www.Ungdomstelefonen.no

Analyse av reklame for www.ungdomstelefonen.no.

Eksamensoppgave, VG3.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2011.05.26
Innledning

I denne reklamen blir det reklamert for www.Ungdomstelefonen.no i Filmmagasinet den 1/2011. Målgruppen for denne reklamekampanjen er ungdommer som trenger råd har spørsmål om legning eller identitet, eller som bare vil kommunisere. Formålet med denne reklamen er å ha en gratis portal som skeive/usikre ungdommer kan henvende seg til om det er noe de lurer på eller vil snakke om.

 

<bilde>

 

Beskrivelse av helheten

Det er en bra reklame som fremhever hva Ungdomsportalen legger vekt på, og hvordan man kan få hjelp og hva man for eksempel kan spørre om. Det er veldig godt dratt frem hva de hjelper til med og hva du kan spørre om uten å føle deg ubekvem. Det er også veldig godt poengtert at det er mye lettere å snakke med noen som har vert gjennom det samme før, en å ta det opp med eventuelt venner, bekjente eller familie. Det som dominerer i denne reklamen er teksten, den får deg til å føle deg konfortabel med situasjonen, samt at bildet ser ungdommelig og stilig ut.

 

Bildet

Bildet er et fotografi som viser to ungdommer, en gutt og ei jente som ser spørrende ut, og står inntil en grå murvegg. noe som gjør at det ikke skaper støy eller andre objekter i bildet som drar oppmerksomheten vekk fra fokuset i reklamen. Det er også lagt til illustrert tekst på mur veggen. Det er en tankeboble øverst på bilde som går fra både gutten og jenta hvor det står ”Hvem er Jeg ?” Under dette er det lilla graffiti med teksten ” Unge svarer unge på spørsmål om legning og identitet”. Fargene som er brukt gjør at fokuset blir dratt mot ungdommene og teksten hvor det vises hva det blir reklamert for.

 

Virkningen på bilder er at det finnes andre ungdommer som har slitt med de samme problemene og har fått hjelp, så de nå kan hjelpe ungdommer som har spørsmål eller noe på hjertet. Dette er noe som vekker interesse hos leseren om denne reklamen gjelder han/henne.

 

Ordene

 

Teksten

Teksten er plassert godt synlig rett under bildet, det er en liten og lett tekst som ikke tar mer enn ett minutt å lese, dette gjør at folk tar seg bryet til å lese den, i stedet for å bla om til neste side momentant.

 

Overskriften er ikke i teksten men på selve bildet, hvor det står godt formulert hva reklamen gjelder. ”Hvem er Jeg?”, er noe som reflekteres veldig godt i teksten under.

 

En god del av innledningen er skrevet som spørsmål som man kan undres over, men som ikke er relevante som for eksempel : Hvor høyt er verdens høyeste fjell, eller hvordan kan man handle sminke på internett uten Visakort? Etter de humoristiske spørsmålene som viser at ting som dette ikke er så veldig viktig, kommer spørsmål som www.Ungdomstelefonen.no kan være behjelpelig med å svare på, som du ikke kan snakke om hjemme fordi du kanskje er flau eller ubekvem med situasjonen.

 

Ordvalget

Ordvalget her manipulerer deg til å være helt enig med det de skriver i teksten. Teksten er bra formulert og de bruker mange positive og humoristiske ord, men samtidig klarer de å holde seg innenfor temaet, noe som gjør at det er interresant å lese teksten, samtidig som den er saklig og alvorlig.

 

Vurdering

Budskapet i denne reklamen er : Du trenger ikke være redd for å spørre, vi har vært gjennom det samme og kan hjelpe deg med å besvare dine spørsmål og gi deg råd og veiledning. Virkemidlene er svært tilpasset målgruppen og det kan være lett å handle der etter.

 

Teksten viser til at det er mye lettere å plukke opp telefonen og få snakke litt med likestilte og få gode råd og svar, enn  for eksempel å avtale en time med helsesøsteren på skolen eller dra til helsestasjonen for ungdom.

 

Selv om helsesøster og helsestasjoner for ungdom har taushetsplikt er det ikke like lett for alle å dra dit for a snakke med noen ansikt til ansikt, når man heller kan ringe anonymt til Ungdomstelefonen å få svar på sine spørsmål der. Da trenger man ikke være flau eller føle seg ubekvem når man har mulighet til å bruke en sånn type tjeneste.

 

Disse verdiene er meget viktig for denne type produkt. Samt det er lett tilgjengelig og har gunstige åpningstider på ettermiddagen. Søndag til Fredag klokken 18:00 til 22:00 passer svært bra for alle, da er man ferdig med både middag og skole å slipper da å stresse for å få kontakt med Ungdomstelefonen.

 

Kilder

”Signatur 3”. Forfattere: Øyvind Andresen, Unn Liestøl Larsen, ingvild Holen, Sigrund Wergeland, Åse Lill Kimestad.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst