Tørstemann

En retorisk analyse om reklameannonsen til tinemelk i 2014.
Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2019.01.06
Tema

Tørstemann                                                                                                                       Oppgave A1

I denne teksten skal jeg skrive en retorisk analyse av en reklameannonse om Tine Melk i 2014. Jeg skal finne ut hvordan avsenderen spiller på mottakerens etos, logos og patos. Jeg skal også litt nærmere på hvordan de er med på styrke teksten i forskjellige grad. Avsenderen av denne reklameannonsen er Tine, og målgruppen er egentlig alle melkeglade nordmenn, men kanskje spesielt barn, unge eller voksne som trener mye og har en aktiv hverdag.

Reklamen inneholder et stort bilde med en liten skrift nederst hvor det står” Som en del av en aktiv hverdag med variert og sunt kosthold bidrar protein og kalsium i melk til å styrke og fornye muskler og bein”. Midt i reklame plakaten er det et bilde av Kjetil Jansrud med en hvit dress og melkebart som står alpint posisjon. På midten av reklame plakaten står det Tørstemann med ganske stor og tydelig skrift. I bakgrunnen er det helt melkehvit og ingen detaljer. Ganske langt nede lengst til høyre på plakaten er logoen til “Tine Melk” plassert. Rett ved siden av er det plassert et “Norges Olympiske leker” logo. Lenger opp på plakaten til høyre er det plassert enda en logo med navnet: “ Telenor er sponsor av NIF”.

Tine Melk appellerer til mottakerens logos på to måter. Den ene er at de har alpinisten Kjetil Jansrud som modell i denne reklamen, og det er på ingen måte tilfeldig at Tine Melk har valgt en av verdens mest kjente idrettsutøver i sin reklameplakat. Når folk ser at denne alpinisten har melkebart og at han har drukket akkurat denne melken er det sikkert mange som tenker at det er fornuftig å kjøpe Tine Melk. Tine Melk appellerer også til mottakerens logos ved å si “ SOM EN DEL AV EN AKTIV HVERDAG MED VARIERT OG SUNT KOSTHOLD BIDRAR PROTEIN OG KASIUM I MELK TIL Å STYRKE OG FORNYE MUSKLER OG BEIN”.( som det står nederst på reklamen.)  For da kan man lett se for seg at dette helt sikkert stemmer siden Kjetil Jansrud er på bildet og han er jo en sterk idrettsutøver.

Når man ser på bildet ser man også noen eksempler på patos, og man legger merke til at avsenderen også har prøvd seg på å spille på mottakerens patos. Man for en melkelyst følelse av å se på den melkehvite bakgrunnen. De hvite klærne til Kjetil Jansrud og den melkebarten er også med på å spille på mottakerens patos. Dette skjer fordi at hvit er jo melkefargen så når man ser de hvite klærne, melkebarten og bakgrunnen får man enda mer lyst på melk. Plakaten i en helhet har en evne til å gjøre sånn at man får lyst på melk jeg tror at hovedgrunnen til dette er at Tine Melk har vært ganske flinke med å velge riktig farge og detaljer for å spille mest mulig på følelser.

Tine melk styrker sin etos ved å henvise til en troverdig kilde som i dette tilfellet er alpinisten Kjetil Jansrud. På denne måten klarer de å “låne” av hans troverdighet ved å vise at de har like holdninger ved å “ ha han med på laget”. Dette medfører at mottakeren føler seg trygg og sikker på dette produktet. En annen måte som Tine Melk appellerer på mottakerens etos er ved at det har plassert sin egen logo  “Tine Melk” nederst til høyre på sin reklame. Dette er også med på å styrke reklamens etos fordi at Tine Melk er et stort kjent firma som mange har tillit til. På denne måten framstår reklamen som mer troverdig og flere kjøper den. Reklamen har også en del andre logoer som “Norway OL" og “Telenor er sponsor av NIF” dette er også med på å vinne mottakernes tillit.(https://skolediskusjon.no/kompendier/norsk/appellformer-etos-logos-patos)  

Retorikk blir ofte mye brukt i reklame annonser, og her er det mange retoriske virkemidler som Tine Melk bruker for å både appellere mottakerens etos, patos og logos. Ved at Tine Melk bruker retorikk medfører slik at flere blir fristet til å kjøpe Melk fra Tine. Jeg syntes at dette er en ganske vellykket reklame fordi at Tine Melk overbeviser og kommer med nye trekk på hvorfor man akkurat burde kjøpe denne reklamen. De retoriske virkemidlene i denne teksten fungerer bra sammen som en helhet.

 

Egenvurdering  

I denne korte teksten skal jeg trekke fram to positive sider ved teksten min og noe jeg syntes var litt vanskelig. Jeg skal avslutte teksten med å spørre omen konkret tilbakemelding på oppgave A1.

Jeg er veldig fornøyd med avsnittet mitt hvor jeg forteller om hvordan avsenderen har appellert til motakkerens etos. Jeg syntes at jeg kom med gode eksempler og skrev fint om det.

En annen ting som jeg er fornøyd ved teksten min er avsluttiningen. For vanlig hvis så er jeg ikke så flink til det, men jeg syntes jeg fikk det til ganske bra denne gangen.

En ting jeg kunne gjort bedre ved teksten min er kanskje at jeg ville skrevet litt bedre på det avsnittet om logos og det om patos. Jeg syntes også at det var litt vanskelig å kommei gang først, men så gikk det bedre.

JEG VIL GJERNE HA TILBAKEMELDING PÅ HVORDAN TEKSTEN MIN FUNGERER SOM EN HELHET.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst