det har også en hensikt som gjør at annonsen beholder sin legitimitet . Selve bildet er rent estetisk sett flott å se på, men jeg syns det mangler noe som stjeler oppmerksomheten din som f.eks. sterke farger. Men når du først får øye på denne reklamen tror jeg den vil være langt mer troverdig enn noen annen overfladisk annonse som kanskje fokuserer på blikkfang.
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst